Hoe krijg ik mijn airbaglampje uit?!

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Hoe krijg ik mijn airbaglampje uit?!

Bericht door jaydee »

Hallo,

Via een link die Smiley laatst ergens plaatste (kan hem zo niet terugvinden, was offtopic) heb ik zo'n USB-OBD kabel besteld bij Dealextreme. Netjes met de post ontvangen, keurige kabel, cd-tje (8cm) erbij, maar ik krijg het niet aan de praat...

Op het cd-tje staat wat software, onder andere een driver waarmee je een COM-poort kunt toewijzen aan de interface. Dat werkt wel. Maar het diagnoseprogrammaatje "Opel.exe" doet het niet goed. Sowieso is het half Engels, half Hongaars - ook als ik de taalvoorkeur instel op Engels. Alle opties die ik probeer resulteren in een foutmelding "no echo" of iets degelijks. Ik heb het contact aan, moet de motor ook lopen? Nee toch?

Via via heb ik ook een installatie van TIS 2000, maar die klaagt dat er geen database is voor de diagnose-"afdeling".

De reden waarvoor ik dit in eerste instantie wil gebruiken is om mijn airbaglampje uit te zetten, dus een simpele Scangauge-oplossing is niet voldoende, geloof ik.

Wie kan mij vertellen wat ik moet downloaden/installeren om dit werkend te krijgen? Let op, het is geen Opcom interface, maar slechts een USB-OBD kabel.

Bedankt jongens!
Laatst gewijzigd door jaydee op 28 mar 2013 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jägertee
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Deze is het: http://www.dealextreme.com/p/opel-tech2 ... lack-48445

En de software is Opel Tech2... (Ik ben al aan het googlen geslagen ;))
Jägertee
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Heb ook een probleem met mijn recent ontvangen op-com van Dealextreme. De software start wel op, kan perfect de auto selecteren, maar hij wil de ECU maar niet vinden.

Dus ik vraag me ook wel af of er een andere versie zou nodig zijn van de software...
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Effe gegoogled:
http://www.op-com.nl/download.html

Is op meerde plekken te vinden, torrents, etc.
Wel goede virusscan erover heen halen, voor je gaat installeren.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Al gekeken of de software versie de obd firmware ondersteund? Soms wordt er een nieuwere of oudere firmware op de obd meegeleverd.
Zelf moest ik de firmware updaten.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Bericht door Neetmans »

ik gebruik de software van deze website, werkt perfect, ook mijn sleutels mee geprogrammeerd

http://opcom.weebly.com/

ps als linken verboden is mag de post weg hoor!
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Werkt de Opcom software met een simpele USB-kabel? Dus zonder Opcom-kastje?
Jägertee
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

jaydee schreef:Werkt de Opcom software met een simpele USB-kabel? Dus zonder Opcom-kastje?
Met alleen een usb kabel lukt het niet. De auto heeft rechtsvoor, ter hoogte van de voetensteun passagierskant, een stekker. Hierop sluit je een obd-connector/diagnostic connector/obd stekker aan (op de foto rechts). Op deze connector zit een usb-b connector.

Afbeelding

Volgens mij werkt de TIS software niet met deze obd stekker. Je zult dus met de software moeten werken die erbij zit. (correct me if i'm wrong).
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Afbeelding

Als ik afga op de bijdrages van veel mensen op andere fora, is het een beetje een loterij met die USB-OBD kabels... De ene doet het wel en de andere niet...

Ik ga er inmiddels vanuit dat mijn airbag stuk is (geen idee waardoor), omdat als ik het contact aanzet, het lampje aan gaat, dan een seconde uit en dan weer aan (alsof de airbag wel gedetecteerd wordt maar dan een probleem geeft). Stekker in het stuur zit goed, en voordat ik de fout veroorzaakt heb (bij het inbouwen van een nieuw alarm heb ik de auto op contact gehad zonder airbag) was er met de airbag niks mis... Daarom hoopte ik dat het lampje gewoon gereset kon worden.
Jägertee
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Software voor OBD-kabel (Opcom?)

