Nilfisk op z22se
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Stefan, net zo ongeduldig als je mond groot is he?!
Updeetje.
Verder gegaan met de pre-rad.
Strippen eruit gehaald inclusief (het meeste van) de kitranden. Dat ging vrij makkelijk. Hier eerst de rechter:
Niet 200 gram, maar anderhalf keer zoveel:
En deze gaat ook op de schroothoop, de standaard fan:
Nu mijn idee voor het samenvoegen van de twee radiateurs.
Een paar kunststof ringen ertussen:
Hier wat meer detail. De ringen ga ik nog iets dunner maken, maar je moet inderdaad oppassen dat de verdeelbakken van de radiateurs elkaar niet gaan raken om te voorkomen dat de pre-rad niet teveel warmte van de normale radiateur gaat oppakken:
En dan wil ik wat goud gaan plakken op de pre-rad verdeelbakken om de stralingswarmte van de verdeelbakken van de andere radiateur tegen te gaan:
Maar dat zou ik ook met wat schuimrubber ofzo kunnen doen natuurlijk
Dat zou ook de kier dichtzetten zodat er minder koellucht gaat ontsnappen? What to do
Updeetje.
Verder gegaan met de pre-rad.
Strippen eruit gehaald inclusief (het meeste van) de kitranden. Dat ging vrij makkelijk. Hier eerst de rechter:
Niet 200 gram, maar anderhalf keer zoveel:
En deze gaat ook op de schroothoop, de standaard fan:
Nu mijn idee voor het samenvoegen van de twee radiateurs.
Een paar kunststof ringen ertussen:
Hier wat meer detail. De ringen ga ik nog iets dunner maken, maar je moet inderdaad oppassen dat de verdeelbakken van de radiateurs elkaar niet gaan raken om te voorkomen dat de pre-rad niet teveel warmte van de normale radiateur gaat oppakken:
En dan wil ik wat goud gaan plakken op de pre-rad verdeelbakken om de stralingswarmte van de verdeelbakken van de andere radiateur tegen te gaan:
Maar dat zou ik ook met wat schuimrubber ofzo kunnen doen natuurlijk
Dat zou ook de kier dichtzetten zodat er minder koellucht gaat ontsnappen? What to do
Laatst gewijzigd door Maik op 24 mei 2013 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Zolang de radiator zelf maar goed is afgedicht tegen de zijkanten en rest van de omkleding zou in ieder geval alle lucht die via de grille de ruimte onder de radiators 'binnen' komt daar nog steeds doorheen geforceerd moeten worden en niet stiekum er 'omheen' kunnen en zo nutteloos verdwijnen.
Wel kan dan een deel van de lucht dan de pre-rad 'ontwijken' en via de sleuven tussen beide naar de radiator gaan. Zal afhangen wat meer weerstand oplevert.
Je kunt deze tussenruimte idd. eventueel opvullen met wat neopreen-schuim of ander weer/watervast spul zodat de lucht altijd eerst door de pre-rad *moet* voordat het door de hoofd radiator naar 'buiten' kan.
Als je nog fan(s) onder de pre-rad monteert dan zou ik het helemaal afdichten, anders gaat zeker lucht naar buiten lekken tussen de radiators als de fans aan staan wat niet zo geweldig is voor je gewone motorkoeling.
Als fan(s)s aan de bovenkant 'zuigend' zijn gemonteerd dan is de motorkoeling gewaarborgd, ook zonder schuim, maar heb je hooguit dat de prerad wat warm(er) blijft.
Bye, Arno.
Wel kan dan een deel van de lucht dan de pre-rad 'ontwijken' en via de sleuven tussen beide naar de radiator gaan. Zal afhangen wat meer weerstand oplevert.
Je kunt deze tussenruimte idd. eventueel opvullen met wat neopreen-schuim of ander weer/watervast spul zodat de lucht altijd eerst door de pre-rad *moet* voordat het door de hoofd radiator naar 'buiten' kan.
Als je nog fan(s) onder de pre-rad monteert dan zou ik het helemaal afdichten, anders gaat zeker lucht naar buiten lekken tussen de radiators als de fans aan staan wat niet zo geweldig is voor je gewone motorkoeling.
Als fan(s)s aan de bovenkant 'zuigend' zijn gemonteerd dan is de motorkoeling gewaarborgd, ook zonder schuim, maar heb je hooguit dat de prerad wat warm(er) blijft.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
^^ dat dus...
Alle luchtlekken zoveel mogelijk afdichten met schuimband oid, of zoals gezegd gewoon 2 plastic strippen ertussen. Je kunt de pre-rad ook niet alteveel afstand van de mainrad geven, want dan lopen de fans straks klem tegen die schuine kant van je crashbox...
en
Edit; heb jij misschien een standaard rad met gelaste alu kasten? Dan heb je inderdaad wat meer afstand nodig. Smiley's rad daar is een iets dikker exemplaar.
