Pagina 1 van 1
Speedster uitlijnen
Geplaatst: 21 mar 2012 16:52
door Blitz
het kan vanaf heden ook bij garage Stoffelen te Sint-Lenaarts (B)
vandaag ge-experimenteerd met cambershims op mijn eigen speedster.
enkel rechts voor kreeg ik niet goed. camber staat daar nog iets te positief, maar er zitten geen shims meer tussen en wat er niet is, kan ik niet wegnemen
hij rijdt in ieder geval rechtdoor nu en volgende winter mss maar een stukje van de fusee frezen...
Re: Speedster uitlijnen
Geplaatst: 21 mar 2012 19:01
door sooike
Blitz schreef:het kan vanaf heden ook bij garage Stoffelen te Sint-Lenaarts (B)
vandaag ge-experimenteerd met cambershims op mijn eigen speedster.
Experimenteer dan nog maar wat met de "naloop" (caster)

Geplaatst: 21 mar 2012 20:11
door Blitz
ik heb nog wel ergens een zware hamer liggen
bij mij stond die zo goed als perfect, dus lig ik niet van wakker

Geplaatst: 21 mar 2012 20:16
door frederic
volgende maand komen men nitron's er onder goed om te weten dat het daar ook kan. is voor mij een stuk dichter dan de andere.
gaat dit dan over een standaard uitlijning?
Geplaatst: 21 mar 2012 20:54
door Smiley
Geplaatst: 22 mar 2012 18:17
door sooike
Jah, ik hoor ze het al zeggen bij Stoffelen,
Je Speedster is uitgelijnd, caster en camber kregen we niet goed, maar komt vanzelf wel in orde.
Zoals bij die remblokwissel:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5144
Geplaatst: 22 mar 2012 19:55
door SpeedsterWimpie
Effe bij Zonneveld langs

Geplaatst: 23 mar 2012 12:27
door Blitz
in princiepe kan je zelf je instelling kiezen. op het computerscherm zal dan mss niet alles groen kleuren, maar we kunnen schroeven aan die dingen tot de waardes naar wens zijn

is de caster eigelijk afstelbaar? en zo ja: hoe? daar ben ik wel eens benieuwd naar..
ivm die remklauw: dat is gewoon pech hebben. onze meest ervaren en meest bekwame technieker heeft aan Tony zijn speedster gewerkt en ik weet 100% zeker dat hij weet waar hij mee bezig is en zeer voorzichtig is. als die klauw van tevoren nog niet kapot was, had hij bij eender wie kapotgegaan..
Geplaatst: 23 mar 2012 14:14
door Arno
Blitz schreef:
is de caster eigelijk afstelbaar? en zo ja: hoe? daar ben ik wel eens benieuwd naar..
Verdeling van de shims/ringen bij de bovenste wishbone aan de voorkant varieren (nummers 8 en 11 op de tekening):
Niet het aantal veranderen, maar alleen de verdeling tussen shims/ringen voor en achter de wishbone aanpassen (en zorgen dat per wishbone de verdeling bij het voorste en achterste oog hezelfde is).
Daarmee kan je het castor een (beetje) aanpassen omdat je effectief de bovenste wishbone een stukje naar voren of naar achteren verplaatst en dus de kanteling van de fusee tov. de onderste (vaste) wishbone instelt.
Oh.. Nummer '7' is een speciale. Deze is voorzien van een rubber-laag en met de originele rubberen wishbone bussen vormt deze een 'stootbuffer' tussen chassis en wishbone. Deze mag in dit geval niet worden verwijderd cq. verplaatst naar de andere kant.
Bye, Arno.
Geplaatst: 23 mar 2012 18:10
door Blitz
bedankt, Arno, daar ga ik bij mijn eigen speedster ook eens mee spelen

Geplaatst: 23 mar 2012 20:02
door Arno
Het is geen prettige klus en verwacht geen grote aanpassing te kunnen doen..
De shims/vulringen zijn altijd lastig op hun plek te houden om de bout er weer doorheen te krijgen. Vooral de kleintjes bij het achterste 'oog' zijn errrrg irritant!
Bekende truuk is om deze kleine ook te vervangen door een set (nieuwe) grote shims die een stuk beter vast te houden bij het plaatsen zijn
Bye, Arno.