DIY distributiekettingspanner vervangen

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

om de hoeveel km moet de distributie ketting vervangen worden?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Op de NA, in theorie nooit.
In de praktijk als hij begint te rammelen.
(wat echter nogal eens de kettingspanner ipv de ketting kan zijn)
Maar tegen die tijd is de ketting ook wat uitgerekt, dus beste beide vervangen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Bericht door 911Speedster »

Die van mij heb ik samen met de Ople garage waar ik de speedster heb gekocht vervangen bij ongeveer 4500km.

Dit aangezien mijn blok mogelijk betroffen was door het gekende probleem met de verstopge olie sproeier voor de ketting smering.

Hierbij zijn dan gelijk alle geleiders, ketting, spanner en pakkingen en natuurlijk de sproeier uitgewisseld.

Is wel een flinke klus, het blok moet gekanteld worden (2 motor steunen, benzine leidingen, uitlaat moeten dan los) voor het verwijderen van 1 lange bout :-(

We zijn er ongeveer 9 uur mee bezig geweest :!:

Gelukkig alles op kosten van de dealer :thumbup:
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

911Speedster schreef:Die van mij heb ik samen met de Ople garage waar ik de speedster heb gekocht vervangen bij ongeveer 4500km.

Dit aangezien mijn blok mogelijk betroffen was door het gekende probleem met de verstopge olie sproeier voor de ketting smering.

Hierbij zijn dan gelijk alle geleiders, ketting, spanner en pakkingen en natuurlijk de sproeier uitgewisseld.

Is wel een flinke klus, het blok moet gekanteld worden (2 motor steunen, benzine leidingen, uitlaat moeten dan los) voor het verwijderen van 1 lange bout :-(

We zijn er ongeveer 9 uur mee bezig geweest :!:

Gelukkig alles op kosten van de dealer :thumbup:

Welke lange bout was dat ? Wanneer heb je dit gedaan, pas geleden nog ?
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Manta79 schreef:Welke lange bout was dat ?
Nr 2 (opel nummer 00614968)
Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Nop, staat niet op dat plaatje. In het distributiedeksel zit 1 lange bout welke tegen het subframe aanloopt. Daarvoor moet je je blok kantelen etc. :?
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Bericht door 911Speedster »

Exmantaa schreef:Nop, staat niet op dat plaatje. In het distributiedeksel zit 1 lange bout welke tegen het subframe aanloopt. Daarvoor moet je je blok kantelen etc. :?
Het is bout 2 in het volgende plaatje
Bijlagen
test.PNG
test.PNG (106.27 KiB) 3106 keer bekeken
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

kun je het deksel van de motor gewoon zonder iets eraf halen en er terug opzetten?
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

DIY distributiekettingspanner vervangen

Bericht door S. Gonzales »

gertje schreef:kun je het deksel van de motor gewoon zonder iets eraf halen en er terug opzetten?
:roll:

Nee, gelukkig niet. Het deksel zit met boutjes aan de cilinderkop vast!

Maar je bedoelt misschien of het makkelijk te doen is?
De ontstekingsmodule zit met een stekker en een paar boutjes vast en kan je na losmaken er zo uit pakken. Aan de rechterzijde van het kleppendeksel is een steun voor de brandstofleidingen gemonteerd met twee M6 boutjes. Daar kan je iets lastiger bij. Wanneer je die hebt losgedraaid kan je dat steuntje voorzichtig een beetje opzij duwen wanneer je het deksel weghaalt. Bij montage is dat weer een aandachtspunt.
Alle boutjes zijn van bovenaf bereikbaar (dop 10) en de pakking is normaal gesproken probleemloos opnieuw te gebruiken. De pasvlakken maak ik altijd goed schoon en daarna vet ik die voor montage altijd even in.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

ik ben begonnen aan het wisselen van de ketting en spanner. en ik heb al een probleempje de nieuwe ketting spanner heb ik gedeblokkeerd om eens te testen. maar hoe krijg ik die nieuwe spanner terug in de losse stand?
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Bericht door 911Speedster »

Hier zit een soort van bajonet sluiting in. Die los hoort te springen bij het vastdraaien.
De veer kant heeft een gleuf die om de geleider valt. Als dit deel tijdens het vast draaien van de spanner in het blok niet meer mee kan draaien met de"bout" schiet het binnen deel los en wordt de ketting gespannen!

Ik hoop dat mijn beschrijving en beetje helpt ;-)
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

probleem is dat de spanner al los gesprongen is. voor ik die heb kunnen monteren. bij de vorige versie kon je de spanner open maken en terug vast klikken. maar de nieuwe versie blijkbaar niet of wel?
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

ketting vervangen

Bericht door frederic »

vandaag dus begonnen hier een paar foto's. dus calme er af, moter laten zakken voor die ééne bout :? . alle moter steuen moeten lost ander kreeg ik dat rot ding er niet uit :roll: .
Bijlagen
DSC01865.jpg
DSC01865.jpg (268.28 KiB) 2573 keer bekeken
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

ketting vervangen

Bericht door frederic »

dan wat valt er daar uit de tandwiel kast. hmm, dat komt van de ketting spanner van de ballans assen. zat gelukkig vast tussen de tandwiel kast. de vraag is nu wat doen dat veertje? moet ik dit er terug insteken en wat beter borgen. of moet ik ook een nieuwe spanner monteren?
Bijlagen
DSC01869.jpg
DSC01869.jpg (219.9 KiB) 2557 keer bekeken
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

ketting vervangen

Bericht door frederic »

hier zie dat het uit die spanner komt zat daar los in :shock: !!!
Bijlagen
DSC01870.jpg
DSC01870.jpg (212.21 KiB) 2558 keer bekeken
Plaats reactie