Alle luchtlekken zoveel mogelijk afdichten met schuimband oid, of zoals gezegd gewoon 2 plastic strippen ertussen. Je kunt de pre-rad ook niet alteveel afstand van de mainrad geven, want dan lopen de fans straks klem tegen die schuine kant van je crashbox...
en
Edit; heb jij misschien een standaard rad met gelaste alu kasten? Dan heb je inderdaad wat meer afstand nodig. Smiley's rad daar is een iets dikker exemplaar.
Laatst gewijzigd door Exmantaa op 23 jan 2013 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Dat wordt dus de boel rondom sealen...
met strippen gaat dat niet heel makkelijk bij mij denk ik. door het rotte laswerk moet ik zeker 6mm tussen de flenzen plakken, dat zouden dan wel erg lompe strippen worden
Ik ga wel even op zoek naar neopreen schuimband. volgens mij heb ik dat zelfs nog liggen (voor het installeren van ramen (voor een huis)).
Bedankt voor de tips!
met strippen gaat dat niet heel makkelijk bij mij denk ik. door het rotte laswerk moet ik zeker 6mm tussen de flenzen plakken, dat zouden dan wel erg lompe strippen worden
Ik ga wel even op zoek naar neopreen schuimband. volgens mij heb ik dat zelfs nog liggen (voor het installeren van ramen (voor een huis)).
Bedankt voor de tips!
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Zie edit; jij hebt een wat dunnere rad dan Smiley en dus wat grotere afstandsbussen nodig om de kasten vrij van elkaar te houden.
Afijn, schuim doet wonderen, maar neem wel iets wat geen water opneemt want dat wordt een zooitje daar voorin.
(Paar strippen van die cheapo buisisolatie snijden en ertussen prakken. Ook handig om later tussen rads en crashbox te stoppen en neemt geen water op.)
Afijn, schuim doet wonderen, maar neem wel iets wat geen water opneemt want dat wordt een zooitje daar voorin.
(Paar strippen van die cheapo buisisolatie snijden en ertussen prakken. Ook handig om later tussen rads en crashbox te stoppen en neemt geen water op.)
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Voor de geinteresseerden, hieronder nog een rommelige copy-paste van mijn spreadsheetje waar ik sinds kort alle gewichtsbesparingen en toevoegingen in bij hou. Het klopt nog niet helemaal en waar de vraagtekens staan moet ik nog eens goed checken, maar het geeft een indicatie waar ik nu sta.
Gewichtsbesparingen
binnenspiegel 0,10 ?
velgen 12,00
Veer-dempers (Nitrons) 3,00 ?
schijfremmen 9,40
gelaccu 9,00
gordels + spanners 3,00 ?
stuur 1,00
hoofdsteunframes 2,00
achterbak shim midden 0,37
achterbak shim zijkanten 0,10 ?
EGR klep 0,66
uitlaatsteun 0,23
hitteschild spruitstuk 0,69
hitteschild collector 0,19
motorbeugels 0,67
Tullet uitlaat 7,40
schutbord paneel 2,80
speakers 2,20
radio 1,70
kapje motorklepsluiting 0,15
buitenspiegels 1,00
mistlampen 1,50
koelvloeistoftanksteun 0,20
balansassen 2,10
motorklepscharnieren 0,11
Lexaan achterruit 1,10
koelslangenbeugel 0,13
isolatie motorruimte 0,03
radiateursupports 0,34 ?
standaard radiateurfan 1,19 ?
voetsteun passagier 0,30 ?
toe links achter 2,00
totaal 66,66 kg
Toevoegingen
diffusers 2,00 ?
harnassen 1,00 ?
harnas bar 2,00 ?
motorsteun inserts 0,20 ?
nieuwe hitteschilden 0,40
phenol spacer inlaatspruitstuk 0,20
S-bocht koelslang 0,20
SC inlaatspruitstuk 6,10
SC inlaatspruitstuk support 0,3 ?
SC 11,30
8m koelslang 2,50
SC koelvloeistoftankje 0,10 ?
koelvloeistof 4,00 ?
koelvloeistofpomp 0,40 ?
koelvloeistof knieen en klemmen 0,60 ?
totaal 31,30 kg
totale gewichtsbesparing 35,36 kg
Gewichtsbesparingen
binnenspiegel 0,10 ?
velgen 12,00
Veer-dempers (Nitrons) 3,00 ?
schijfremmen 9,40
gelaccu 9,00
gordels + spanners 3,00 ?
stuur 1,00
hoofdsteunframes 2,00
achterbak shim midden 0,37
achterbak shim zijkanten 0,10 ?
