Pagina 1 van 4

DIY distributiekettingspanner vervangen

Geplaatst: 13 jul 2011 20:51
door S. Gonzales
Sinds kort maakte de motor na een koude start een onheilspellend klapperend geluid. Binnen 5 seconden klonk alles weer normaal, maar dat is toch niet zoals het hoort. Bovendien loop je zo kans op kettingbreuk en dat wil je al helemaal niet. Het vermoeden was een defecte distributiekettingspanner. Die wordt door oliedruk bekrachtigd maar zou niet terug mogen lopen wanneer de oliedruk wegvalt.
Vanaf 2009 wordt in de Z22SE motoren een nieuwe, verbeterde, kettingspanner (GM 12608580) gebruikt. Dat zal niet voor niets zijn denk ik.
Vandaag heb ik de nieuwe spanner gemonteerd, je ziet duidelijk verschil met de "oude" spanner.
Na demontage van het kleppendeksel heb ik de auto op assteunen gezet, RA binnenscherm verwijderd en de motor in het BDP gezet (merkteken op krukaspoelie/ trillingdemper is wat moeilijk te zien). De nokken aan de linkerzijde van de motor moeten omhoog staan. Vanaf de rechterzijde is de oude spanner makkelijk te verwijderen. Er komt wel een klein beetje olie uit het gat, dus een doekje erbij houden. De nieuwe spanner is al "gecomprimeerd" en kan dus probleemloos met de hand tot het einde ingedraaid worden. Van tevoren de nieuwe afdichtring even licht insmeren met olie. De spanner vastzetten op 75Nm.
Wanneer je de krukas nu verdraait zie je dat er in een bepaalde stand veel ruimte op de ketting zit (ketting hangt wat los). De truc die Mark V laatst in het filmpje liet zien zou de oplossing moeten bieden, iig voor het oude type spanner zoals mark heeft gemonteerd (volgende keer de verbeterde versie Mark?). Na raadplegen van diverse fora, Speedster for fun en Exmantaa (mijn dank mannen voor de info) en een Opel dealer bleven de meningen verschillen. De een gaat voor het tikken tegen de geleider waardoor de spanner uit zijn geblokkeerde toestand schiet, de ander zweert bij het 'starten van de motor en de oliedruk doet de rest'. [aanvulling montagevoorschrift: tot 48.000KM starten en de oliedruk doet de rest, vanaf 48.000 Km de geleiderail van bovenaf indrukken totdat de spanner deblokkeert] Best wel ....eng! Ik heb voor een tussenoplossing gekozen, eerst veelvuldig de, zeg maar "Mark methode" geprobeerd. Na lang proberen leek het gedeeltelijk te werken, de ketting hing minder slap bij het verdraaien en je voelde nu duidelijk dat je de spanner iets kon inveren. Helemaal naar mijn zin was het nog niet...... maar je moet wat.
Dus het kleppendeksel weer gemonteerd, uit "frustratie", omdat ik een paar dagen niet kon rijden heb ik het gespoten in de Gonzales huisstijl ;-)
Met fingers crossed de motor gestart en.... hoppa... stil (qua klapperen bedoel ik). De motor klinkt weer als een zonnetje.
Omdat ik later misschien alsnog de hele distributie ga (laten?) vernieuwen heb ik ervoor gekozen om de complete distributieset te (GM 55570337) kopen i.p.v. alleen de nieuwe spanner.
Meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt het "verborgen" uitlaatbeugeltje te vernieuwen. De oude half weggerotte versie bleek er nog in te zitten. De lasrups van het pennetje afgedraaid, stukje platstaal op maat gemaakt, in elkaar lassen en klaar! Geeft wel een lekker gevoel, hopelijk blijft dat zo!
De R888's zijn inmiddels ook binnen, dus ik ben bijna klaar voor Zandvoort Smiley :D

Geplaatst: 13 jul 2011 20:56
door Smiley
Tering, daarbij verbleekt mijn wissel :shock:
Toen ik ook die rammel had, heb de oude eruit gedraaid, en een (minder) oude van speedster4fun gebruikt en er zo ingedraaid. Klonk weer als een naaimachine.
De hele boel inclusief ketting en de nieuwe generatie spanner moet nog een keer fatsoenlijk gebeuren, maar dat komt wel als het seizoen is afgelopen.

DIY distributiekettingspanner vervangen

Geplaatst: 13 jul 2011 20:58
door S. Gonzales
Foto's in de juiste volgorde krijgen is lastig. :roll:

DIY distributiekettingspanner vervangen

Geplaatst: 13 jul 2011 21:01
door S. Gonzales
En de laatste foto's.

