Wegligging met spacers
Geplaatst: 06 feb 2012 18:04
Ik zag hier dat er weleens mensen zijn die spacers monteren, maar ik vroeg mij af of het sturen dan niet heel zwaar wordt?
Ik weet niet of er hier mensen bekend zijn met scrub radius maar met spacers word die behoorlijk vergroot.
Bij het ontwerpen van een wielophanging word er aangeraden nooit hoger dan 10% van de bandbreedte te komen, want hoe meer scrub hoe zwaarder het sturen wordt en hobbels en kuilen harder worden doorgegeven aan het stuur.
Standaard is dat bij een Elise 10,5mm, en even ervan uitgaande dat het bij een speedster hetzelfde is, word dat dus met de dikte van de spacers vergroot (dus icm een 15mm spacer gaat die meteen naar 25,5mm, wat dus meer dan die 10% is)
Nu staan er op die zelfbouw/kitcar forums zoals op veel forums ook veel tegenstrijdige informatie, maar als je weet wat het inhoudt is het logisch dat een hogere scrub radius maakt dat het sturen zwaarder wordt.
Iemand hier die met spacers rijdt en kan vertellen of het daadwerkelijk veel verschil geeft, vooral met bijv inparkeren, of dat echt merkt dat het stuur bij wijze van spreken sneller uit je handen word gerukt als je een door een gat in de weg rijdt?
(mocht je niet weten wat het is maar benieuwd zijn, kijk hier even naar http://www.locostusa.com/forums/viewtop ... 17&start=0)
Ik weet niet of er hier mensen bekend zijn met scrub radius maar met spacers word die behoorlijk vergroot.
Bij het ontwerpen van een wielophanging word er aangeraden nooit hoger dan 10% van de bandbreedte te komen, want hoe meer scrub hoe zwaarder het sturen wordt en hobbels en kuilen harder worden doorgegeven aan het stuur.
Standaard is dat bij een Elise 10,5mm, en even ervan uitgaande dat het bij een speedster hetzelfde is, word dat dus met de dikte van de spacers vergroot (dus icm een 15mm spacer gaat die meteen naar 25,5mm, wat dus meer dan die 10% is)
Nu staan er op die zelfbouw/kitcar forums zoals op veel forums ook veel tegenstrijdige informatie, maar als je weet wat het inhoudt is het logisch dat een hogere scrub radius maakt dat het sturen zwaarder wordt.
Iemand hier die met spacers rijdt en kan vertellen of het daadwerkelijk veel verschil geeft, vooral met bijv inparkeren, of dat echt merkt dat het stuur bij wijze van spreken sneller uit je handen word gerukt als je een door een gat in de weg rijdt?
(mocht je niet weten wat het is maar benieuwd zijn, kijk hier even naar http://www.locostusa.com/forums/viewtop ... 17&start=0)