Pagina 1 van 2
dyno dag opel manta club 15 oktober
Geplaatst: 10 okt 2011 22:46
door Smiley
Is wat laat dag, maar gaan er nog mensen?
Is 40 euri voor non manta leden. Tot 200pk hoeft er niks vastgebonden te worden.
Daarboven spanband aan het sleepoog achter.
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=48&t=147608
Geplaatst: 11 okt 2011 7:40
door Exmantaa
Gelijk maar even aanhaken, want ik probeer zaterdag m'n gele project hiervoor gereed te krijgen. (Wordt krap en anders ga ik weer in het zwart...)
Rob (Speedster4fun) is ook bezig om de laatste pk's er voor zaterdag uit te persen, dus we zitten zo al op 3 SC's.
Zou wel leuk zijn om wat meer Speedster uitvoeringen (remaps..) als vergelijking te hebben. (Duke? Gezellig met Joeri mee...

)
Geplaatst: 11 okt 2011 10:22
door Smiley
Voor de nieuwsgierigen; rica zit op een industrieterrein, en je kunt er vrij in en uit wandelen als je gewoon nieuwsgierig bent hoe zoiets gaat.
Geen verplichtingen en de koffie is gratis.
Geplaatst: 11 okt 2011 11:06
door speedster
Hoi Stefan,
Kan er helaas niet bij zijn.
Doe John de groeten van mij.
Gr. Peter
Geplaatst: 11 okt 2011 13:02
door the-duke
Exmantaa zei:
(Duke? Gezellig met Joeri mee... )
Ik ben zeker van plan te komen kijken, maar rijdt er waarschijnlijk alleen naar toe. Moet andere auto van me die een LPG probleem heeft onderweg ergens afgeven zodat ze hem kunnen fixen en een leenauto meepakken
Gr,
The Duke
Geplaatst: 11 okt 2011 17:14
door rayz25
Rica is een bekende voor mij die hadden de computer van mijn secma extrem 500 opgeblazen tijdens het proberen te chippen. Deze hebben toen een taxi geregeld en ons toen thuis afgezet zelfs de kosten voor een nieuwe computer zijn vergoed a 1700 euro en de kosten van 95 euro voor een taxi goede service in ieder geval
En ja dit ding is kleiner als een speedster en nee hij heeft wel meer ruimte van binnen maar het is maar een 500cc van 400 kilo met 21 pk en leuk voor een hayabusa project ofzo.
Geplaatst: 11 okt 2011 20:01
door Maik
Exmantaa, wat vind jij van de manier van vermogen meten bij Rica met hun Maha bank? Daar is altijd veel over te doen, bv de relatief grote verliezen die zij meenemen. Mijn oude Seat leon 20vt is daar ooit getuned en gerold en die meting leek redelijk betrouwbaar, gezien het vergelijk met andere getunede 20vt's. Andere mensen hebben weer minder goede ervaringen...
Geplaatst: 11 okt 2011 23:33
door Exmantaa
Tja, aan de wielen meet die RICA bank altijd vrij laag (misschien door de dubbele rollen?), maar met de verliesmeting erbij kloppen z'n waardes aardig met fabrieksopgaves. Bijv een geheel standaard opel 2.0-16V XE blok meette vorig jaar zo'n 149.x pk in een Astra. Da's aardig standaard voor zo'n blokje.
Gaat mij ook meer om de vergelijking, het verloop en de lambdacurve. Kan daar mooi met m'n eigen uitdraai en andere SC's vergelijken. En gezellig want er zijn vast ook wel weer wat aparte PK projecten.

Geplaatst: 12 okt 2011 23:24
door Exmantaa
@ Smiley; De gele gaat het helaas niet worden op de bank bij RICA. Zoals net geschreven in m'n topic is m'n koppeling te zwak voor het vermogen en slipt ie door bij vol gas in 4.
Helaas helaas...
Ik kijk nog even of ik misschien in het zwart kom om te zien hoeveel die dit jaar in "Whispermode" doet.

Geplaatst: 15 okt 2011 13:31
door Smiley
256pk, en 290nm koppel
Niet slecht voor een standaard blok, met een SC met de standaard (3.35) pully erop, en de full 2.5" tullett uitlaat.
De courtenay basismap is alleen nog iets te rijk. Hopelijk komt speerke spoedig met zijn versie uit.
http://www.youtube.com/watch?v=fq9Qob-EW_U

Geplaatst: 15 okt 2011 15:43
door the-duke
Heel netjes
Klonk ook als een zonnetje, gefeliciteerd!
Gr,
The Duke
Geplaatst: 15 okt 2011 18:49
door Maik
Netjes Smiley.
Zijn er nog standaard speedsters op de bank geweest?
En nog andere SC's?
Even alle cijfers melden aub

Geplaatst: 15 okt 2011 21:53
door Exmantaa
Was wel weer even leuk daar, hoewel ikzelf helaas weer vroeg weg moest en die gele dus helaas niet de bank op geweest is. Achteraf wel jammer want op de terugweg leek m'n koppeling het toch nog aardig te houden..

(kreeg nog wel een MIL lamp op de terugweg maar dat bleek een simpele O2 sensor heater code te zijn.)
Net grafiekje Stefan en hij loopt inderdaad best rijk. Maar je vermogen is "niet slecht", alhoewel het gemeten verlies op die Rica bank met dubbele rollen altijd wat vreemd hoog is...
Rob's (Speedster4fun) vermogensgrafiek liep erg apart met een rare hobbel erin wat eigenlijk niet kan met een SC. (Daar dus wel 335NM gemeten!!) Achteraf gezien kan dat best een wat doorslippende SC riem zijn met zijn kleinere poelie. Zou veel verklaren, maar we zullen dat eerst eens gaan testen.
Geplaatst: 16 okt 2011 0:05
door Smiley
Exmantaa schreef:Net grafiekje Stefan en hij loopt inderdaad best rijk.
Zat er met rob nog over te babbelen; dat zijn kleinere poelie nog meer druk in de fuelrail via dat dunne pijpje blaast, en als de afr niet aan te passen is, dan te kijken of er wat van die druk weg te halen is, om hem zo minder rijk te krijgen.
Eigenlijk had ik hem nog een keer op de bank moeten gooien, met het pijpje afgekoppeld; alleen om te zien wat er gebeurd.
Misschien toch eens zo'n bank een half dagje afhuren om wat testjes uit te voeren.
Geplaatst: 16 okt 2011 15:16
door Speedster4Fun
Wel smiley die regelbare FPR heb ik gevonden en is zo om te wisselen met de standaard FPR
http://www.ebay.co.uk/itm/160665488594? ... 1423.l2649 (past ook op Z22SE)
En daar hoef je geen dyno bank voor te hebben maar wel wideband meet apparatuur en een laptop (heb ik hier liggen). Kan je op een stil weggetje meten, beter dan statisch op een testbank. Alleen voor het mooie zou je de sensor niet achterin de uitlaat moeten stoppen, maar voor de katalysator.
Bij mij gaat de uitlaat er even af en las ik een plug voor de kat. waar de wideband sensor in past. Dan is kijken of ik nog steeds rijk meet en afhankelijk daarvan kijken of een iets lagere FPR druk een oplossing is.
Ik zal morgen mijn grafiek even inscannen en hier posten.