Ludwig Performance, dyno & tuning services

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
Ludwig Performance
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2011 5:06
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Ludwig Performance, dyno & tuning services

Bericht door Ludwig Performance »

Hallo allemaal, mijn naam is Richard Ludwig. Na overleg met, en goedkeur van Mark wil ik hier graag mijn bedrijf presenteren. Wat ik van Mark begrepen heb en hier ook al wat topics over gezien heb is dat er aardig wat getuned wordt met de Speedster. Wellicht dat ik jullie hierbij van dienst kan zijn.


Ludwig Performance onderscheidt zich als dyno bedrijf door de hoogstaande faciliteit en de voor Nederland unieke configuratie van 4WD axle-hub dyno. Dankzij de nieuwste hightech apparatuur en software is het mogelijk om motormanagementsystemen tot in detail af te stellen, te testen en te analyseren.

Je kunt ons vinden op het industrieterrein ‘Treslong’ te Hillegom, gevestigd in een modern pand op de Satellietbaan 22A. Door de geografisch gunstige ligging is Circuit Park Zandvoort slechts 20 minuten rijden en ook is Schiphol dichtbij, wat gunstig is voor huurders die een tuner uit het buitenland in laten vliegen.

Onze ambitie is om de beste performance uit de auto van iedere klant te halen op de meest efficiënte en veilige manier.

Services:
- Verhuur van de dyno faciliteit per uur, dagdeel of hele dagen inclusief dyno operator. Variërend van een basis vermogensmeting tot uitgebreide motor analyse met gebruikmaking van meetapparatuur.
- Tunen/mappen van standalone- of piggyback motormanagementsystemen.
- Inbouw van aftermarket standalone- of piggyback motormanagementsystemen.

Producten:
- Verkoop van standalone- of piggyback motormanagementsystemen, al dan niet inclusief inbouw en/of mapping.

Openingstijden:
Ma.....08:30 – 17:00u
Di.......08:30 – 17:00u
Woe...08:30 – 17:00u
Do......08:30 – 17:00u
Vr.......08:30 – 17:00u
Za......09:00 – 13:00u
Graag vooraf contact opnemen ivm de bezetting van de dyno zodat je zeker weet dat er plek is.

Prijzen:
Vermogensmeting incl. Lambda, 2WD zonder ESP/traction control of soortgelijke systemen.
€75,00
Vermogensmeting incl. Lambda, 4WD en 2WD met niet uitschakelbaar ESP/traction control of soortgelijke systemen.
€100,00

Huur dyno incl. operator
1e uur €124,95
2e uur €124,95
3e uur €113,05
4e uur en verder €101,15 per uur

Dagdeel van 4 uur €416,50
Elk additioneel uur €101,15

Hele dag (8 uur) €714,00

Vermelde prijzen zijn incl. BTW, alleen contante betaling, pinnen is mogelijk.
Alle prijzen onder voorbehoud van wijzigingen en typefouten.

Speedsterclub leden die al enige tijd lid- en actief zijn op dit forum kunnen korting krijgen. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je contact opnemen via PM, dit ivm met het kunnen verifiëren van je account en activiteiten op dit forum.


Contact gegevens:
Richard Ludwig
Satellietbaan 22A
2181MJ Hillegom
info@ludwigperformance.nl
06-41168510
www.ludwigperformance.nl

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ludwig Performance
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2011 5:06
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Bericht door Ludwig Performance »

De dyno is de ‘2000 AWD axle-hub DynoMITE’ van Land & Sea. Dit systeem bestaat uit vier losse units die direct op de as gemonteerd worden. Het grote voordeel hiervan is dat je de problemen en gevaren met een band-op-roller niet hebt.
Het is een geremde bank waar door middel van eddycurrent retarders de load geregeld kan worden.

De dyno kan maximaal 1000pk per as continu meten, dus op bedrijfstemperatuur. Vele dyno fabrikanten roepen hoge getallen over hun dyno’s, maar dat is 9 van de 10 keer in koude toestand. Als een eddycurrent retarder namelijk warm wordt loopt het geremde vermogen enorm terug. In koude toestand kan deze bank meer dan 2000pk per as aan, maar dat loopt dus terug naar de genoemde 1000pk bij bedrijfstemperatuur.

Bang zijn dat een auto met een hoog vermogen de units kan omslaan hoef je niet te zijn want ze wegen bijna 500kg per stuk.

Een aantal kenmerken van de dyno:
- De portieren kunnen gewoon dicht tijdens het meten, zie onderstaande foto. Dit in tegenstelling tot andere merken hub-dyno's zoals bijvoorbeeld de DynaPack.
- De hub’s hebben geen schuivende bouten systeem, maar een aantal vaste patronen. De hub wordt dus net als het wiel trillingsvrij gemonteerd wat een grotere precisie geeft tijdens het meten. Het nadeel daarvan is dat niet iedere auto gemeten kan worden, zie post verderop voor aanwezige maten.
- Land & Sea heeft heel erg goede dyno-software. Dit is uiteindelijk waar je mee moet werken. Hier kan je heel veel mee, bijv. een inloop procedure programmeren, een circuit nabootsen of een hill-descend systeem testen. De software is ook heel transparant, het is duidelijk wat elke optie doet en wat voor berekeningen erachter zitten.
- Bij tweewiel aangedreven auto’s is er de mogelijkheid om de niet-aangedreven wielen door de dyno te laten aandrijven door middel van het ActiveSynch systeem. Moderne auto’s gaan vaak in noodloop als de niet-aangedreven wielen stil blijven staan. ABS, ESP etc. registreert een ongewone situatie en als bescherming wordt het vermogen verminderd of gaat zelfs de ecu in een noodloop waardoor er geen goede meting gedaan kan worden. Het ActiveSynch systeem voorkomt dit. Ook 4wd aangedreven auto's waar een intelligent systeem de vermogensverdeling regelt, zoals bij bijvoorbeeld bij Porsche en BMWix series, kunnen zonder problemen en gevaren voor de aandrijflijn gemeten worden. De elektronica zorgt er voor met een reactietijd van enkele milliseconden dat alle wielen met dezelfde snelheid blijven draaien.
- Door de afwezigheid van zware rollers heeft de dyno een lage eigen inertie, waardoor delicate aandrijflijnen veilig getest kunnen worden. Er is geen massa die door duwt mocht er onverhoopt toch iets misgaan in de aandrijflijn tijdens testen.

Het is dus een uitgebreid meetinstrument. Er kan niet alleen gewoon het vermogen op gemeten worden maar nog veel meer, het is echt een tool voor de mappers/tuners en als analyse instrument om fouten op te sporen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ludwig Performance
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2011 5:06
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Bericht door Ludwig Performance »

Ventilatie is van essentieel belang voor een dyno testruimte. Als eerste om de opgewekte warmte af te voeren en als tweede om de uitlaatgassen af te voeren.
Zowel warme lucht als uitlaatgassen zijn nadelig voor de prestaties van een motor en je wil ook zo goed mogelijk de weg situatie nabootsen. Uitlaatgassen, en met name CO, zijn trouwens ook erg ongezond (zo niet dodelijk) voor een mens.

In het afvoer kanaal van de ruimte zijn 6 stuks axiaal ventilatoren geplaatst. Deze kunnen per stuk 15.000m3/hr afvoeren.

