OSMOSE
Geplaatst: 16 jun 2005 16:42
Ja beste speedsterrijders het probleem omtrend onze lakproblemen heeft de naam OSMOSE en is erg bekend in de wereld van polyester.
Zo hebben vele boten dit euvel al gehad en zijn hiervan verlost.
Osmose kan zelfs lijden tot het oplossen van polyester naarmate de jaren vorderen.
Vrijdag 24 juni heb ik een afspraak staan bij Opel vd Burg in Zoetermeer waar een expert van Opel naar dit probleem komt kijken en een beslissing neemt in deze zaak.
Uiteraard krijgt deze de volgende a4-tjes met informatie over osmose bijgeleverd.
-----------------------------------------------------------------------------------
wat is osmose?
Osmose is een verzwakking van het laminaat. Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt doordat er 3 factoren aanwezig zijn die zorgen voor osmose: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (de gelcoat of een verfsysteem). Door de gelcoat of het verfsysteem dringt langzaam maar zeker water bij in het water liggende schepen. De ingesloten watermoleculen blijven in de holte van het laminaat zitten en brengen de hydrolyse op gang en lossen dan de daarin aanwezige stoffen op. Door de osmotische werking trekt deze oplossing weer meer water in de holte. De holte komt onder druk en de oplossing wordt groter dan de holte kan bergen, waardoor vervolgens een blaas ontstaat. Per slot van rekening is vloeistof niet samendrukbaar. Wanneer de druk verder oploopt zal de blaas barsten. Zo ook de dieper liggende blaasjes, welke schade aanrichten door delaminatie, het uiteenscheuren van het laminaat.
Door de hydrolyse lost uiteindelijk het polyester op. Wellicht duurt dit meerdere jaren. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het laminaat, de watertemperatuur en zoet of zout water.
Een polyesterhars is oplosbaar in water. Polyesterhars wordt chemisch mede gevormd door een reactie van zuren en alcohol, waarbij water vrijkomt. Het water wordt uit de harsen gestookt. Doordat de estervorming een evenwichtsreactie is, kan de vorming ook andersom plaatsvinden. Water wordt dus weer aangetrokken (door de gelcoatlaag of het verfsysteem) waardoor de hars verzeept in zuren (het zuur uit de blazen) en alcoholen. Het eerste stadium van een verzwakking van het laminaat als gevolg van hydrolyse.
De oplossing om osmose te voorkomen is om een van de 3 bovengenoemde elementen te elimineren. Moverbo kan u daarbij helpen. Zie hiervoor onze unieke Gelcoat Peeler Robot.
------------------------------------------------------------------------------------
Oplossing:
ijzersterk & waterdicht
Moverbo is een begrip in de behandeling van Osmose. Door de unieke, in eigen huis ontwikkelde Gelcoat Peeler Robot wordt de gelcoat en eventueel verder aangetast polyestermateriaal van de romp verwijderd. Door het uiterst gelijkmatig schillen ontstaat een perfect glad resultaat. De nieuwe opbouw van de romp voeren we uitsluitend uit met epoxy's. Epoxy is wel wat duurder, maar heeft een beduidend grotere dampdichtheid dan de verwijderde laag.
Wanneer het laminaat dieper is geschild, gebruiken we alleen de geweven glasmatten en epoxyharsen om de romp weer tot de noodzakelijke sterkte terug te bouwen. Het schip is na behandeling kwalitatief sterker dan ooit. Ervaring telt!
Zo hebben vele boten dit euvel al gehad en zijn hiervan verlost.
Osmose kan zelfs lijden tot het oplossen van polyester naarmate de jaren vorderen.
Vrijdag 24 juni heb ik een afspraak staan bij Opel vd Burg in Zoetermeer waar een expert van Opel naar dit probleem komt kijken en een beslissing neemt in deze zaak.
Uiteraard krijgt deze de volgende a4-tjes met informatie over osmose bijgeleverd.
-----------------------------------------------------------------------------------
wat is osmose?
Osmose is een verzwakking van het laminaat. Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt doordat er 3 factoren aanwezig zijn die zorgen voor osmose: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (de gelcoat of een verfsysteem). Door de gelcoat of het verfsysteem dringt langzaam maar zeker water bij in het water liggende schepen. De ingesloten watermoleculen blijven in de holte van het laminaat zitten en brengen de hydrolyse op gang en lossen dan de daarin aanwezige stoffen op. Door de osmotische werking trekt deze oplossing weer meer water in de holte. De holte komt onder druk en de oplossing wordt groter dan de holte kan bergen, waardoor vervolgens een blaas ontstaat. Per slot van rekening is vloeistof niet samendrukbaar. Wanneer de druk verder oploopt zal de blaas barsten. Zo ook de dieper liggende blaasjes, welke schade aanrichten door delaminatie, het uiteenscheuren van het laminaat.
Door de hydrolyse lost uiteindelijk het polyester op. Wellicht duurt dit meerdere jaren. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het laminaat, de watertemperatuur en zoet of zout water.
Een polyesterhars is oplosbaar in water. Polyesterhars wordt chemisch mede gevormd door een reactie van zuren en alcohol, waarbij water vrijkomt. Het water wordt uit de harsen gestookt. Doordat de estervorming een evenwichtsreactie is, kan de vorming ook andersom plaatsvinden. Water wordt dus weer aangetrokken (door de gelcoatlaag of het verfsysteem) waardoor de hars verzeept in zuren (het zuur uit de blazen) en alcoholen. Het eerste stadium van een verzwakking van het laminaat als gevolg van hydrolyse.
De oplossing om osmose te voorkomen is om een van de 3 bovengenoemde elementen te elimineren. Moverbo kan u daarbij helpen. Zie hiervoor onze unieke Gelcoat Peeler Robot.
------------------------------------------------------------------------------------
Oplossing:
ijzersterk & waterdicht
Moverbo is een begrip in de behandeling van Osmose. Door de unieke, in eigen huis ontwikkelde Gelcoat Peeler Robot wordt de gelcoat en eventueel verder aangetast polyestermateriaal van de romp verwijderd. Door het uiterst gelijkmatig schillen ontstaat een perfect glad resultaat. De nieuwe opbouw van de romp voeren we uitsluitend uit met epoxy's. Epoxy is wel wat duurder, maar heeft een beduidend grotere dampdichtheid dan de verwijderde laag.
Wanneer het laminaat dieper is geschild, gebruiken we alleen de geweven glasmatten en epoxyharsen om de romp weer tot de noodzakelijke sterkte terug te bouwen. Het schip is na behandeling kwalitatief sterker dan ooit. Ervaring telt!