Voorstelling+waar op letten?

Algemene zaken omtrent onze auto.
Kaftpapier
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2012 14:27

Voorstelling+waar op letten?

Bericht door Kaftpapier »

dag iedereen,

Ik ben Steven, 32 jaar, papa van twee lieve,kleine patatjes en ik heb sinds ik een kind was een zwak voor mooie bolides. De voorbije jaren (voor de klein mannen er waren) heb ik een leuke tweezitter gehad. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan... 'k wil er terug ene!

Met vrouwmens en de koters kunnen we rondtoeren met de break, maar papa moet ook naar zijn werk rijden. Gans alleen...

Ik hou van het Spartaanse die de Elise en de Speedster te bieden hebben. Pure basic aan de binnenkant, rauw monster aan de buitenkant.

Enfin, aangezien de Lotus behoorlijk boven budget is (ne fatsoenlijke dan toch), is de speedster blijkbaar iets bereikbaarder. Maar... ze zijn ondertussen toch al een beetje oud(er) aan het worden (maar blijven toch oh zo knap) en waarschijnlijk zullen er bij de meeste exemplaren wel wat mankementen zijn. Dus hier de vraag:

- Waar moet je zeker op letten bij aanschaf? Ik las al vanalles over osmose, maar zijn er zo nog heikele punten die je vaak tegenkomt?

- Welke technici zijn in staat om de wagen professioneel te beoordelen? Omgeving Limburg (België)

- Is het haalbaar om de wagen ook buiten te halen bij minder goed weer (regen, sneeuw, tsunami's...)? Want aangezien ik er dagelijks mee naar het werk zal tuffen, moet ik er toch een beetje op kunnen vertrouwen.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Steven :D
Blitz

Bericht door Blitz »

dagelijks gebruik is mogelijk. mijn speedster is een jaar aan een stuk mijn enige auto geweest.
hou wel in je achterhoofd dat je tijdens de winter en nattigheid uiteraard voorzichtig moet zijn, want een speedster heeft geen tractiecontrole. wel heb je het gewicht van de motor op de achteras, wat dan weer in uw voordeel speelt.
waar je ook rekening mee moet houden is dat een speedster wel verwarming heeft, maar ze hadden die net zo goed kunnen weglaten, want die doet toch zo goed als nix :lol:
100% waterdicht is hij ook niet, dus als het stormt is het normaal dat het een beetje binnenregent en ijskrabben aan de binnenkant is ook geen uitzondering ;)
Gebruikersavatar
Tony
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46
Locatie: Schoten

Bericht door Tony »

Dagelijks gebruik heb ik ook een jaar volgehouden.
Nadeel in de winter is dat je al de lichten van tegenliggers recht in de ogen krijgt door de lage zitting.Dit in combinatie met mijn nachtblindheid is niet echt aangenaam! :shock:
Verwarming heb ik persoonlijk niet over te klagen,die doet het goed bij mij.Na een paar minuten heb ik het al lekker warm.
Het blijft toch wel echt een zomerwagen,maar indien nodig toch te doen het hele jaar door...
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Welkom Steven.

Als je iets gevonden hebt wat je leuk vindt post dan de link naar de dealer.
Als je particulier gaat shoppen, laat weten wanneer. Misschien wil er wel iemand van de club met je mee die er verstand van heeft.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Kaftpapier
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2012 14:27

Bericht door Kaftpapier »

Wow, vriendelijke en nuttige reacties!

Alvast bedankt voor jullie commentaren en ervaringen... :o

Wat ik wel merk is dat de Speedsters maar mondjesmaat te koop worden aangeboden. Logisch natuurlijk, want zoveel zijn er niet gemaakt. Ik ga wel rustig mijn tijd nemen om rond te kijken en alles op een rijtje te zetten.

... Jullie zijn al hartelijk bedankt!