Omdat een verbrandingsmotor een relatief slecht rendement heeft wordt een groot deel van de energie uit de brandstof omgezet in warmte. Denk aan radiator, koelers, uitlaatspruitstuk, turbo, uitlaat, maar ook het blok zelf straalt warmte af. De warmteontwikkeling loopt ongeveer evenredig op met het vermogen, dus als je een auto met bijv. 300pk hebt, moet er ook 300pk aan warmte afgevoerd kunnen worden. Daar zijn mooie formules voor om het te berekenen, maar dat laat ik hier achterwege. Het ventilatie systeem kan op volle kracht bijna 10x per minuut de ruimte verversen en daarmee is er ook op een warme zomerdag een goede afvoer voor continu bedrijf.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ludwig Performance
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2011 5:06
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Bericht door Ludwig Performance »

Voor de koeling van het voertuig op de dyno zijn er twee enorme blowers. Deze zijn zo groot mogelijk gekozen om de situatie op de weg zo goed mogelijk na te bootsen. Om ook in de hogere toerentallen continu te kunnen mappen heb je veel koellucht nodig, anders moet er elk kwartier gestopt worden om de boel af te laten koelen en dat willen we voorkomen.

De blowers staan opgesteld achterin de ruimte, in het aanvoerkanaal zodat er verse buitenlucht aangezogen wordt. Omdat het afvoerkanaal voorin de ruimte in het dak zit is er zo een mooie cross-flow gecreëerd door de ruimte zodat de hele ruimte goed geventileerd wordt.

Axiaal ventilatoren zijn goed in het verplaatsen van grote hoeveelheden lucht, maar minder goed om lucht veel snelheid te geven. We willen juist de koellucht een grote snelheid geven om de weg situatie na te bootsen. Radiaal ventilatoren (zoals een hamsterwiel) die in een slakkenhuis gemonteerd zitten kunnen wel grote luchtsnelheden opwekken. Deze twee grote blowers kunnen elk 50.000m3/hr verplaatsen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ludwig Performance
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2011 5:06
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Bericht door Ludwig Performance »

Om de auto op de dyno te plaatsen worden de wielen verwijderd en wordt er een adapter gemonteerd op dezelfde manier en met dezelfde bouten zoals het wiel wordt gemonteerd. Deze adapter wordt vervolgens weer met bouten aan de dyno bevestigd. Dit kost ongeveer 10 min per wiel, vanaf dat deze op de grond staat totdat hij in de dyno is gemonteerd.

Achteras zonder wiel en de adapter voor de dyno.
Afbeelding

Adapter gemonteerd op de as met de wielbouten en de dyno opgelijnd met de as.
Afbeelding

De dyno gekoppeld met de adapter.
Afbeelding

Als beide kanten gemonteerd zijn kan de krik er onderuit en hangt de auto in de dyno, gereed om te testen.
Afbeelding

Er zijn adapters voor de volgende wielboutpatronen:
4 x 100
4 x 108
4 x 114.3
5 x 100
5 x 110
5 x 112
5 x 114.3
5 x 120
5 x 130

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Mooi!

Hub dyno's hebben altijd erg mijn voorkeur als het om afregelen van een ECU gaat. Mijn auto is er ook ooit op afgeregeld en dat gaf een perfect resultaat.

Geen last van slip op de banden en dergelijke die de metingen verstoren waardoor het risico op een foutieve mapping ontstaat omdat de feedback niet meer klopt.

Ziet er prima uit allemaal!

Prachtige setup om een mapping sessie op te doen om het gehele toeren en last-bereik goed te kunnen afregelen en niet alleen (zoals je vaak ziet) die 'piek' last delen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Ben dan toch wel erg benieuwd geworden naar de club korting ;)
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Arno schreef:Mooi!

Hub dyno's hebben altijd erg mijn voorkeur als het om afregelen van een ECU gaat. Mijn auto is er ook ooit op afgeregeld en dat gaf een perfect resultaat.

Geen last van slip op de banden en dergelijke die de metingen verstoren waardoor het risico op een foutieve mapping ontstaat omdat de feedback niet meer klopt.

Ziet er prima uit allemaal!

Prachtige setup om een mapping sessie op te doen om het gehele toeren en last-bereik goed te kunnen afregelen en niet alleen (zoals je vaak ziet) die 'piek' last delen.