Bericht door jaydee »

:alone:

Even dit topic afstoffen...
Omdat het me niet zoveel kon schelen of ik een brandend airbaglampje had of niet, heb ik hier verder geen tijd meer ingestopt sinds anderhalf jaar geleden. Maar dit voorjaar moet mijn Speedster (voor het eerst! :lol: ) naar de APK, dus dan moet dat lampje toch wel uit...

Het zou mooi zijn als ik het aan de praat krijg met de kabel die ik heb, maar zo niet, dan is een andere oplossing ook ok.

Als de airbag nog goed is, dan moet de fout in de ECU te wissen zijn om het lampje uit te krijgen. Ik ben al een keer bij Pw geweest, maar daar lukte het niet.
Dus hierbij wat vragen:
- hoe kom ik er achter of mijn airbag nog goed is?
- wat zijn er voor (andere) manieren om het lampje uit te krijgen (bijvoorbeeld als je een stuur zonder airbag monteert)?
- hoe kom ik er achter of mijn OBD-USB-kabel goed is?
Een beetje googlen leidt wel tot pin layout, dus die kan ik controleren, maar dan weet ik nog steeds niet of we rechtstreeks met de Speedsters ECU kunnen communiceren vanaf USB... Het ziet ernaar uit dat er verschillende OBD-versies zijn (OBD I en II, EOBD I en II), dus misschien is de stekker verkeerd aangesloten.

Gevonden links:
OBD pin layout:
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
http://pinoutsguide.com/CarElectronics/ ... nout.shtml


Airbag checking procedure:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... uxhall.pdf

En nu ik die laatste zit te bekijken bedenk ik me dat het airbaglampje ook nog kan branden door een probleem met een/de gordelspanner(s) :wacko:


Wie helpt me verder?
Jägertee
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe krijg ik mijn airbaglampje uit?!

Bericht door Exmantaa »

Airbag staat in een apart OpCom menu (Onder vehicle dacht ik)
Je kunt de code wissen en ook checken of de 3 weerstandswaardes kloppen (stuur + 2x gordelspanner; 2.7 Ohm dacht ik)
Zo kun met een andere stuur je ook de airbag-ecu foppen door een 2.7 Ohm weerstandje in de stekker te monteren...
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik mijn airbaglampje uit?!

Bericht door speedokus »

ik heb dit probleem ook gehad, alles nagekeken en bleek een draadbreuk te zijn..
draad vervangen en het functioneerde als nieuw.
grt speedokus. :idea:
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Hoe krijg ik mijn airbaglampje uit?!

Bericht door jaydee »

Ik haal binnenkort mijn dashboard er wel weer even uit, dan kan ik in elk geval alle draden doormeten.
Is de weerstand van de airbag ook te meten als die uit het stuur ligt?
Jägertee
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik mijn airbaglampje uit?!

Bericht door speedokus »

jaydee schreef:Ik haal binnenkort mijn dashboard er wel weer even uit, dan kan ik in elk geval alle draden doormeten.
Is de weerstand van de airbag ook te meten als die uit het stuur ligt?

Daar zal het waarschijnlijk niet te vinden zijn, je moet de draden onder de voorkap en naar de wielsensoren eens checken.
En als je een schakelaar hebt geplaatst vooral deze controleren.
Succes grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe krijg ik mijn airbaglampje uit?!

Bericht door Exmantaa »

jaydee schreef:Ik haal binnenkort mijn dashboard er wel weer even uit, dan kan ik in elk geval alle draden doormeten.
Is de weerstand van de airbag ook te meten als die uit het stuur ligt?

Koop of leen een OpCom reader en dan kun je via de OBD poort simpel een diagnose doen. En die heb je sowieso nodig om je Airbag ecu te kunnen resetten. Het kan de airbag bedrading zijn, maar ook de verbinding naar je gordelspanners.

(@ Speedokus; Airbag heeft niets met de ABS bedrading/sensoren te maken...)
Plaats reactie