Kleine barstjes in de remschijven !!!?
Kleine barstjes in de remschijven !!!?
Ik heb kleine barstjes in mijn remschijven van AP Racing (308mm-26mm)
Weet iemand of dit normaal is ?
Ik heb ook al een mail gestuurd naar APRacing.
Weet iemand of dit normaal is ?
Ik heb ook al een mail gestuurd naar APRacing.
- Bijlagen
-
- APdisc2.jpg (241.14 KiB) 3245 keer bekeken
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De groeven die erin zitten, kun je ook als indicatoren gebruiken.tibby schreef:Zijn de schijven niet te dun geworden?
Deze schijven hebben nog een hoop vlees, ware het niet van deze scheurtjes.
Als ik erop google, kom ik alleen tegen dat het kan gebeuren bij extreme hitte.
Ben benieuwd waar AP mee terug komt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Dat is ook mijn ervaring, maar dan in combinatie met in mijn geval, niet al te beste remblokken.Als ik erop google, kom ik alleen tegen dat het kan gebeuren bij extreme hitte.
Ik heb in een grijs verleden (jonger, andere auto, veel power en toch geen remstof willen) eens de fout gemaakt GreenStuff remblokken te monteren, waarmee ik binnen een paar 1000 kilometer exact hetzelfde effect had op AP Lockhead schijven.
Daarnaast ook nog een duidelijke blauwverkleuring van het metaal in een cirkelvorm, zeg maar een "baan" of een "strook" midden onder het remblok (zijkanten van het remblok niet). Deze strook zat bij mij vol met kleine haarscheurtjes.
Echt remmen met deze blokken resulteerde in een soort verglazing middenin (kon warmte/gassen etc. niet goed kwiijt denk ik), die vervolgens de schijven sloopten.
Nieuwe schijven, fatsoenlijke remblokken en probleem is nooit meer teruggekomen. Was een dure les voor mij toen, want alles was net nieuw
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Oude remschijven en klauwen er terug opgezet.
Ik wil geen risico's nemen.
1 barstje was al tot aan 4mm van de buitenrand van de schijf.
Morgen ga ik op CPZ en volgende week op Francorchamps rijden met resp. topsnelheden van 210 en 230 km/h.
Zolang ik geen antwoord heb van APRacing mag ik het niet risceren dat er een schijf letterlijk in stukken vliegt tegen die snelheid.
bedankt voor jullie hulp in ieder geval
Ik wil geen risico's nemen.
1 barstje was al tot aan 4mm van de buitenrand van de schijf.
Morgen ga ik op CPZ en volgende week op Francorchamps rijden met resp. topsnelheden van 210 en 230 km/h.
Zolang ik geen antwoord heb van APRacing mag ik het niet risceren dat er een schijf letterlijk in stukken vliegt tegen die snelheid.
bedankt voor jullie hulp in ieder geval
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Alain, ik zou dezelfde beslissing maken als jij.
Echter, 2 jaar geleden was er iemand bij de French Frolic met een Evo mee. Die had schijven die er een stuk erger aan toe waren en heeft er zonder zich in te houden de hele week mee uitgezongen. 4 trackdays dus.
De kans dat het stuk gaat is maar klein. Maar ja, . . . . hij is er wel .
Ben ook benieuwd wat de experts van AP zeggen.
Echter, 2 jaar geleden was er iemand bij de French Frolic met een Evo mee. Die had schijven die er een stuk erger aan toe waren en heeft er zonder zich in te houden de hele week mee uitgezongen. 4 trackdays dus.
De kans dat het stuk gaat is maar klein. Maar ja, . . . . hij is er wel .
Ben ook benieuwd wat de experts van AP zeggen.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Kleine barstjes in de remschijven !!!?
Hallo Alain,alain schreef:Ik heb kleine barstjes in mijn remschijven van AP Racing (308mm-26mm)
Weet iemand of dit normaal is ?