En als er nog anderen zijn die hierop kunnen reageren, laat maar horen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Kaftpapier schreef:Logisch natuurlijk, want zoveel zijn er niet gemaakt.
7207, waarvan 347 in belgie verkocht toendertijd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Hey

lotus=duur=traag :jump:
Ben zelf van Limburg (Nieuwerkeken) en hier zijn GEEN fatsoenlijke dealers/onderhouders in de buurt. (regio Hasselt/ST-truiden) Ik heb er al enkele geprobeerd en TELKENS bedrogen uitgekomen. Beste is dat je naar onze ( best te pruimen 8) ) noordeburen gaat.
Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

De Turbo's worden zelden aangeboden, heel soms komen ze maar langs... De 2.2's zijn ruim te vinden op Marktplaats & andere autosites :roll:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

aKra schreef:De Turbo's worden zelden aangeboden, heel soms komen ze maar langs... De 2.2's zijn ruim te vinden op Marktplaats & andere autosites :roll:
En in Belgie nog schaarser dan bij ons. Van die 347 maar iets van een handjevol turbo's verkocht.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

welkom
weer een belg meer die hopelijk rap een speedster heeft. Mijn auto gaat in onderhoud (alleen voor de dingen die ik zelf niet kan) bij garage van gorp in kasterlee. deze man stond vroeger bekent om zijn klasiekcars rally auto's heef zelf een lotus elise en er komen ongeveer een 8 tal lotusen op onderhoud. hij is hierin ook zeer eerlijk als hij het zelf nietmeer weet begint hij er ook nietmeer aan voort te prutsen.
30/08/14 meet and greet.
Kaftpapier
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2012 14:27

Bericht door Kaftpapier »

Aha, dat weten we ook weer...

Misschien een stomme vraag, maar welke delen van de wagen kan een gewone dealer moeilijk of niet 'onderhouden'? Ik ging ervan uit dat alle motorische delen toch gewoon bij de Opel-dealer kunnen onderhouden worden, of zit dat anders? Remmen, ophanging, uitlaat, electronica.... hoort daar waarschijnlijk niet bij. Heeft dit te maken met de moeilijke toegankelijkheid van de wagen (clams) of is dit echt allemaal zo specifiek dat een gewone dealer hier geen raad mee weet?
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Hoi Kaftpapier.
Welkom op dit forum.
De dealers die indertijd een speedster mochten verkopen,hadden 1 of 2 monteurs in dienst die een speciale opleiding regen om een speedster te onderhouden.
Ook is er speciaal gereedschap voor nodig.
Er zijn [uit ervaring gebleken] weinig dealers die echt met een speedster overweg kunnen.
Dus een goede garage zoeken is zeker een vereiste.
Ook het opkrikken alleen is al iets wat je moet weten.
Succes met je zoektocht, en er is waarschijnlijk 1 maart een speedstermeeting op industrie terrein de meer in Hoogstraten.
Grt Speedokus. :D
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Blitz

Bericht door Blitz »

in theorie kan je terecht bij elke opelgarage, want mechanisch is het gewoon een astra. probleem is dus idd de bereikbaarheid van verschillende onderdelen en de werking van de auto (starten, motorkap opendoen, instappen, ...) daarvoor kan je dan weer beter terecht bij een lotusgarage.
of je moet een garage in uw buurt zoeken zoals die waar ik werk. officiële opeldealer waarvan de eigenaar zelf een speedster heeft, de carrossier (ik dus) ook en er komt er nog eentje op onderhoud. wij zijn geen officiële speedsterverdeler, maar hebben er dus wel ervaring mee ;)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Kaftpapier schreef:maar welke delen van de wagen kan een gewone dealer moeilijk of niet 'onderhouden'?
Alleen de motor, en dan nog hopelijk zonder schade aan de rest.

Bandje wisselen?

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Kaftpapier
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2012 14:27

Bericht door Kaftpapier »

@ Smiley! Aah, WTF?? Ja, inderdaad, als je gaat zitten klooien aan iets waar je geen verstand van hebt, dan krijg je dit soort toestanden... Point well taken!
Plaats reactie