Wegligging met spacers

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
halloow
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2005 9:33

Wegligging met spacers

Bericht door halloow »

Ik zag hier dat er weleens mensen zijn die spacers monteren, maar ik vroeg mij af of het sturen dan niet heel zwaar wordt?
Ik weet niet of er hier mensen bekend zijn met scrub radius maar met spacers word die behoorlijk vergroot.
Bij het ontwerpen van een wielophanging word er aangeraden nooit hoger dan 10% van de bandbreedte te komen, want hoe meer scrub hoe zwaarder het sturen wordt en hobbels en kuilen harder worden doorgegeven aan het stuur.
Standaard is dat bij een Elise 10,5mm, en even ervan uitgaande dat het bij een speedster hetzelfde is, word dat dus met de dikte van de spacers vergroot (dus icm een 15mm spacer gaat die meteen naar 25,5mm, wat dus meer dan die 10% is)
Nu staan er op die zelfbouw/kitcar forums zoals op veel forums ook veel tegenstrijdige informatie, maar als je weet wat het inhoudt is het logisch dat een hogere scrub radius maakt dat het sturen zwaarder wordt.
Iemand hier die met spacers rijdt en kan vertellen of het daadwerkelijk veel verschil geeft, vooral met bijv inparkeren, of dat echt merkt dat het stuur bij wijze van spreken sneller uit je handen word gerukt als je een door een gat in de weg rijdt?


(mocht je niet weten wat het is maar benieuwd zijn, kijk hier even naar http://www.locostusa.com/forums/viewtop ... 17&start=0)
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Ik rijdt voor met 15 mm spacers i.v.m215 banden.
Nergens geen last of moeite mee.
Grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

De meesten die het voor het estetische doen (om de wielkast beter te vullen), zijn niet van die harde rijders. De auto is ook licht, dus zelfs met bredere, of naar buiten staande banden is inparkeren nog goed te doen.

De meeste trackers die voor bredere banden hebben is om het onderstuur nog net wat verder weg te drukken. Die hebben ook nergens last van. (maar monteren niet snel spacers)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
SpeedsterWimpie
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2006 17:29
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door SpeedsterWimpie »

Ik moet zeggen dat nu ik de winterbanden erop heb zonder spacers de auto op de weg veel rustiger is :shock:
www.WvM-Mobility.nl : NIU SuperiorStore NIU #1 elektrische scooters van de wereld
WvM-Design.com / WvMParts.nl / SpeedsterRent.nl
www.RickvM.nl : Fotografie
twinair
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:57

spaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaacers

Bericht door twinair »

Ik voel ook geen ruk.....
1,5 cm rondom......

Blijft gewoon een rammelbak. :wink:
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

1.5 alleen voor. voel geen verschil
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Bij mij is het 215/18 voor met 15mm spoorverbreders en velgen met een ET van 35mm. De originele NA voorvelgen hebben een ET van 26mm. Toen ik ze d'r opgezet had was ik heeeeeeeel erg verbaasd dat het sturen juist lichter ging. Tot ik na een week hobbelen de bandenspanning eens bekeek. Laat ik zeggen dat 2.5 bar wel erg veel is voor een Speedster.

Met 1.6-1.8 bar merk ik het wel duidelijk, maar alleen bij heel langzaam rijden. Inparkeren doe ik niet, zonde van de velgen als je een stoepje raakt :oops:
Plaats reactie