Ik heb ook al een mail gestuurd naar APRacing.
Normaal is het zeker niet en je hebt groot gelijk dat je geen risico neemt.
Was je laatste trackday misschien op een (gedeeltelijk) natte baan? Ik kan me voorstellen dat dit gebeurt wanneer je met 'kersrode' remschijven door een plas rijdt. En ik neem aan dat je minimaal een halve ronde rustig aan doet voor je weer binnenkomt?
Ben benieuwd welke conclusie AP trekt.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Mailtje van AP RACING:
Dear Sir
This type of small fissure cracks emanating from the discs effective radius i.e. centreline of the pad face, are indicative of high disc face temperatures and modern high torque pad compounds. If the worse case is as seen in the photo then all that’s required is that they are monitored regularly inboard and outboard to ensure that any of the cracks do not migrate to the inner or outer diameters.
It’s most likely that track temperatures have been the main cause of these small fissures that at this stage are only a few microns deep. If track work is the caused then to reduce this effect you should look at adding flexible cooling ducts to the front brakes. Ideally these should feed into the centre of the disc so as to allow the discs vanes to drag the forced air through the air gap between the 2 brake plates. You could remove it for road use so as not to interfere with steering lock.
If the pad compound is Ferodo DS2500 or APF 404 then both are moderate on disc life. But if it’s Ferodo DS3000 or APF403 then the increase friction levels will reduce disc life over a moderate pad compound.
VX220 disc # CP3580-1174CG8 & -1175CG8.
Ø308x26mmm, 12bolt on a 190.5 mm PCD
New thickness = 26mm
Worn thickness = 24.5mm !!!!!!!!
Regards
Pete Collen
Mijn remschijven zijn ondertussen 24.2 mm en hij raadde me aan om ze zo snel mogelijk te vervangen.
Dear Sir
This type of small fissure cracks emanating from the discs effective radius i.e. centreline of the pad face, are indicative of high disc face temperatures and modern high torque pad compounds. If the worse case is as seen in the photo then all that’s required is that they are monitored regularly inboard and outboard to ensure that any of the cracks do not migrate to the inner or outer diameters.
It’s most likely that track temperatures have been the main cause of these small fissures that at this stage are only a few microns deep. If track work is the caused then to reduce this effect you should look at adding flexible cooling ducts to the front brakes. Ideally these should feed into the centre of the disc so as to allow the discs vanes to drag the forced air through the air gap between the 2 brake plates. You could remove it for road use so as not to interfere with steering lock.
If the pad compound is Ferodo DS2500 or APF 404 then both are moderate on disc life. But if it’s Ferodo DS3000 or APF403 then the increase friction levels will reduce disc life over a moderate pad compound.
VX220 disc # CP3580-1174CG8 & -1175CG8.
Ø308x26mmm, 12bolt on a 190.5 mm PCD
New thickness = 26mm
Worn thickness = 24.5mm !!!!!!!!
Regards
Pete Collen
Mijn remschijven zijn ondertussen 24.2 mm en hij raadde me aan om ze zo snel mogelijk te vervangen.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
barstjes
Dat is duidelijk! Hoeveel trackdays zijn ze nu mee gegaan?
Ga je nu je mistlampen opofferen voor een set koelslangen of daarnaast extra openingen maken of laat je het zo?
Ga je nu je mistlampen opofferen voor een set koelslangen of daarnaast extra openingen maken of laat je het zo?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Prachtige blokken! Ik gebruik ze nu enkel vooraan in combinatie met RC5+ op de achteras. Deze combinatie heeft echt een perfecte balans aan de wagen. Alleen krijg ik er na 20-25min hard tempo (circuit) fading.. Deze liggen ondertussen klaar om dit hopelijk te verhelpen:http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ing-ducts/alain schreef:Vandaag CL6 remblokken gaan halen bij Yvo
Eens proberen wat dat geeft !