Geplaatst: 13 jul 2011 21:06
door Smiley
Had je dat plaatje al laten maken voor de 8% correctie info joop :wink:

DIY distributiekettingspanner vervangen

Geplaatst: 13 jul 2011 21:17
door S. Gonzales
Smiley schreef:Had je dat plaatje al laten maken voor de 8% correctie info joop :wink:
Ja, klopt.... maar als het echt hard moet draai ik het raampje open en hou gewoon een bladblasert ( op batterijen hè!) voor de inlaat...... Wooeeeesjhh... :thumbsup:

Geplaatst: 13 jul 2011 22:06
door Manta79
Goed nieuws Joop ! Blij dat het weer goed is. Misschien is het nieuwe ding indraaien wel een verstandig actie nog voordat de boel gaat klapperen.

Dat was dus de verborgen beugel waar ik het in de Eifel over had, die heb ik dus niet en jij had hem ook niet maar nu weer wel ;-)

Flitsende deksel ! Cool gespoten.

Rieske

Geplaatst: 13 jul 2011 22:42
door aKra
Nice work! :)

(Vind je kleppendeksel wel wat hebben, zie ik er nou ook een carbonprintje in?)

Geplaatst: 14 jul 2011 8:59
door martinb
Ziet er weer goed uit. Kleppendeksel is ook mooi gespoten met de carbon look.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Het uitlaatbeugeltje zag ik bij peterc laatst nog wel zitten. In rubber opgehangen? Zat er in ieder geval nog stevig in.

Geplaatst: 14 jul 2011 17:05
door eryofa
Tipje:

Wie het niet aan durft om na het vervangen van de spanner gewoon te starten en het "tikken" maar lang vind duren >>

Even de spanning van de ontsteking halen (of bougiekabels lostrekken) en dan op de startmotor de oliedruk op gang brengen..

Geplaatst: 14 jul 2011 20:27
door Spider
Wow :shock:

dat kleppendeksel, gaaf printje erin is een nice touch! :wink:

wat heb jij trouwens mooie RVS toelinks, nieuw :?:

DIY distributiekettingspanner vervangen

Geplaatst: 14 jul 2011 21:00
door S. Gonzales
Spider schreef:Wow :shock:
wat heb jij trouwens mooie RVS toelinks, nieuw :?:
Yep! Zou jij ook (2x) moeten doen :D

Geplaatst: 14 jul 2011 21:23
door Spider
Jij weet hoe het moet toch? zou jij..... :roll:

Geplaatst: 15 jul 2011 11:07
door Speerke
Het op olie druk starten is geen goede methode. De spanner is voor de montage mechanisch vergrendeld en komt alleen vrij door deze helemaal in te drukken. Een beetje te vergelijken met het indrukken van het knopje op een balpen. Als de motorolie op druk is, dan kan de spanner niet meer worden ingedrukt en zal hij daardoor ook niet vrijkomen en dus niet werken. Ook zal er dan erg veel kracht (door de olie druk) op het blokkeer mechanisme komen waardoor dit kapot kan gaan. Een ander risico van het op druk starten is dat de ketting een paar tanden verspringt door de niet gespannen ketting en dat kan ook erg nare gevolgen hebben.
Het los drukken vanuit de bovenkant ziet er misschien wat eng uit, maar stelt in de praktijk niets voor, dit is overigens ook de officieel voorgeschreven methode. Nadeel is dat je wel even het kleppendeksel moet verwijderen.

DIY

Geplaatst: 15 jul 2011 11:23
door S. Gonzales
Hoi Speerke,

Met "eng" bedoelde ik niet het indrukken van de geleider, maar het starten van de motor. Zoals ik al zei zijn de meningen erover verdeeld. In de handleiding van GM hanteren ze de "start methode" tot 48.000Km, met meer Km's op de klok wordt de "indrukken van bovenaf" methode geadviseerd. Zie linkje.
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 2SE%29.pdf

Naar mijn idee ligt de reden daarvoor in de mate waarin de ketting opgerekt is cq kan zijn en daarmee wel of niet de kans dat de ketting een tand kan verspringen.
Op diverse Fora leeft deze discussie ook. Overigens ben ik van mening dat wanneer je deze vervanging overweegt je sowieso beter het kleppendeksel kan demonteren. Dan kan je iig inspecteren hoe de ketting en (voorzover dat zichtbaar is) de geleiders, eraan tot zijn.