Pagina 1 van 1

Lotus on Track Spa Francorchamps 29-09-2011

Geplaatst: 07 okt 2011 8:25
door alain
Eén van mijn snelste ronde op Spa !

http://youtu.be/cHVTHZoXJbg

Geplaatst: 07 okt 2011 9:43
door Piet
8)

Telt dat wel zo'n rondje met flexibele achterklep? :)

Geplaatst: 07 okt 2011 10:09
door Smiley
Piet schreef:Telt dat wel zo'n rondje met flexibele achterklep? :)
Airbrake :shock:

Geplaatst: 07 okt 2011 18:59
door sooike
Zulke snelle tijden zijn volgens mij enkel mogelijk met extra ventilatie van de motorruimte :lol: :lol:

Ook de reacties op het lotusforum, op je snelle tijden in Zolder op 13 september, waren leuk om lezen.... :woship:

Geplaatst: 07 okt 2011 22:05
door alain
Alleen maar voordelen met open achterklep !

Meer koeling
Meer downforce
en ideaal als airbrake
(alleen was mijn mechanisch hendeltje om het te bedienen kapot)
:lol:

Geplaatst: 08 okt 2011 6:24
door speedokus
Hoi Alain
Zou het geen optie zijn om in het rooster boven de motor een koelingsfan te monteren.
Deze zou dan de hete lucht af kunnen zuigen of er doorheen blazen.
Heb hier zelf ook al eens aan zitten denken, je zou hem automatisch of schakelaar bediend kunnen maken.
Bij de firma M tech verkopen ze een maat die zou moeten kunnen passen.
Grt Speedokus.

Geplaatst: 08 okt 2011 8:38
door the-duke
Alain zei:
en ideaal als airbrake
(alleen was mijn mechanisch hendeltje om het te bedienen kapot)
Nou maak je me toch nieuwsgierig :wink:
Heb je daar een mechanisme gemaakt waarbij je tijdens het tijden de achterklep open kunt drukken ?

Gr,
The Duke

P.S.
Ik heb zelf ook eens iets veranderd aan de diffuser, maar dan vooral voor koeling. Ik weet niet goed wat het effect op de downforce is, maar merk er niet veel van wat dat betreft. http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... sc&start=0

Geplaatst: 08 okt 2011 9:32
door Smiley
the-duke schreef:Ik weet niet goed wat het effect op de downforce is, maar merk er niet veel van wat dat betreft.
Volgens wat windtunneltests van Thorney, zou de diffuser pas gaan werken ergens rond de 200km per uur.
Dat zie ik je op de zeeuwse dijkjes nog niet doen :wink:

Geplaatst: 08 okt 2011 15:21
door alain
the-duke schreef:Alain zei:
en ideaal als airbrake
(alleen was mijn mechanisch hendeltje om het te bedienen kapot)
Nou maak je me toch nieuwsgierig :wink:
Heb je daar een mechanisme gemaakt waarbij je tijdens het tijden de achterklep open kunt drukken ?

Gr,
The Duke

P.S.
Ik heb zelf ook eens iets veranderd aan de diffuser, maar dan vooral voor koeling. Ik weet niet goed wat het effect op de downforce is, maar merk er niet veel van wat dat betreft. http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... sc&start=0

Ha ha dat was wel een grapje hé !
Mijn klep ging blijkbaar van zelf open toen ik ergens over een geribbelde curpstone reed !

En als een diffuser echt pas begint te werken over de 200km/h dan zijn er hier veel diffusers in de club enkel voor de show !! :wink:

Geplaatst: 08 okt 2011 16:55
door the-duke
Dat zie ik je op de zeeuwse dijkjes nog niet doen
Dat mag toch sowieso niet in Nederland :wink:

Gr,
The Duke

Geplaatst: 08 okt 2011 18:43
door jaydee
speedokus schreef:Hoi Alain
Zou het geen optie zijn om in het rooster boven de motor een koelingsfan te monteren.
Deze zou dan de hete lucht af kunnen zuigen of er doorheen blazen.
Heb hier zelf ook al eens aan zitten denken, je zou hem automatisch of schakelaar bediend kunnen maken.
Bij de firma M tech verkopen ze een maat die zou moeten kunnen passen.
Grt Speedokus.
Een extra koelopening in de onderplaat aanbrengen is dan veel effectiever. De warme lucht komt toch al vanzelf omhoog door de roosters.
Als je lucht uit de motorruimte gaat zuigen moet die ook ergens aangevuld worden, hè...

Geplaatst: 09 okt 2011 9:54
door speedokus
Een extra koelopening in de onderplaat aanbrengen is dan veel effectiever. De warme lucht komt toch al vanzelf omhoog door de roosters.
Als je lucht uit de motorruimte gaat zuigen moet die ook ergens aangevuld worden, hè...[/quote]

Er kan toch verse lucht via het andere rooster bovenin aangevuld worden.
Als er tenminste alleen boven het blok een fan wordt gemonteerd.
Grt Speedokus.

Geplaatst: 09 okt 2011 10:39
door alain
Hier wat foto's in actie :

Geplaatst: 09 okt 2011 18:32
door jaydee
speedokus schreef:
jaydee schreef:Een extra koelopening in de onderplaat aanbrengen is dan veel effectiever. De warme lucht komt toch al vanzelf omhoog door de roosters.
Als je lucht uit de motorruimte gaat zuigen moet die ook ergens aangevuld worden, hè...
Er kan toch verse lucht via het andere rooster bovenin aangevuld worden.
Als er tenminste alleen boven het blok een fan wordt gemonteerd.
Grt Speedokus.
Als je met "het andere rooster bovenin" het linker rooster in de motorkap bedoelt, als je de ventilator rechts gemonteerd hebt, nee. Door de roosters in de motorkap zal géén lucht de motorruimte in gaan. Ten eerste wil de warmte van de motor omhoog, dus gaat de lucht niet omlaag door de roosters. Ten tweede heerst er achter de rolbeugel onderdruk als je rijdt, doordat de rijwind over de voorruit en het dak de lucht daar weg 'trekt'.

De roosters voor de achterwielen zijn dan een betere optie, alleen zijn die niet erg gunstig van vorm om veel lucht naar binnen te leiden. Turbo-'oren' zijn al beter. De NACA-ducts in de bodem zijn aerodynamisch as good as it gets.