overstap van MR2?
overstap van MR2?
Beste Speedster-rijders,
Ik rijd een jaar of wat in een Toyota MR2, laatste model (zzw30) en dat is een interessante auto. Nu het circuit meer begint te lonken en het comfort een minder grote rol speelt, overweeg ik een Speedster te kopen en mijn MR2 daarvoor in te ruilen.
Om mijn MR2 wat beter te kunnen laten meekomen op trackdays zou ik er wat geld in stoppen en er wat gewicht uithalen. Je hebt dan een leuke auto die op langzamere circuits aardig mee kan komen.
Ik kan hem ook inruilen en het geld dat ik er bij wilde leggen in een speedster steken. De vraag is echter: wat heeft een standaard speedster aan mods nodig om hem interessant te maken. Ik las hier al dat veel mensen modificeren, maar waar moet ik aan denken?
Vast dank!
mr2
Ik rijd een jaar of wat in een Toyota MR2, laatste model (zzw30) en dat is een interessante auto. Nu het circuit meer begint te lonken en het comfort een minder grote rol speelt, overweeg ik een Speedster te kopen en mijn MR2 daarvoor in te ruilen.
Om mijn MR2 wat beter te kunnen laten meekomen op trackdays zou ik er wat geld in stoppen en er wat gewicht uithalen. Je hebt dan een leuke auto die op langzamere circuits aardig mee kan komen.
Ik kan hem ook inruilen en het geld dat ik er bij wilde leggen in een speedster steken. De vraag is echter: wat heeft een standaard speedster aan mods nodig om hem interessant te maken. Ik las hier al dat veel mensen modificeren, maar waar moet ik aan denken?
Vast dank!
mr2
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Welkom,
Remblokken, banden en stuggere ophanging.
Remblokken om te beginnen, en wat je er nu op hebt liggen lekker oprijden, dan bredere voorvelgen of een compleet andere set velgen ritselen.
(omdat voor standaard 17" relatief dunne voorvelgen moeilijk banden te vinden is.)
Als je wat centen over hebt; de standaard bilsteins wisselen voor nitrons.
Blokken is een paar 100 euri, fatsoenlijke banden al gauw 700, en nitrons tegenwoordig iets van 1400 dacht ik. (niet alles hoeft tegelijk he; het is een hobby auto )
Dan lekker gaan rijden, en de grens opzoeken van de auto.
Als je er goed mee kunt rijden, kun je er veel krachtiger uitgevoerde speedsters rustig uitrijden.
Een veilige manier van track rijden is met Lotus on Track (zie mijn topic over LOT 2011 in het evenmenten topic, met veel info hierover)
Als je je verzekering via asr laat lopen, met trackuitbreiding, ben je volledig verzekerd op de track (mits LOT)
Als je de grens van de 147 pk wel gezien hebt, kun je hem altijd nog laten superchargen voor 250 pk.
Remblokken, banden en stuggere ophanging.
Remblokken om te beginnen, en wat je er nu op hebt liggen lekker oprijden, dan bredere voorvelgen of een compleet andere set velgen ritselen.
(omdat voor standaard 17" relatief dunne voorvelgen moeilijk banden te vinden is.)
Als je wat centen over hebt; de standaard bilsteins wisselen voor nitrons.
Blokken is een paar 100 euri, fatsoenlijke banden al gauw 700, en nitrons tegenwoordig iets van 1400 dacht ik. (niet alles hoeft tegelijk he; het is een hobby auto )
Dan lekker gaan rijden, en de grens opzoeken van de auto.
Als je er goed mee kunt rijden, kun je er veel krachtiger uitgevoerde speedsters rustig uitrijden.
Een veilige manier van track rijden is met Lotus on Track (zie mijn topic over LOT 2011 in het evenmenten topic, met veel info hierover)
Als je je verzekering via asr laat lopen, met trackuitbreiding, ben je volledig verzekerd op de track (mits LOT)
Als je de grens van de 147 pk wel gezien hebt, kun je hem altijd nog laten superchargen voor 250 pk.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
bedankt!
Alternatief is dat ik de MR2 verlaag - kost ong. 700 euro - en er het een en ander uitgooi - kost in principe niks -. Dan heb ik wel een uberbetrouwbaar blok en een auto met goede handling, alleen mis ik power. Het verschil qua gewicht met de speedster - ruim 100 kg - red je niet met gewichtsbesparing. Tenzij ik heel rigoureus ga strippen, maar dan krijg je later niks meer voor de auto terug, lijkt me.