EGR klep 0,66
uitlaatsteun 0,23
hitteschild spruitstuk 0,69
hitteschild collector 0,19
motorbeugels 0,67
Tullet uitlaat 7,40
schutbord paneel 2,80
speakers 2,20
radio 1,70
kapje motorklepsluiting 0,15
buitenspiegels 1,00
mistlampen 1,50
koelvloeistoftanksteun 0,20
balansassen 2,10
motorklepscharnieren 0,11
Lexaan achterruit 1,10
koelslangenbeugel 0,13
isolatie motorruimte 0,03
radiateursupports 0,34 ?
standaard radiateurfan 1,19 ?
voetsteun passagier 0,30 ?
toe links achter 2,00
totaal 66,66 kg
Toevoegingen
diffusers 2,00 ?
harnassen 1,00 ?
harnas bar 2,00 ?
motorsteun inserts 0,20 ?
nieuwe hitteschilden 0,40
phenol spacer inlaatspruitstuk 0,20
S-bocht koelslang 0,20
SC inlaatspruitstuk 6,10
SC inlaatspruitstuk support 0,3 ?
SC 11,30
8m koelslang 2,50
SC koelvloeistoftankje 0,10 ?
koelvloeistof 4,00 ?
koelvloeistofpomp 0,40 ?
koelvloeistof knieen en klemmen 0,60 ?
totaal 31,30 kg
totale gewichtsbesparing 35,36 kg
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Herman, daar ga ik nu niets meer aan doen, maar een paar jaar geleden heb ik de Spitfire toe links gemonteerd, welke 2kg lichter zijn dan de originele:
http://vx220.ukct.net/spitfirekit.htm
Frank, ik weet niet meer precies welke rad ik toen gekocht had, is alweer even geleden maar volgens mij was gewicht toen niet de reden om voor deze te kiezen, achteraf wel handig dat het deze geworden is dus
http://vx220.ukct.net/spitfirekit.htm
Frank, ik weet niet meer precies welke rad ik toen gekocht had, is alweer even geleden maar volgens mij was gewicht toen niet de reden om voor deze te kiezen, achteraf wel handig dat het deze geworden is dus
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Nilfisk
Vanavond kwam ik dit filmpje tegen en ....... Ik weet niet waarom maar ik moest even aan jou denken Maik
http://m.youtube.com/watch?v=UfpQTAFoTU4&feature=relmfu.
http://m.youtube.com/watch?v=UfpQTAFoTU4&feature=relmfu.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Hoi Jan, jij bent met een vergrootglas door mijn lijst gegaan?hitman schreef:Lucht filter steun of beugel heb je vergeten bij je gewichts besparing
Ik heb die beugel er wel tussenstaan, onder de noemer "koelslangenbeugel, 0,13kg".
Wat dan wel weer jammer is, is dat ik mijn hele pre-rad plus fans vergeten was toe te voegen
Hieronder dus de aangepaste lijst.
Gewichtsbesparingen
binnenspiegel 0,10 ?
velgen 12,00
Veer-dempers (Nitrons) 3,00 ?
schijfremmen 9,40
gelaccu 9,00
gordels + spanners 3,00 ?
stuur 1,00
hoofdsteunframes 2,00
achterbak shim midden 0,37
achterbak shim zijkanten 0,10 ?
EGR klep 0,66
uitlaatsteun 0,23
hitteschild spruitstuk 0,69
hitteschild collector 0,19
motorbeugels 0,67
Tullet uitlaat 7,40
schutbord paneel 2,80
speakers 2,20
radio 1,70
kapje motorklepsluiting 0,15
buitenspiegels 1,00
mistlampen 1,38
koelvloeistoftanksteun 0,20
balansassen 2,10
motorklepscharnieren 0,11
Lexaan achterruit 1,10
koelslangenbeugel 0,13
isolatie motorruimte 0,03
radiateursupports 0,34
standaard radiateurfan 1,19
voetsteun passagier 0,30 ?
toe links achter 2,00
Rommel uit voorklep 0,07
totaal 66,61 kg
Toevoegingen
diffusers 2,00 ?
harnassen 1,00 ?
harnas bar 2,00 ?
motorsteun inserts 0,20 ?
nieuwe hitteschilden 0,30
phenol spacer inlaatspruitstuk 0,20
S-bocht koelslang 0,20
SC inlaatspruitstuk 6,10
SC inlaatspruitstuk support 0,3 ?
SC 11,30
8m koelslang 2,50
SC koelvloeistoftankje 0,10 ?
koelvloeistof 4,00 ?
koelvloeistofpomp 0,25
koelvloeistof knieen en klemmen 0,60 ?
Pre-rad + fans 4,06
totaal 35,11 kg
totale gewichtsbesparing 31,50 kg