Afwijking KM teller door andere wielen

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Afwijking KM teller door andere wielen

Bericht door Marcel »

Vandaag (bijna) alles (houder en lader nog niet) binnen om met mijn telefoon te gaan navigeren.
Gelijk eens even getest en werkt verassend goed.

Wat mij wel opviel is dat de snelheid die tomtom aangeeft hetzelfde en soms zelfs iets meer is dan de kilometer teller, dus ik rijd hetzelfde of zelfs harder dan de km teller zegt, terwijl vanaf fabriek ze altijd meer aangeven dan je echt rijd.

Na wat rekenen kan dit kloppen (ervanuitgaande dat de toeren van de voorwielen gebruikt worden voor de km teller).

Met oude wielen maakte ik voor 100 km ca 510 omwentelingen.
Met nieuwe wielen voor 100 km ca 523 omwentelingen.

Een 2,5% afwijking, zou goed kunnen lijkt mij.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Marcel, je zal even de berekening moeten doen voor de achterwielen, het signaal wordt namelijk van je versnellingsbak gehaald :) .
Maar de teller is volgens mij zowiezo erg nauwkeurig (dus link) als je het mij vraagt. Ik ben waarschijnlijk laatst geflitst :evil: en ik had echt maar 103kmh op de teller staan! (je mocht er 100...)

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Klopt de teller is tot 140 km zeer nauwkeurig, verder weet ik het niet heb ik nog niet gecontroleerd.
Dit heb ik gecontroleerd via mijn navigatie :lol: .


Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Maik schreef:Marcel, je zal even de berekening moeten doen voor de achterwielen, het signaal wordt namelijk van je versnellingsbak gehaald :) .
Maar de teller is volgens mij zowiezo erg nauwkeurig (dus link) als je het mij vraagt. Ik ben waarschijnlijk laatst geflitst :evil: en ik had echt maar 103kmh op de teller staan! (je mocht er 100...)

M.
Ik denk dat je geluk hebt gehad want er moet nog een correctie af van 5km volgens mij (boven de honderd) daar onder is 3km en dat weet ik zeker :cry: 98km waar je 60km mag 38 te hard correctie 3km is 35km geworden :evil:

martin
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Wordt die correctie niet gelijk meegenomen door dat apparaat en flitst hij dan gewoon niet?? Volgens mij ben je gewoon de pisang als je geflitst wordt?
:cry:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Marcel, je zal even de berekening moeten doen voor de achterwielen, het signaal wordt namelijk van je versnellingsbak gehaald :)
ABS unit levert de snelheidspuls op de Speedster voor zover ik weet. Geen verbinding met de versnellngsbak. Wiel-sensors van de ABS unit leveren de snelheidspulsen.

Maar ook die kijkt voor dit geval vooral naar de achterwielen, hoewel hij de voorwielen ook mee-telt.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Neemt niet weg dat de Stack-snelheidsweergave zeer nauwkeurig is. Dan ga ik er wel vanuit dat TomTom met de signalen van 9 satellieten de snelheid exact kan berekenen. En dan beloopt het verschil van 1-2 km/h tot de al eerder genoemde 140 km/h tot slechts 4 km/h bij 219 km/h GPS-snelheid op de Duitse Autobahn.
S4 Avant
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Okee prima, hij is dus gewoon heel nauwkeurig......toch iets om een beetje rekening mee te houden :roll:

Ik had vandaag zelfs 11 satelieten :roll:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Klopt, het snelheidssignaal komt van de ABS unit. Het belangrijkst is het signaal van de achterwielen. Als je ervoor wilt zorgen dat je zonder ABS rijdt moet je ook een van de voorwielsensors eraf trekken en NIET de achterwielsensors.

Mensen die ABS uitschakelen door de zekering eruit te trekken krijgen ook problemen met de loop van de motor. De ECU krijgt ook het snelheidssignaal van de ABS unit, en als deze niet werkt heeft de ECU dus ook geen snelheidssignaal..

En dat de stack de snelheid goed weergeeft, dat klopt wel. De unit veranderd niets aan de waarde die hij binnenkrijgt (dit gebeurd wel vaak bij andere auto's met digitale tellers).

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie