Kleine kentekenplaat, verzoek aan RDW

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Kleine kentekenplaat, verzoek aan RDW

Bericht door S. Gonzales »

Onlangs zag ik een lijstje langskomen met nieuwe tarieven, wat opviel is dat het gebruik van een 'verkeerde' kentekenplaat is opgewaardeerd naar €240,-! UUhhh.....slik :? :roll:

Vanmorgen heb ik per e-mail informatie opgevraagd bij de RDW naar de mogelijkhed om ontheffing cq vrijstelling te krijgen voor het voeren van een grote kentekenplaat aan de voorzijde.
Want eigenlijk zouden wij toch in aanmerking moeten komen voor zo'n ontheffing. Het aantal Speedsters op kenteken zal niet (veel) verder groeien, denk aan import/export. Het aantal verkeersdrempels wel! Het is mij niet bekend of anderen deze aktie al eens hebben ondernomen, maar niet geschoten is altijd mis, toch?

In mijn e-mail heb ik aangegeven dat ik eventueel individuele verzoeken zou willen bundelen. Want wellicht is er een uitzondering te maken wanneer er bijvoorbeeld minimaal 150 verzoeken bij de RDW ingediend worden.
Het antwoord op mijn vraag zal even duren maar ik zal de uitkomst iig met jullie delen!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
RaoulLauffer
Actief lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
Locatie: Sittard

Bericht door RaoulLauffer »

Mijn verzoek heb je! Rij nu met een grote plaat maar heb er weinig last van. Raak wel eens wat drempels maar heb gek genoeg geen schade aan de plaat en kentekenhouder!
Speedster 2.2 #1123
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Zou je dat in ene weg ook naar de Vlaamse regering willen sturen? :p
Speedster 75
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Kleine kentekenplaat, verzoek aan RDW

Bericht door Arno »

S. Gonzales schreef: Vanmorgen heb ik per e-mail informatie opgevraagd bij de RDW naar de mogelijkhed om ontheffing cq vrijstelling te krijgen voor het voeren van een grote kentekenplaat aan de voorzijde.
Als het goed is sinds 2001 niet meer. (tenzij de regels weer eens zijn gewijzigd..)

Voor die tijd kon je achteraf nog een artikel 18.2 toevoeging in je kenteken aanvragen wat meestal wel lukte, maar tegenwoordig kan dit alleen nog tijdens de import-keuring bij de RDW van een niet-europese auto waar het 'constructietechnisch' niet mogelijk is een normale plaat te monteren.

Maar zeker.. Niet geschoten is altijd mis..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Mijn vote heb je... Zou toch wel mooi zijn als het lukt! :)
Gebruikersavatar
Kasper
Actief lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:46
Locatie: Midden NL

Bericht door Kasper »

aKra schreef:Mijn vote heb je...

Same here :!: :!:
# 0695
Gebruikersavatar
PeterC
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:01
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door PeterC »

De mijne ook!!
# 0982
rayz25

Bericht door rayz25 »

Te temperatuur met een grote plaat was 87 a 88 graden bij de speedster nu ik een kleine plaat heb is de temperatuur naar 83 a 84 graden gegaan hoe verklaar je dit ?

Mijn orginele kentekenplaat is er trouwens ook afgevallen tijdens een drempel. Daarna is die er niet meer op terug gekomen.
Gebruikersavatar
Kasper
Actief lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:46
Locatie: Midden NL

Bericht door Kasper »

rayz25 schreef:Te temperatuur met een grote plaat was 87 a 88 graden bij de speedster nu ik een kleine plaat heb is de temperatuur naar 83 a 84 graden gegaan hoe verklaar je dit ?
Misschien door koudere temperaturen in de buitenlucht :?:.
# 0695
Gebruikersavatar
RaoulLauffer
Actief lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
Locatie: Sittard

Re: Kleine kentekenplaat, verzoek aan RDW

Bericht door RaoulLauffer »

Arno schreef:Voor die tijd kon je achteraf nog een artikel 18.2 toevoeging in je kenteken aanvragen wat meestal wel lukte, maar tegenwoordig kan dit alleen nog tijdens de import-keuring bij de RDW van een niet-europese auto waar het 'constructietechnisch' niet mogelijk is een normale plaat te monteren.

Maar zeker.. Niet geschoten is altijd mis..

Bye, Arno.
Bij het importeren van mijn Speedster heb ik ook gevraagd voor een ontheffing maar die kreeg ik niet. Fabrikanten zijn verplicht om de auto zo te maken dat hij een grote plaat kan dragen, zeiden ze bij de RDW.
Speedster 2.2 #1123
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Kleine kentekenplaat, verzoek aan RDW

Bericht door Arno »

RaoulLauffer schreef: Bij het importeren van mijn Speedster heb ik ook gevraagd voor een ontheffing maar die kreeg ik niet. Fabrikanten zijn verplicht om de auto zo te maken dat hij een grote plaat kan dragen, zeiden ze bij de RDW.
Correct.

Alle europese auto's met type-goedkeur (dus ook een Speedster) moeten de (gereguleerde) nummerplaat kunnen voeren. Daarvoor zal je bij een import-keuring nooit aanspraak kunnen maken op een kleiner 18.2 plaatje.

Alleen import auto's van buiten europa (USA, Japan, etc.) die niet de EU typegoedkeur hebben (en dus individuele RDW keuring moeten ondergaan) kunnen, als het echt niet anders kan, toestemming voor het voeren van een artikel 18.2 plaatje krijgen.

De regels op dit gebied zijn met de invoering van de GAIK platen in 2000 zeer veel strenger geworden als voorheen.

Ik ken gevallen van mensen die voor een USA import auto GEEN 18.2 plaatje kregen omdat dit model, in een iets andere vorm, in NL te koop is en dus de nummerbord opening 'conform de EU standaard' kon worden gemaakt door vervanging van een bumper of kunstof inzet-panelen.

Natuurlijk is 1 en ander weer eens heel erg afhankelijk van de keurmeester in kwestie en z'n bui die dag, maar geeft het wel een beetje weer..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
RaoulLauffer
Actief lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
Locatie: Sittard

Bericht door RaoulLauffer »

Ik heb eens een keer een Prius zien rijden met een kleine (Nederlandse)plaat voor en achter en het stuur aan de andere kant. Zal wel uit Japan komen. Was een raar gezicht.
Speedster 2.2 #1123
rayz25

Bericht door rayz25 »

Wie bepaalt er trouwens welke plaat er op moet ?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

rayz25 schreef:Wie bepaalt er trouwens welke plaat er op moet ?
Het verkeers-wetboek :)

Bij auto's met EU typegoedkeur moet de standaard GAIK plaat worden gemonteerd (dus met NL vlaggetje). Dit mag het standaard 'brede' of eventueel 'hoge' model zijn.

Zelfbouw auto's die in NL worden gekeurd moeten ook worden gebouwd zodat de standaard GAIK plaat (breed of hoog) past op de juiste plaats (hoogte boven wegdek etc.).

Bij auto's zonder bestaande EU typegoedkeur (dus voertuigen die hier niet in die vorm worden verkocht) die worden ingevoerd wordt door de RDW per geval bekeken wat past qua plaat, al dan niet na aanpassing van de auto.

De insteek is dat de standaard GAIK plaat 'gewenst' is en alleen als niet anders kan (lees: grote of zeer dure ingrepen) hiervan kan worden afgeweken. Maar 'liever niet' is het devies tegenwoordig ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Kleine kentekenplaat, verzoek aan RDW

Bericht door S. Gonzales »

En hier is het antwoord:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Alleen als dit op het kentekenbewijs staat vermeld, mag een personenauto of een bedrijfsauto zijn voorzien van kleinere kentekenplaten (model 18.2). Een voertuig komt hiervoor in aanmerking als:

de plaats voor de kentekenplaat bestaat uit een nis die een geheel vormt met de carrosserie, of de achterbumper, en waarbij de kentekenplaatverlichting in deze nis is opgenomen, en
de nis van alle zijden ten opzichte van de directe omgeving ten minste 15 mm diep is verzonken, of
de nis, met uitzondering van de onderzijde, aan alle zijden ten opzichte van de directe omgeving tenminste 15 mm diep verzonken is, en dermate laag is gelegen dat bij het voertuig in onbeladen toestand door montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm de onderkant van deze kentekenplaat minder dan 0,30 m boven het wegdek is gelegen, of de nis, met uitzondering van de bovenzijde, aan alle zijden ten opzichte van de directe omgeving tenminste 15 mm diep verzonken is, en er door montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm een oorspronkelijke gebruiksfunctie van een voertuigonderdeel verloren gaat.

Als u de vermelding (kentekenplaat model 18.2 toegestaan) op het kentekenbewijs wilt hebben omdat het voertuig aan bovenstaande voorwaarden voldoet, moet u het voertuig tonen bij één van de keuringsstations van de RDW. Voor deze beoordeling kan € 26,00 in rekening worden gebracht. Ik adviseer u per telefoon contact op te nemen met een keuringsstation.

Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900 07 39 (0,10 euro p/m). Voor het adres van het dichtstbijzijnde RDW-keuringsstation verwijs ik u naar onze website www.rdw.nl.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Ik krijg wel de indruk dat het 'plak en knipwerk' is. Er wordt ook niet inhoudelijk op ingegaan. Was wel een beetje te verwachten maar zoals gezegd, niet geschoten is altijd mis.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie