Pagina 1 van 2

motormanagementgegevens weg na accu los??

Geplaatst: 22 dec 2011 8:18
door robertsabee
Omdat ik mijn Speedster weinig gebruik nu staat hij geregeld met een lege accu. Nu dacht ik slim te zijn door de min-pool los te halen. Na twee weken stilstand draait de startmotor lekker rond en hij start wel, maar slaat ook gelijk weer af. Pas na 15 keer proberen blijft de motor lopen. Kennelijk vergeet het motormanagement voldoende om niet meer te weten hoe te blijven lopen. O ja, het MIL-lampje blijft dan ook branden en de OBD-lezer geeft een onbekende fout die overigens wel te resetten is. Kan iemand mij uitleggen wat hier precies aan de hand is en is er een slimme oplossing voor? Helpt het bijvoorbeeld als ik eerst het contact een minuutje aanzet? Of helpt een soort backup-batterijtje aan het management te hangen? En loop ik een risico dat het motormanagement er helemaal de brui aan geeft? NB: mijn auto staat in een garage zonder stroom, dus ik kan geen druppellader gebruiken.

Geplaatst: 22 dec 2011 9:12
door speedokus
Kun je geen stroom in je garage krijgen, aanleggen of met een verlengkabel bijvoorbeeld.
Een druppelaar is nog altijd de beste oplossing lijkt mij.
Succes.
grt speedokus. :D

Geplaatst: 22 dec 2011 10:24
door aKra
Gewoon zo'n zonnepaneeltje kopen die op 12V functioneert, die kan je op de accu aansluiten en moet voldoende leveren. Conrad had deze dacht ik :)

Geplaatst: 22 dec 2011 10:33
door Smiley
Volgens mij heeft Piet hem inmiddels al een jaar op zijn stroomloze garage zitten.
Werkt dat nog goed Piet?

Geplaatst: 22 dec 2011 11:36
door robertsabee
De garage staat een paar blokken verder, dus een verlengsnoertje wordt lastig. Toen ik de garage kocht wilde ik meteen een zonnepaneel op het dak leggen, maar dat is ontaard in een oeverloze discussie met de Vereniging van Eigenaren, of liever gezegd met een aantal leden daarvan die niet op een paneeltje willen uitkijken. Vraag me af of ze ook moeilijk doen over zo'n Conradgevalletje.

Vraag me evengoed nog steeds af hoe dat nu technisch zit met dat afkoppelen van die accu.

Geplaatst: 22 dec 2011 11:53
door Piet
Als je auto nog standaard is dan zou het loskoppelen van je accu geen probleem moeten zijn. Als de auto niet standaard is dan heb je inderdaad meer last van het feit dat de ecu de "geleerde" correcties vergeet als je deze los koppelt van de accu.

Ik heb om die reden dan ook een zonnepaneel van conrad op het dak liggen maar het is moeilijk te bepalen in hoeverre die helpt. Ik heb de indruk van wel maar ik start de auto zo wie zo om de 2 weken. Heb wel het idee dat die makkelijker start cq de accu meer stroom levert. Maar je accu moet natuurlijk al in goede conditie zijn.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856103

Geplaatst: 22 dec 2011 12:02
door speedokus
Een dieselagregaat is ook een optie, of zou de vereniging daar ook tegen uitkomen hahaha.

voeding

Geplaatst: 22 dec 2011 16:18
door twinair
bij de action, paneeltje met snoer... 10 euro....

Geplaatst: 22 dec 2011 19:24
door robertsabee
speedokus schreef:Een dieselagregaat is ook een optie, of zou de vereniging daar ook tegen uitkomen hahaha.
haha, ik heb er inderdaad een aggregaat staan die ik gebruik als de accu plat is. :evil:

Geplaatst: 22 dec 2011 20:02
door Ralph
Laat die compressor nou eens op je speedster schroeven joh dan zoek je wel tijd om meer met dat ding rijden en dan heb je ook geen last meer van moeilijk starten :idea: :!: :lol:

Geplaatst: 22 dec 2011 20:22
door robertsabee
één nul voor jou!! zodra exmantaa tijd heeft ga ik er langs :lol:

Re: motormanagementgegevens weg na accu los??

Geplaatst: 23 dec 2011 6:00
door markv
robertsabee schreef:O ja, het MIL-lampje blijft dan ook branden en de OBD-lezer geeft een onbekende fout die overigens wel te resetten is.
Dat klinkt niet goed. Welke foutcode geeft het motormanagement systeem?

Mark

Re: motormanagementgegevens weg na accu los??

Geplaatst: 23 dec 2011 7:12
door robertsabee
markv schreef:
robertsabee schreef:O ja, het MIL-lampje blijft dan ook branden en de OBD-lezer geeft een onbekende fout die overigens wel te resetten is.
Dat klinkt niet goed. Welke foutcode geeft het motormanagement systeem?

Mark
Hoi Mark,
Ik heb zo'n ding die tekst van de foutcode maakt en die zegt dat de code niet in de database voorkomt. Ik dacht dat het MIL-lampje bij de 4e startpoging ging branden. Als ik op vakantie ga koppel ik van een andere auto de accu ook wel af dat gaf nooit problemen met starten. Wel even raar lopen ivm inleren en zo, maar wel gewoon starten en lopen. Ik meen ergens op het forum iets gezien te hebben van iemand van wie het management helemaal dood was na een tijdje stroomloos geweest te zijn. Ik geloof dat hij 300 euro kwijt was bij de dealer om dat te herstellen. Daar heb ik dus geen zin in. Ik vind het ook wel raar want laatst was de accu zo dood als een pier. Dan krijgt de ecu toch ook geen stroom? En met een hulpaccu startte hij toen wel gewoon. Heeft de Ecu sowieso stroom nodig om te overleven??
Robert

Geplaatst: 23 dec 2011 9:27
door Smiley
Elk blok heeft generieke mil codes, en specifieke codes.
In princiepe is de code zelf het belangrijkst, en wat jouw ding er aan tekst bij genereerd niet belangrijk/betrouwbaar.
Dit is de codelijst van de Z22SE:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ecodes.pdf

Vandaar marks vraag wat de code is.

Geplaatst: 23 dec 2011 9:36
door robertsabee
Smiley schreef:Elk blok heeft generieke mil codes, en specifieke codes.
In princiepe is de code zelf het belangrijkst, en wat jouw ding er aan tekst bij genereerd niet belangrijk/betrouwbaar.
Dit is de codelijst van de Z22SE:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ecodes.pdf

Vandaar marks vraag wat de code is.
ja dat begreep ik wel, maar dit apparaat geeft de code zelf dus niet weer. niet zo handig dus. de volgende keer (als ik dat nog doe) sluit ik mijn oude obd2-meter wel aan, die geeft wel de codes zelf. bedankt voor die lijst codes!! superhandig :D