Pagina 1 van 1
Poelie('s)
Geplaatst: 18 jul 2011 9:47
door Pw
Omdat Speedy buiten staat in weer en wind en niet heel vaak lekker los mag de laatste tijd ivm nieuwbouw huis (en garage/warm plekje voor Speedy!) heb ik last van een irritant "vogeltje" onder de kap...
Hij blijft piepen!
Knetter gek word ik er van!
Kan iemand mij vertellen wat voor poelie er op de compressor zit of moet ik hiervoor naar de leverancier?! (Eaton compressor gemonteerd door Hitec)
Wil namelijk de Multiriem,spanrollen en poelie's maar gaan (Laten?!) vervangen.
Dank voor jullie input
!!
Gr.Paul
Geplaatst: 18 jul 2011 11:02
door Smiley
Heb je een stage I of een stage II SC?
Is er motorisch nog wat gewijzigd bij de conversie?
Uitlijning van de poelie tijdens een conversie is een vak apart.
Ook het gebruik van de juiste type snaar.
Beiden kunnen bij misgaan zorgen voor een piepende poelie, en in het slechtste geval een snaar die klapt.
Geplaatst: 19 jul 2011 10:37
door Pw
Compressor en chargecooler, naar mijn weten verder geen aanpassingen op de egr cheater na welke ik net zelf gemonteerd heb.
Of ik moet wat missen?!
Geplaatst: 19 jul 2011 18:55
door Smiley
Dan zal het de standaard 3.35 poelie zijn.
Geplaatst: 20 jul 2011 7:35
door Pw
Ok,
maar "dan zal het...."
Hoe kom ik er zeker achter?! Nameten, staan er typenr's op ?! Wat voor riem ligt er dan omheen?!
Ben een beetje een leek op dit vlak....
Geplaatst: 20 jul 2011 8:32
door Ralph
He Paul , de uitlijning is een heel precies werkje, zit je er 1 mm naast dan kan dat al problemen veroorzaken
zelf heb ik dat `getjilp` ook gehad (hoezo de mus sterft uit, ze zaten met zijn allen in mijn achterbak hoor, wat een herrie
)
Het kwam overigens pas een tijdje na installatie van de compressor naar voren en ging van heel ver weg op de achtergrond naar zeer goed hoorbhaar. Van der Kooi heeft toen het e.e.a moeten uitlijnen en sindsdien is nooit meer teruggeweest.
Voordat je dus alles gaat vervangen zou ik er maar eens door iemand als van der Kooi naar laten kijken. Mocht je tot vervanging van onderdelen overgaan dan kan hij je vast vertellen welk je moet hebben, hij installeert immers ook Eaton compressors op de Elise met toyota blok.
Ik zou persoonlijk niet zo snel zelf gaan klussen aan dit soort zaken tenzij je er ervaring mee hebt natuurlijk...
grt,
ralph
Geplaatst: 20 jul 2011 8:41
door Smiley
Pw schreef:maar "dan zal het...."
Als je een stage 1 hebt, moet er een grotere poelie op dan de standaard 3.35 inch, omdat de boel ander kapot draait.
Als je een stage II hebt (die van 250pk) zonder wijzigingen in het binnenwerk van de motor, is dat 99 van de 100 keer een 3.35 inch (8.5 cm) poelie.
Als het binnenwerk verstevigd is, kun je kleinere poelies gebruiken als een 3.0, 2.9 of 2.8
Alles is in inches, dus terugrekenen naar cm en de liniaal eens in je motorcompartiment steken
Succes ermee.
Ik kan je bijna garanderen dat je probleem in de uitlijning zit, en niet in je poelie.
Geplaatst: 20 jul 2011 11:09
door Pw
Bedankt voor jullie tips en adviezen heren, maar als het de uitlijning betreft blijf ik het apart vinden dat hij dit pas sinds korte tijd doet. En niet vanaf het begin zeg maar.
Ik zal binnenkort eens naar a'dam rijden.
Nogmaals dank!
Gr.Paul.
Geplaatst: 20 jul 2011 14:49
door SteV6
Kan Gerard je het niet vertellen dan Paul? Ik dacht dat inbouw bij Hitec in Vierheim is gedaan ...
SteV6
Geplaatst: 20 jul 2011 15:59
door Pw
SteV6 schreef:Kan Gerard je het niet vertellen dan Paul? Ik dacht dat inbouw bij Hitec in Vierheim is gedaan ...
SteV6
Tja, vast wel maar ook zowat om hem overal voor te gaan mailen/vragen!
En volgens mij kom ik al een heel eind!
Thanks.
Geplaatst: 20 jul 2011 21:58
door Maarten
Als de uitlijning niet klopt, heb je met een nieuwe riem geen geluid maar na een tijdje gaat dat komen.
Je kan ook even je extra rol controleren, dat die niet vast zit of zoiets.