Pagina 1 van 2
Remblokken vervangen: How To
Geplaatst: 01 jun 2011 8:33
door the-duke
Hallo,
kwam dit toevallig tegen:
http://www.elisenet.plus.com/BrakePads.htm
Misschien handig..
Gr,
The Duke
Geplaatst: 01 jun 2011 12:50
door jaydee
http://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs
Ik heb dit twee weken geleden gedaan... Piece of cake.
Geplaatst: 01 jun 2011 13:56
door 911Speedster
Misschien wel even handig om aan te geven dat in het filmpje de handrem kabel niet meer aanwezig is!!
Deze kan door de stijfheid, bij het kantelen van de klauw, wel een voor een probleem zorgen.
Geplaatst: 01 jun 2011 13:59
door jaydee
Dat klopt Ewald. Maar ook met de handremkabel op z'n plek kan de klauw genoeg achterover geklapt worden om de blokken eruit te pakken. Het is dan alleen niet zo simpel als in het filmpje: je moet de blokken langs de schijf uit de klauw schuiven. Maar moeilijk is het dan nog steeds niet.
Geplaatst: 01 jun 2011 16:15
door Sir_Bongiovi
Thanks; zal idd handig zijn...

Geplaatst: 04 jun 2011 18:01
door Sir_Bongiovi
welke krikpunten kun je het best gebruiken om de 2 voorste wielen eraf te halen?
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ipment.pdf
Ik heb 2 rolkrikken ter beschikking; kan ik het best slechts 1 zijde omhoog halen of beide? Zolang je de 2 achterbanden er niet afhaalt is het niet nodig om de voorzijde te verzwaren neem ik aan?
Geplaatst: 06 jun 2011 8:11
door Pw
1 voor 1 opkrikken en de- en monteren en de krikpunten net voor de achterwielen gerbuiken. Dan komt de hele zijkant omhoog en kun je rustig je gang gaan!
Nooit aan 2 kanten tegelijk willen werken want je moet ze toch 1 voor 1 doen!
Gr.Paul.
Geplaatst: 30 jun 2011 13:12
door Ruben
Ik heb het net geprobeerd, ik heb alleen twee linker handen dus ik draaide de bout voor de achterste remklauw de verkeerde kant op (spiegelbeeld anyone?)

Ik hoor 'm in het filmpje zeggen 33 foot pounds of torque, klopt dat en is dat 44 nm? Das niet zoveel toch, waarom zo weinig maar?
En dan nog iets. Heb je slecht gereedschap als sleutel 17 er (te?) ruim overheen zit?
Geplaatst: 30 jun 2011 13:35
door Kasper
Is het voor de speedster exact hetzelfde? Can't be that easy...
Geplaatst: 30 jun 2011 13:36
door Smiley
Ruben schreef:En dan nog iets. Heb je slecht gereedschap als sleutel 17 er (te?) ruim overheen zit?
Ziet de bout er niet al mishandeld uit?
Geplaatst: 30 jun 2011 13:38
door Smiley
Kasper schreef:Is het voor de speedster exact hetzelfde? Can't be that easy...
Zijn dezelfde brembo calipers, dus ja.
Alleen laat onze vrolijkse sector 111 kerel niet zien dat de handremkabel los is gemaakt.
Die komt er dus nog bij.
Geplaatst: 30 jun 2011 14:15
door Ruben
Bout ziet er niet mishandeld uit, maar ik heb ook niet echt veel kracht gezet. Probeer tegenwoordig na te denken voor ik iets sloop

Geplaatst: 30 jun 2011 15:27
door jaydee
Ruben schreef:Ik heb het net geprobeerd, ik heb alleen twee linker handen dus ik draaide de bout voor de achterste remklauw de verkeerde kant op (spiegelbeeld anyone?)

Ik hoor 'm in het filmpje zeggen 33 foot pounds of torque, klopt dat en is dat 44 nm? Das niet zoveel toch, waarom zo weinig maar?
En dan nog iets. Heb je slecht gereedschap als sleutel 17 er (te?) ruim overheen zit?
33lb ft is inderdaad 44 Nm (handigste omrekenen is +33%).
De bout zit met zo weinig moment vast omdat er loctite gebruikt wordt. Losdraaien kan je dus wel veel meer dan die 44 Nm kosten
Zit je sleutel zo ruim dat hij dreigt door te slippen? Ik gebruik bij voorkeur een ratel met dop voor dit soort dingen. Ik heb van die doppen die op de platte kanten van de bout/moer aangrijpen, die geven minder kans op beschadigde bouten/moeren.

Geplaatst: 30 jun 2011 16:37
door Arno
Ruben schreef:Ik hoor 'm in het filmpje zeggen 33 foot pounds of torque, klopt dat en is dat 44 nm? Das niet zoveel toch, waarom zo weinig maar?
Voor een reguliere 8.8 kwaliteit M10 bout is 45Nm 'spot on' qua moment.
Hoger moment en je loopt het risico het schroefdraad te strippen.
Lijkt laag, maar daar zitten de meeste M10's op de auto mee vast (wishbone bouten, remklauw bouten voor, schokbreker bouten, etc. etc.). Alleen een paar sterkere (10.9 en 12.9) zoals de achterste trackrod bouten en zo zitten met meer vast.
Bye, Arno
Geplaatst: 30 jun 2011 16:39
door Ruben
Goede tip Jelle. Wat betreft de loctite, doen, of gewoon goed vastdraaien?
Ander vraagje, wat is het gevoel over de dikte van een remblok, wat is nog acceptabel? Zeg bij wijze van spreke dat je ook een trackday voor de boeg hebt. En dan heb ik het over de achterkant.