Is een Speedster verder goed te doen in onderhoud?
Alternatief is dat ik de MR2 verlaag - kost ong. 700 euro - en er het een en ander uitgooi - kost in principe niks -. Dan heb ik wel een uberbetrouwbaar blok en een auto met goede handling, alleen mis ik power. Het verschil qua gewicht met de speedster - ruim 100 kg - red je niet met gewichtsbesparing. Tenzij ik heel rigoureus ga strippen, maar dan krijg je later niks meer voor de auto terug, lijkt me.
Is een Speedster verder goed te doen in onderhoud?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Motorisch prima te doen (is gewoon een zafira/astra g blok)
De overige onderdelen lopen helaas flink in de papieren als die stuk gaan.
Opel heeft de bouw uitbesteed aan lotus, dus sommige delen zijn gelimiteerd gebouwd.
Daarna heeft opel op die onderdelen een gruwelijke marge gezet, en dat maakt die delen echt niet leuk om nieuw te kopen.
Ter indicatie:
- Voorclam = 2800 euro
- achterclam = 3500 euro
- koplamp = 1400 euro
- achterlamp = 500 euro
2e hands is het allemaal beter te doen, maar overal is lastig aan te komen.
Het blijft een gelimiteerde auto, met alles wat erbij hoort.
De overige onderdelen lopen helaas flink in de papieren als die stuk gaan.
Opel heeft de bouw uitbesteed aan lotus, dus sommige delen zijn gelimiteerd gebouwd.
Daarna heeft opel op die onderdelen een gruwelijke marge gezet, en dat maakt die delen echt niet leuk om nieuw te kopen.
Ter indicatie:
- Voorclam = 2800 euro
- achterclam = 3500 euro
- koplamp = 1400 euro
- achterlamp = 500 euro
2e hands is het allemaal beter te doen, maar overal is lastig aan te komen.
Het blijft een gelimiteerde auto, met alles wat erbij hoort.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Indien je voor rondetijden gaat zou je ook eens moeten denken aan specialistische circuit training. Da's ook zeker met de MR2 z'n geld waard.
Ik ben van mening dat je dat beter met een 'vergevingsgezinde' auto als de MR2 een seizoen kunt oefenen, als met een track geprepareerde 'snappy' reagerende Speedster. (geloof mij, er zijn al voldoende mensen die zich daarin verkeken hebben, en zich hebben laten verrassen)
Bouw het dus een beetje op, leer lijnen rijden etc. is mijn advies. En dat kan ook met de standaard Speedster!
De limiet van de remblokken was idd het eerste waar ik tegenaan liep.
En het kan overigens helemaal geen kwaad om dat zelf te ondervinden.
Ik ben van mening dat je dat beter met een 'vergevingsgezinde' auto als de MR2 een seizoen kunt oefenen, als met een track geprepareerde 'snappy' reagerende Speedster. (geloof mij, er zijn al voldoende mensen die zich daarin verkeken hebben, en zich hebben laten verrassen)
Bouw het dus een beetje op, leer lijnen rijden etc. is mijn advies. En dat kan ook met de standaard Speedster!
De limiet van de remblokken was idd het eerste waar ik tegenaan liep.
En het kan overigens helemaal geen kwaad om dat zelf te ondervinden.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De carroserie is eigenlijk nog erger.....
Is gelijmd aluminium, en mag bij schade niet gerepareerd worden.
Doe je dat toch, is de auto onmiddelijk gedegradeerd van een 15k speedster, naar een 5k track only auto.
Misschien kun je maar beter bij je MR2 blijven voor de track
Is gelijmd aluminium, en mag bij schade niet gerepareerd worden.
Doe je dat toch, is de auto onmiddelijk gedegradeerd van een 15k speedster, naar een 5k track only auto.
Misschien kun je maar beter bij je MR2 blijven voor de track
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Ik heb onlangs een circuittraining gedaan. Ontzettend leuk was dat en bijzonder leerzaam.
Ik denk eigenlijk dat je wel een punt hebt over het eerst eens aankijken met de MR2 - die ik toch al heb - met een paar mods.
