Kleine barstjes in de remschijven !!!?

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Kleine barstjes in de remschijven !!!?

Bericht door alain »

Ik heb kleine barstjes in mijn remschijven van AP Racing (308mm-26mm)

Weet iemand of dit normaal is ?
Ik heb ook al een mail gestuurd naar APRacing.
Bijlagen
APdisc2.jpg
APdisc2.jpg (241.14 KiB) 3245 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kasper
Actief lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:46
Locatie: Midden NL

Bericht door Kasper »

Heb er niet zo veel verstand van, maar haarscheurtjes kan naar mijn mening nooit veel goeds betekenen. :?
# 0695
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

@ Alain
Zijn de schijven niet te dun geworden?
Had dit vroeger ook met m'n calibra en ONMIDDELIJK moeten vervangen van de garagist destijds.
Grtz
captain slow
rayz25

Bericht door rayz25 »

Metaal moeiheid ? Vervangen zeker weten had dit ook met mijn vito busje na 8 jaar
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

tibby schreef:Zijn de schijven niet te dun geworden?
De groeven die erin zitten, kun je ook als indicatoren gebruiken.
Deze schijven hebben nog een hoop vlees, ware het niet van deze scheurtjes.

Als ik erop google, kom ik alleen tegen dat het kan gebeuren bij extreme hitte.
Ben benieuwd waar AP mee terug komt. :?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Als ik erop google, kom ik alleen tegen dat het kan gebeuren bij extreme hitte.
Dat is ook mijn ervaring, maar dan in combinatie met in mijn geval, niet al te beste remblokken.

Ik heb in een grijs verleden (jonger, andere auto, veel power en toch geen remstof willen) eens de fout gemaakt GreenStuff :oops: remblokken te monteren, waarmee ik binnen een paar 1000 kilometer exact hetzelfde effect had op AP Lockhead schijven.
Daarnaast ook nog een duidelijke blauwverkleuring van het metaal in een cirkelvorm, zeg maar een "baan" of een "strook" midden onder het remblok (zijkanten van het remblok niet). Deze strook zat bij mij vol met kleine haarscheurtjes.
Echt remmen met deze blokken resulteerde in een soort verglazing middenin (kon warmte/gassen etc. niet goed kwiijt denk ik), die vervolgens de schijven sloopten.

Nieuwe schijven, fatsoenlijke remblokken en probleem is nooit meer teruggekomen. Was een dure les voor mij toen, want alles was net nieuw :cry:

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Bericht door alain »

Oude remschijven en klauwen er terug opgezet.
Ik wil geen risico's nemen.
1 barstje was al tot aan 4mm van de buitenrand van de schijf.

Morgen ga ik op CPZ en volgende week op Francorchamps rijden met resp. topsnelheden van 210 en 230 km/h.

Zolang ik geen antwoord heb van APRacing mag ik het niet risceren dat er een schijf letterlijk in stukken vliegt tegen die snelheid.

bedankt voor jullie hulp in ieder geval
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Alain, ik zou dezelfde beslissing maken als jij.

Echter, 2 jaar geleden was er iemand bij de French Frolic met een Evo mee. Die had schijven die er een stuk erger aan toe waren en heeft er zonder zich in te houden de hele week mee uitgezongen. 4 trackdays dus.
De kans dat het stuk gaat is maar klein. Maar ja, . . . . hij is er wel :( .

Ben ook benieuwd wat de experts van AP zeggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Kleine barstjes in de remschijven !!!?

Bericht door S. Gonzales »

alain schreef:Ik heb kleine barstjes in mijn remschijven van AP Racing (308mm-26mm)

Weet iemand of dit normaal is ?
Ik heb ook al een mail gestuurd naar APRacing.
Hallo Alain,
Normaal is het zeker niet en je hebt groot gelijk dat je geen risico neemt.
Was je laatste trackday misschien op een (gedeeltelijk) natte baan? Ik kan me voorstellen dat dit gebeurt wanneer je met 'kersrode' remschijven door een plas rijdt. En ik neem aan dat je minimaal een halve ronde rustig aan doet voor je weer binnenkomt?
Ben benieuwd welke conclusie AP trekt.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Bericht door alain »

Mailtje van AP RACING:

Dear Sir

This type of small fissure cracks emanating from the discs effective radius i.e. centreline of the pad face, are indicative of high disc face temperatures and modern high torque pad compounds. If the worse case is as seen in the photo then all that’s required is that they are monitored regularly inboard and outboard to ensure that any of the cracks do not migrate to the inner or outer diameters.

It’s most likely that track temperatures have been the main cause of these small fissures that at this stage are only a few microns deep. If track work is the caused then to reduce this effect you should look at adding flexible cooling ducts to the front brakes. Ideally these should feed into the centre of the disc so as to allow the discs vanes to drag the forced air through the air gap between the 2 brake plates. You could remove it for road use so as not to interfere with steering lock.

If the pad compound is Ferodo DS2500 or APF 404 then both are moderate on disc life. But if it’s Ferodo DS3000 or APF403 then the increase friction levels will reduce disc life over a moderate pad compound.

VX220 disc # CP3580-1174CG8 & -1175CG8.
Ø308x26mmm, 12bolt on a 190.5 mm PCD

New thickness = 26mm

Worn thickness = 24.5mm !!!!!!!!

Regards

Pete Collen





Mijn remschijven zijn ondertussen 24.2 mm en hij raadde me aan om ze zo snel mogelijk te vervangen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

barstjes

Bericht door S. Gonzales »

Dat is duidelijk! Hoeveel trackdays zijn ze nu mee gegaan?
Ga je nu je mistlampen opofferen voor een set koelslangen of daarnaast extra openingen maken of laat je het zo?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Bericht door alain »

Hoeveel kost dat ?
En past dat wel op de standaard hubs ?

Vandaag CL6 remblokken gaan halen bij Yvo
Eens proberen wat dat geeft !
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

alain schreef:Vandaag CL6 remblokken gaan halen bij Yvo
Eens proberen wat dat geeft !
Prachtige blokken! Ik gebruik ze nu enkel vooraan in combinatie met RC5+ op de achteras. Deze combinatie heeft echt een perfecte balans aan de wagen. Alleen krijg ik er na 20-25min hard tempo (circuit) fading.. Deze liggen ondertussen klaar om dit hopelijk te verhelpen:http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ing-ducts/
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Plaats reactie