Nilfisk op z22se

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door S. Gonzales »

Mission completed! :thumbup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Re:

Bericht door Maik »

Om Smiley een plezier te doen zal ik nog wat commentaar typen bij de foto's van mijn post van 30 april :wink:

Ik heb bij elise-shop nieuwe schakelkabels besteld, dus die konden er ook gelijk in.
Je moet dan wel eerst het hele schakelmechaniek eruit slopen, maar er staat een mooie guide hiervoor op het vx220 forum.
Afbeelding

Gelijk maar even wegen om later misschien nog eens een plannetje te maken hoe dit lichter kan.
Afbeelding

Bij elkaar dus meer dan 3kg. Dat moet beter kunnen :wink:
Afbeelding

Dit blijft er dan over in de speedster, een hoop vuil, verzameld in 10 jaar tijd :)
Afbeelding

En dan weer verder met de oude tank uitbouwen.
Ik had de clam er nog op, en dan moet je de modderkuip van het rechterachterwiel eraf halen om bij de slangen die naar de vulopening en de tankontluchting te komen. Je komt er echt lastig bij, en was blij dat ik hiervoor niet op de grond hoefde te liggen (als je geen brug hebt moet je dat wel doen, en dan weet ik niet of je er echt wel lekker bij kan). Dus Stefan, doe dit gelijk nu je clam eraf ligt!
Afbeelding

Als de slangen los zijn, kan je de tank laten zakken. Totdat hij blijft steken op de slangenklemmen waarmee de slangen aan de tank zitten.... Ik heb behoorlijk moeten trekken aan de tank (naar beneden) om de klemmen door het gat in de alu chassisblak te trekken.
Afbeelding

Hier de klemmen. Deze ga ik handiger positioneren bij de nieuwe tank.
Afbeelding

Zo dus:
Afbeelding

Afbeelding

En dat gat moet groter, want bij het proberen terug te duwen van de nieuwe tank kwam ik erachter dat dit zeer lastig ging, mede door de flinke S-bocht die in de dikke vulslang zit. Je zou die dan ook makkelijk kunnen beschadigen tijdens het monteren, door het schuren langs het aluminium van het gat.
Uiteindelijk heb ik het gat nog ietsjes ruimer gemaakt dan hier aangegeven:
Afbeelding

Eindresultaat. Ik heb ook nog wat van de geluidsisolatie van het schutboard in de motorruimte weggehaald (ongeveer 6x7cm), als je goed kijkt zie je dat ook door het gat heen. Doe je dat niet, dan blijft de vulsslang daar ook makkelijk achter haken bij het monteren.
Afbeelding

Ook nog het groter gemaakte gat voor de brandstofpomp netjes afgewerkt en de blindklinkmoeren erin gezet:
Afbeelding

Luikje past (later volgen de foto's met de mooiere boutjes):
Afbeelding

Volgende projekt: het vervangen van de oude brandstofpomp door een nieuwe Walbro met iets meer opbrengst.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Daan »

Lekker bezig :thumbup:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

En hier dan de laatste foto's van dit project, niet zoveel als normaal misschien, maar ik had haast met het afronden om op tijd voor de apk te zijn, dus geen tijd voor veel foto's :wink:

Eerst de linker aandrijfas weer terugbouwen. Ik heb wat nieuw homokineetvet gescoord en ongeveer 150 gram daarvan in de homokineet geplamuurd.
En op advies van wat mensen hier heb ik een aluminium stripje gemaakt om tussen de hoes en de as te steken en zo een breatherkanaaltje te maken. Hopelijk minder kans op een gescheurde hoes in de toekomst.
Afbeelding

Hier zijn de luchtgaten nog iets groter dan ze uiteindelijk geworden zijn. Ik heb later nog iets van de dikte van het stripje afgevijld.
Afbeelding

Afbeelding

De Kia klemmen erop gezet, de oude pasten niet meer, de kia hoezen zijn namelijk wat dikker, en het nieuwe stripje hielp ook niet mee.
Afbeelding

En de as teruggeplaatst. Dat ging nu een stuk makkelijk nu ik wist hoe het precies moest.
Afbeelding

En weer verder met de tank.
De brandstofpomp uitelkaar gehaald. Het filtertje zag er best vervuild uit:
Afbeelding

En na veel gepriegel de nieuwe pomp gemonteerd en het nieuwe slangetje erop gekrompen. Voor de zekerheid nog maar een slangeklemmetje aan beide zijden erop gezet.
Afbeelding