Overigens heeft de MR2 ook nogal eens last van snap-oversteer en dat heb ik al een keer of drie op de openbare weg mogen ervaren. Een MX5 is wat dat betreft veel makkelijker op te vangen bij overstuur dan de middenmotorwagens.
Zou een dagje LOT ook met een MR2 mogen trouwens?
Ik denk eigenlijk dat je wel een punt hebt over het eerst eens aankijken met de MR2 - die ik toch al heb - met een paar mods.
Overigens heeft de MR2 ook nogal eens last van snap-oversteer en dat heb ik al een keer of drie op de openbare weg mogen ervaren. Een MX5 is wat dat betreft veel makkelijker op te vangen bij overstuur dan de middenmotorwagens.
Zou een dagje LOT ook met een MR2 mogen trouwens?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Ja, elke 2 zitter is toegestaan.Mistertwo schreef:Zou een dagje LOT ook met een MR2 mogen trouwens?
http://www.lotus-on-track.com/faq.html
Let er wel op dat er met regels gereden wordt, wat betreft inhalen enzo.
In juli zijn ze op zolder, en in augustus op zandvoort.
http://www.lotus-on-track.com/lotshop/
Er zullen wel wat speedsters aanwezig zijn, zodat je een ritje kunt bietsen om een indruk te krijgen van een speedster op de track.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Overigens heeft de MR2 ook nogal eens last van snap-oversteer en dat heb ik al een keer of drie op de openbare weg mogen ervaren.[/quote]
Ik heb ook een MR2 gehad. Ik moet zeggen dat ik me in de Speedster een stuk veiliger voel op nat wegdek. Ik heb met de MR2 ook een stuk of 3 keer achterstevoren gestaan. 1 keer op de rotonde met nat wegdek achter een MX5
Ik heb ook een MR2 gehad. Ik moet zeggen dat ik me in de Speedster een stuk veiliger voel op nat wegdek. Ik heb met de MR2 ook een stuk of 3 keer achterstevoren gestaan. 1 keer op de rotonde met nat wegdek achter een MX5
# 0695
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
overstap
ahum... Smiley.... "Chassis"... VerderSmiley schreef:De carroserie is eigenlijk nog erger.....
Is gelijmd aluminium, en mag bij schade niet gerepareerd worden.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Ik ben nog nooit op het circuit geweest, vind het ook zonde om er met de Speedster op te gaan. De Speedster is gewoon een magistraal bakje om te zien, en het rijdt zoals een auto zou moeten rijden. Maar heb ook altijd met veel plezier in de MR2 gereden. Zeker met open dak, veel minder last van de wind waardoor je met koudere temperaturen het dak kan open klappen.
# 0695
-
- Nieuw lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 06 aug 2009 21:33
- Locatie: West-Vlaanderen, Belgium
Mijn speedster heeft de meeste van de modificaties die hier vermeld zijn: nitron ophanging, bredere velgen vooraan met semi-slicks, andere remblokken en stalen remleidingen + abs cut-off switch. Twee weken na dat de wagen in mijn bezit was er het circuit van Zolder eens mee onveilig gemaakt en ik moet toegeven dat de wagen het daar subliem deed en zich héél neutraal bestuurde.
Vermits het mijn eerste maal op circuit was en ik amper ervaring had met de speedster heb ben ik ver van de limieten gebleven maar toch aardig was sneller was dan een standaard Porsche 911 (een 3.2 versie met 231pk). De speedster was superieur in de bochten en remzones (door gebrek aan ervaring de Porsche niet uitgeremd), enkel naar vermogen kon ik de Porsche niet voorbij op power. Dus enkele ronden moeten wachten tot de Porsche me voorbij liet.
Moest het regenen zou ik vermoedelijk wel niet met de speedster on track gaan, gewoon door de mid-engine setup.
Vermits het mijn eerste maal op circuit was en ik amper ervaring had met de speedster heb ben ik ver van de limieten gebleven maar toch aardig was sneller was dan een standaard Porsche 911 (een 3.2 versie met 231pk). De speedster was superieur in de bochten en remzones (door gebrek aan ervaring de Porsche niet uitgeremd), enkel naar vermogen kon ik de Porsche niet voorbij op power. Dus enkele ronden moeten wachten tot de Porsche me voorbij liet.
Moest het regenen zou ik vermoedelijk wel niet met de speedster on track gaan, gewoon door de mid-engine setup.