Pagina 1 van 1

2.5" of 3" uitlaat voor 2.2NA?

Geplaatst: 13 okt 2011 10:10
door aboellaard
Ik heb de laatste maanden m'n 2.2NA wat meer power gegeven door middel van:
- aanzuigbuis modificatie: de befaamde 70mm regenpijp
- 65mm gasklep
- 2.4 inlaatspruitstuk
- verwijderen pre-kat
- Speerke software

Lijkt me duidelijk dat nu het afvoeren van de uitlaatgassen aan de beurt is. Uiteindelijk is het wel de bedoeling om naar een compressor te gaan, maar ik volg wel een soort salami taktiek: stukje bij beetje. En elk stukje moet bij elk beetje werken.

Nu de vraag, wat is de beste volgende stap, een 2,5" of een 3" uitlaat? (Chris Tullett heeft overigens de voorkeur) Kan op het forum heel veel informatie vinden, maar geen duidelijke voorkeur voor de NA. De 3" versie is natuurlijk aantrekkelijk met het oog op de compressor. Twee dingen doen me echter twijfelen: 'tegendruk' en geluidsnivo. Wat tegendruk betreft begrijp ik het al helemaal niet, omdat ik zou denken dat de uitlaatgassen zo efficient mogelijk afgevoerd moeten worden, wat dus spreekt voor de 3" optie. Wat geluid betreft zit ik niet echt te springen op een veel luidere speedy dan de standaard versie (OK, ik heb wel de airbox voorzien van een groot gat, maar dat is aanzuiggeluid :D ) Ik zou dus altijd gaan voor een zo gedempt mogelijke versie. Nu is de speedy altijd al luid dus een beetje meer is geen probleem, maar ik wil ook niet met oorbescherming gaan rijden.

Met dank aan een ieder die me advies kan geven.
Alex

Geplaatst: 13 okt 2011 10:55
door SteV6
Precies, tegendruk is eigenlijk een verkeerde term. Wat je wil hebben is dat de uitlaatgassen met een zo hoogmogelijke gasstroomsnelheid je uitlaatlijn doorlopen.

Dus als de diameter van je systeem te groot wordt, neemt de stroomsnelheid van de gassen af.

Advies: sparen en 3" en compressor in één stap erop :wink:

Geplaatst: 13 okt 2011 11:13
door Maik
2.5 inch zou in principe al voldoende moeten zijn voor ruim 300pk, dus ook voor een stage 2 (250pk) en zelfs stage 3 (290pk) nilfisk kit. 3 inch zou ik alleen nemen als je daar nog eens (flink) overheen wilt gaan.

Geplaatst: 13 okt 2011 12:25
door Exmantaa
^^
Yep, een 2,5" is ruim voldoende voor 250+ PK en met een redelijke 2.25" (bv. standaard Turbo demper) kom je op een SC ook al een heel eind...
:D

Geplaatst: 13 okt 2011 12:53
door gertje
op de sit van tullet 2.5" systeem This component is rated for applications up to 270bhp.

Geplaatst: 13 okt 2011 13:05
door Exmantaa
Er rijjden niet zo heel veel NA's / SC's rond die tegen de grenzen van een 2,5" (Tullett) systeem aanzitten...

Eentje die ik weet; http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... p__1172427

4-1 Tullett manifold met 2,5"Piper demper / 200 cell cat:
306.2 bhp @ 7000rpm
253.7 ftlbs @ 4500rpm

:wink:

Geplaatst: 13 okt 2011 16:32
door Arno
Evt. nog een puntje..

Een uitlaatdemper met 3" pijp in de beperkte ruimte die beschikbaar is in een Speedster om het uitlaatgeluid voldoende 'stil' te krijgen is errrrrrg lastig...

Bye, Arno.

Geplaatst: 14 okt 2011 9:23
door aboellaard
Bedankt allemaal en lijkt me duidelijk: 2.5". Dat sparen en dan alles d'r in een keer op zetten wordt toch niets

MVG, Alex