Remblokken vervangen: How To

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Remblokken vervangen: How To

Bericht door the-duke »

Hallo,

kwam dit toevallig tegen:
http://www.elisenet.plus.com/BrakePads.htm

Misschien handig..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

http://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs

Ik heb dit twee weken geleden gedaan... Piece of cake.
Jägertee
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Bericht door 911Speedster »

jaydee schreef:http://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs

Ik heb dit twee weken geleden gedaan... Piece of cake.
Misschien wel even handig om aan te geven dat in het filmpje de handrem kabel niet meer aanwezig is!!

Deze kan door de stijfheid, bij het kantelen van de klauw, wel een voor een probleem zorgen.
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Dat klopt Ewald. Maar ook met de handremkabel op z'n plek kan de klauw genoeg achterover geklapt worden om de blokken eruit te pakken. Het is dan alleen niet zo simpel als in het filmpje: je moet de blokken langs de schijf uit de klauw schuiven. Maar moeilijk is het dan nog steeds niet.
Jägertee
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

Thanks; zal idd handig zijn... :wink:
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

welke krikpunten kun je het best gebruiken om de 2 voorste wielen eraf te halen?

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ipment.pdf

Ik heb 2 rolkrikken ter beschikking; kan ik het best slechts 1 zijde omhoog halen of beide? Zolang je de 2 achterbanden er niet afhaalt is het niet nodig om de voorzijde te verzwaren neem ik aan?
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

1 voor 1 opkrikken en de- en monteren en de krikpunten net voor de achterwielen gerbuiken. Dan komt de hele zijkant omhoog en kun je rustig je gang gaan!
Nooit aan 2 kanten tegelijk willen werken want je moet ze toch 1 voor 1 doen!

Gr.Paul.
Nr.0672
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

Ik heb het net geprobeerd, ik heb alleen twee linker handen dus ik draaide de bout voor de achterste remklauw de verkeerde kant op (spiegelbeeld anyone?) :o Ik hoor 'm in het filmpje zeggen 33 foot pounds of torque, klopt dat en is dat 44 nm? Das niet zoveel toch, waarom zo weinig maar?

En dan nog iets. Heb je slecht gereedschap als sleutel 17 er (te?) ruim overheen zit?
Gebruikersavatar
Kasper
Actief lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:46
Locatie: Midden NL

Bericht door Kasper »

Is het voor de speedster exact hetzelfde? Can't be that easy...
# 0695
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ruben schreef:En dan nog iets. Heb je slecht gereedschap als sleutel 17 er (te?) ruim overheen zit?
Ziet de bout er niet al mishandeld uit?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Kasper schreef:Is het voor de speedster exact hetzelfde? Can't be that easy...
Zijn dezelfde brembo calipers, dus ja.
Alleen laat onze vrolijkse sector 111 kerel niet zien dat de handremkabel los is gemaakt.
Die komt er dus nog bij.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

Bout ziet er niet mishandeld uit, maar ik heb ook niet echt veel kracht gezet. Probeer tegenwoordig na te denken voor ik iets sloop :D
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Ruben schreef:Ik heb het net geprobeerd, ik heb alleen twee linker handen dus ik draaide de bout voor de achterste remklauw de verkeerde kant op (spiegelbeeld anyone?) :o Ik hoor 'm in het filmpje zeggen 33 foot pounds of torque, klopt dat en is dat 44 nm? Das niet zoveel toch, waarom zo weinig maar?

En dan nog iets. Heb je slecht gereedschap als sleutel 17 er (te?) ruim overheen zit?
33lb ft is inderdaad 44 Nm (handigste omrekenen is +33%).

De bout zit met zo weinig moment vast omdat er loctite gebruikt wordt. Losdraaien kan je dus wel veel meer dan die 44 Nm kosten ;)

Zit je sleutel zo ruim dat hij dreigt door te slippen? Ik gebruik bij voorkeur een ratel met dop voor dit soort dingen. Ik heb van die doppen die op de platte kanten van de bout/moer aangrijpen, die geven minder kans op beschadigde bouten/moeren.

Afbeelding
Jägertee
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ruben schreef:Ik hoor 'm in het filmpje zeggen 33 foot pounds of torque, klopt dat en is dat 44 nm? Das niet zoveel toch, waarom zo weinig maar?
Voor een reguliere 8.8 kwaliteit M10 bout is 45Nm 'spot on' qua moment.

Hoger moment en je loopt het risico het schroefdraad te strippen.

Lijkt laag, maar daar zitten de meeste M10's op de auto mee vast (wishbone bouten, remklauw bouten voor, schokbreker bouten, etc. etc.). Alleen een paar sterkere (10.9 en 12.9) zoals de achterste trackrod bouten en zo zitten met meer vast.

Bye, Arno
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

Goede tip Jelle. Wat betreft de loctite, doen, of gewoon goed vastdraaien?

Ander vraagje, wat is het gevoel over de dikte van een remblok, wat is nog acceptabel? Zeg bij wijze van spreke dat je ook een trackday voor de boeg hebt. En dan heb ik het over de achterkant.
Plaats reactie