Bye, Arno.
Dat ziet er er idd keurig uit zeg!

verschil:
http://www.youtube.com/watch?v=iYYEtb1crS8
vs.
http://www.youtube.com/watch?v=oKFGr_mkQaA
:shock: :D

Correct me if I'm wrong: Instellen van de ECU zal bij de meeste van ons niet van toepassing zijn, ivm. de zelf lerende eigenschappen van de standaard ECU.
Voor vermogensmetingen lijkt het mij ideaal. :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ludwig Performance
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2011 5:06
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Bericht door Ludwig Performance »

Dank voor de leuke reacties! :D

@Dominique, de meeste moderne fabrieks ecu's kunnen zich in zekere mate aanpassen, echter hebben deze ook hun limieten. Dus als je bij hogere vermogens komt wil je ook meer controle hebben over de motor en kan je niet meer vertrouwen op wat de fabrieks ecu kan aanpassen. Dan stap je over op een aftermarket vrij programmeerbaar motormanagement systeem zodat je volledige controle hebt over de motor. Deze kan ik leveren, inbouwen en mappen.

Deze testbank is overigens ook erg geschikt als tool om fouten op te sporen, dus naast mappen en meten is het ook een diagnose tool. Ik heb er twee kabelbomen bij waar je zo'n beetje alle denkbare sensoren van de motor op aan kan sluiten en deze monitoren, loggen en plotten t.o.v. andere parameters. De dynosoftware is heel erg flexibel, is ontwikkeld vanuit een engineeringsoogpunt.
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

yep is inderdaad v snaar ... ik denk een beetje teveel van het goede

btw zeer mooi spul heb je daar








grtz stefan & monia
grasmaaiers..enz
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Hopen dat die van mij er ook niet afvliegd :lol:
captain slow
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Bericht door Neetmans »

Ludwig Performance schreef:Ha! Leuk dat je een filmpje hebt gevonden :D

@stefan, volgens mij was dat een v-snaar die eraf schoot :lol:
Hoe heeft die Klasen eigenlijk koeling/ventilatie geregeld? Ik zie alleen een roldeur een stuk open staan en een minieme afzuigbuis, ik hoop dat ie toch wel wat meer heeft dan in dit filmpje zichtbaar is..
jazeker heeft klasen meer..
enkele grote blowers die verrijdbaar zijn.

zo te zien zit de radiator van de chargecooler aan de zijkant, of het is voor de luchtinlaat, want daar heeft hij 1 van de blowers staan zo op het filmpje te zien..
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Dominique schreef: Correct me if I'm wrong: Instellen van de ECU zal bij de meeste van ons niet van toepassing zijn, ivm. de zelf lerende eigenschappen van de standaard ECU.
Voor vermogensmetingen lijkt het mij ideaal. :thumbup:
Als je ObdTuner hebt dan kun je inderdaad de brandstoftabel prima inleren op de weg, dat geeft zeer goede resultaten. Echter, je kunt de ontstekingstabel niet inleren op de weg en daarvoor is een dergelijke dyno natuurlijk we een heel mooi instrument.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hoe is de calibratie van deze dyno geregeld?
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Ludwig Performance
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2011 5:06
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Bericht door Ludwig Performance »

markv schreef:Hoe is de calibratie van deze dyno geregeld?
De kalibratie is een eenmalige actie voor deze dyno en is destijds in de fabriek gedaan. Er zit maar 1 bewegende component in de dyno, dat is de eddy current retarder (draaistroom/wervelstroom motor). De lastopnemer is elektronisch, niet mechanisch zoals bij vele andere dyno's en is dus niet onderhevig aan verloop en hoeft daarom ook niet regelmatig gekalibreerd te worden.
Goede vraag trouwens :wink: deze heb ik destijds ook aan de fabrikant gesteld.
Plaats reactie