En tussendoor weer de schakelkabels gemonteerd. Uiteindelijk is dat ook geen makkelijk klusje.
Deze bus moet je uit het schakelhuis halen omdat de nieuwe kabels wat dikker zijn.
Deze bus moet later weer terug, maar nadat de bovenste kabel erdoorheen getrokken is. Ik heb er nog een holletje uitgeslepen (hier niet te zien), om echt genoeg ruimte te krijgen.
Afbeelding

De kabels zijn ook een stuk stugger dan de oude kabels, dus is het even puzzelen met de routing. Uiteindelijk de kabel wat meer naar links laten lussen, dus moest ik even het oog aanpassen welke normaal de kabels ondersteund onder de motor. Ik heb het oog opengebogen en nu lopen de kabels dus wat meer naar links, nu onder de versnellingsbak. Dit geeft ook wat meer afstand naar de uitlaat, wat natuurlijk ook handig is om het oude probleem (gesmolten binnenwerk van de kabel) te voorkomen.
Afbeelding

Voor de zekerheid nog wat nimbus isolatie rond de kabels gedaan waar de kabels het dichtste bij de uitlaat lopen:
Afbeelding

En de nieuwe imbusboutjes voor het brandstofpompluikje maken het af :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door speedokus »

Past de afdekplaat nu nog over de imbus afdekboutjes?
Ze lijken vrij hoog te zijn.
De keuring zal geen probleem zijn voor jou met een bijna nieuwe auto,succes.
Grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

Ik denk dat dat nu niet meer gaat passen nee. Maar goed dat ik al een paar jaar zonder die kunststof afdekplaat rij, heb ik daar ook geen last van :wink:
Ik ga nog wel op zoek naar de originele boutjes (platte bolkop imbus), want die hadden ze niet bij mijn ijzerwarenhandeltje. Maar dat is puur omdat ik die mooier vind. Komt nog wel eens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Piet »

Maar dat is puur omdat ik die mooier vind.
Na die Zaino behandeling ben je toch wel een beetje een poetser geworden Maik. Gaan we nog rijden dit jaar of blijft het bij dat geklooi of het nog mooier kan?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

Piet, ik zie jou ergens in augustus in zuid frankrijk wel :wink:
Daar gaan we de spullen weer eens echt gebruiken!

Wel lekker die nieuwe tank trouwens, heb er nu al 70km op zitten en de meter staat nog steeds op "full"! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Smiley »

Ik krijg steeds minder zin om de tank te doen, als ik dit zo lees :?
Nog maar eens even over nadenken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

Hoezo, jij houdt niet van meer actieradius? :)
Voor de goede orde, hij hóórt juist langer "full" aan te geven, de tank is namelijk een stuk hoger dan de vlotter kan komen.
Pas als er meer dan 12 liter uit de tank gereden is zal de meter waarschijnlijk pas terug gaan lopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Smiley »

De lastige ombouw.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door speedokus »

Maik schreef:Piet, ik zie jou ergens in augustus in zuid frankrijk wel :wink:
Daar gaan we de spullen weer eens echt gebruiken!

Wel lekker die nieuwe tank trouwens, heb er nu al 70km op zitten en de meter staat nog steeds op "full"! :)

Weet je zeker dat je vlotter niet ergens tegenaan komt en blijft steken, heb ik ook gehad.
Is mooi shit, want ik kon de hele boel weer slopen.
grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

De nieuwe tank is een stuk hoger dan de originele, zie hieronder.

Afbeelding

Je meot dus eerst die ongeveer 12 liter oprijden voordat het niveau in de buurt van de vlotter komt.
In de tussentijd staat er alweer meer dan 120 km op de teller en de meter geeft nu nog 29 liter aan, volgens verwachting dus, en de vlotterarm zit dus gelukkig niet vast :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

Smiley schreef:De lastige ombouw.
Stefan, heb je de nieuwe tank al liggen? Dan kan je hem toch zonder clam monteren? Die ligt er nog af neem ik aan?
Dan is het een stuk beter te doen, misschien zelfs zonder dat doorvoergat groter te maken als je met z'n tweeen bent. Dan kan je veel beter bij de slangen in je motorruimte en kan daar iemand de slangen manipuleren om ze er doorheen te krijgen, terwijl de ander de tank omhoog brengt (wat bij mij een fluitje van een cent was omdat ik daarvoor mijn brug kon gebruiken).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Smiley »

Nog geen tank gekocht.
Zal deze zomer (wat er nog van over is) wat vaker tanken, en komende winter nog eens zien wat ik doe.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie