Ik heb de laatste maanden m'n 2.2NA wat meer power gegeven door middel van:
- aanzuigbuis modificatie: de befaamde 70mm regenpijp
- 65mm gasklep
- 2.4 inlaatspruitstuk
- verwijderen pre-kat
- Speerke software
Lijkt me duidelijk dat nu het afvoeren van de uitlaatgassen aan de beurt is. Uiteindelijk is het wel de bedoeling om naar een compressor te gaan, maar ik volg wel een soort salami taktiek: stukje bij beetje. En elk stukje moet bij elk beetje werken.
Nu de vraag, wat is de beste volgende stap, een 2,5" of een 3" uitlaat? (Chris Tullett heeft overigens de voorkeur) Kan op het forum heel veel informatie vinden, maar geen duidelijke voorkeur voor de NA. De 3" versie is natuurlijk aantrekkelijk met het oog op de compressor. Twee dingen doen me echter twijfelen: 'tegendruk' en geluidsnivo. Wat tegendruk betreft begrijp ik het al helemaal niet, omdat ik zou denken dat de uitlaatgassen zo efficient mogelijk afgevoerd moeten worden, wat dus spreekt voor de 3" optie. Wat geluid betreft zit ik niet echt te springen op een veel luidere speedy dan de standaard versie (OK, ik heb wel de airbox voorzien van een groot gat, maar dat is aanzuiggeluid ) Ik zou dus altijd gaan voor een zo gedempt mogelijke versie. Nu is de speedy altijd al luid dus een beetje meer is geen probleem, maar ik wil ook niet met oorbescherming gaan rijden.
Met dank aan een ieder die me advies kan geven.
Alex
2.5" of 3" uitlaat voor 2.2NA?
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Precies, tegendruk is eigenlijk een verkeerde term. Wat je wil hebben is dat de uitlaatgassen met een zo hoogmogelijke gasstroomsnelheid je uitlaatlijn doorlopen.
Dus als de diameter van je systeem te groot wordt, neemt de stroomsnelheid van de gassen af.
Advies: sparen en 3" en compressor in één stap erop
Dus als de diameter van je systeem te groot wordt, neemt de stroomsnelheid van de gassen af.
Advies: sparen en 3" en compressor in één stap erop
S4 Avant
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Er rijjden niet zo heel veel NA's / SC's rond die tegen de grenzen van een 2,5" (Tullett) systeem aanzitten...
Eentje die ik weet; http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... p__1172427
4-1 Tullett manifold met 2,5"Piper demper / 200 cell cat:
306.2 bhp @ 7000rpm
253.7 ftlbs @ 4500rpm
Eentje die ik weet; http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... p__1172427
4-1 Tullett manifold met 2,5"Piper demper / 200 cell cat:
306.2 bhp @ 7000rpm
253.7 ftlbs @ 4500rpm
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst