Pagina 23 van 32

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 07 apr 2014 19:59
door Maik
Oke, volgende uitdaging, hoe krijg je in vredesnaam deze unit uit je versnellingsbak getrokken?

Afbeelding

Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 07 apr 2014 20:27
door Smiley
Bij mij was het met een goeie ruk "plop" zeg maar :yes:
Maar effe kijken wat de anderen zeggen, want ik ben wat rauwer aangelegd :mrgreen:

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 07 apr 2014 20:41
door Maik
Ik kom er eigenlijk niet lekker bij om een goeie ruk te geven. Wat is er bij jou toen allemaal weggehaald Stefan?
Bij mij heb ik mijn bovenste whishbone losgehaald van de upright en de spoorstang.
Daarmee kreeg ik de aandrijfas er wel uit, maar niet in 1 geheel.
Ik denk dat als ik de hele as met hoezen en al terugplaats, ik ook de onderste whishbone los ga halen, anders krijg ik hem er nooit in ben ik bang...

Re: Re:

Geplaatst: 07 apr 2014 20:44
door Maik
Hier nog drie foto's van het klussen.

As uit de hub drukken met poelietrekker:
Afbeelding

Grote leegte:
Afbeelding

En nu deze nog eruit trekken dus:
Afbeelding

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 07 apr 2014 20:50
door Smiley
Effe uit mijn hoofd was dat de spoorstang los, onderste wishbone bout los,de handremkabel los en dan het boeltje naar boven/buiten klappen, om de complete as eruit te trekken.
Maar zoals jij het beschrijft, lijkt de jouwe vaster te zitten aan de hubkant dan de mijne toen. :?

Kan ook zijn dat mijn manier niet helemaal de goede is :mrgreen:

edit: ik zie nu de foto´s pas. Interessante manier van as verwijderen :thumbup:

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 07 apr 2014 21:34
door tibby
Hitman effe pm'en?
grtz

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 07 apr 2014 22:31
door Neetmans
Hmm je homokineet zit nog in de bak zo lijkt het.. Heb je ook een handvol metalen ballen los liggen nu? Normaliter komt deze homokineet er met je as mee uit..

Paar rubber handschoenen voor de grip en wat trekken/draaien zou ik zeggen. Korte stevige rukjes ;-)

Anders proberen er iets tussen te krijgen en naar buiten proberen te duwen, alhoewel ik die persoonlijk wat tricky vind...

Of de as zelf er weer in klikken met de borgring, en nog eens proberen.
Wat ik meestal doe is 1-2 keer aan de as trekken, slagje draaien, 1-2 keer trekken, weer n slagje draaien. Meestal komt ie er dan zonder veel moeite zo uit..

Nilfisk op z22se

Geplaatst: 07 apr 2014 22:32
door Neetmans
Kun je 'm trouwens niet gewoon laten zitten en zo weer in elkaar bouwen? Veel makkelijker misschien zelfs ;-)

Een nieuwe hoes kan er zo op iig!

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 08 apr 2014 5:12
door Arno
Maik schreef:Oke, volgende uitdaging, hoe krijg je in vredesnaam deze unit uit je versnellingsbak getrokken?
Simplezzz..

1 pak een stompe beitel (of ander stomp metalen staaf object..)
2 zet beitel tegen achterkant van tripode behuizing
3 gebruik kilo-hamer om een scherpe tik te geven tegen de beitel
4 PLOP

Klaar! (vandaar op je voorbeeld-foto ook die plaatsen waar je ziet dat iemand er tegenaan getikt heeft)

Je kunt ook de beitel voorzichtig in de ruimte tussen de bak/diff en de behuzing tikken. Je hoeft alleen die veer-ring die aan het einde zit weer in elkaar te drukken binnenin de bakl zodat hij ui z'n groef komt en dan kan je zo de as er uit schuiven.
Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?
De as zit alleen op de binnenste veer-ring geborgd, dus kan altijd redelijk in en uit bewegen (paar mm) op de speling die de ring heeft in de groef in de diff. Er hoort meestal op en neer of rond gaand weinig beweging in te zitten. Ook wel iets, want dat zijn de spie-banen die in elkaar grijpen, maar niet echt heel veel.

Bye, Arno.

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 08 apr 2014 8:45
door S. Gonzales
Of.... bandenlichter, breekijzer(tje) of grote schroevendraaier tussen het (groene huis op de foto) en het differentieelhuis plaatsen, met beleid een tikje van je af duwen en je lepelt hem er zo uit. Vastgeroest kan het iig niet zijn aan deze kant. Is idd wat Arno zegt, de borgveer aan het eind van de asstomp moet even naar binnen gedrukt et voila!
De radiale speling die jij bedoelt ( draairichting heen en -terug toch?) is vrij normaal. Bijvoorbeeld door ruimte tussen kroon- en pignonwiel.
Probeer bij montage te voorkomen dat de homokineten te scherpe knikken maken, anders krijg je zoals Neetmans al noemde, een handje losse kogels... :wacko: Dus wellicht beter om de upricht onder ook los te maken. Succes!

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 08 apr 2014 8:49
door Maik
Neetmans schreef:Hmm je homokineet zit nog in de bak zo lijkt het.. Heb je ook een handvol metalen ballen los liggen nu? Normaliter komt deze homokineet er met je as mee uit..
Klopt, maar ik had eerst de hoes weggesneden om eens te kijken hoe het eronder uit zag. De hoes was al bijna helemaal door.
Paar rubber handschoenen voor de grip en wat trekken/draaien zou ik zeggen. Korte stevige rukjes ;-)
Ga ik dan ook maar eens proberen.
Of de as zelf er weer in klikken met de borgring, en nog eens proberen.
Ik had juist gelezen in de bibliotheek dat dat niet de bedoeling was. Maar ik weet ook niet precies hoeveel kracht je moet zetten.
Wat ik meestal doe is 1-2 keer aan de as trekken, slagje draaien, 1-2 keer trekken, weer n slagje draaien. Meestal komt ie er dan zonder veel moeite zo uit..
Bedankt voor de tips :)

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 08 apr 2014 8:51
door Maik
Neetmans schreef:Kun je 'm trouwens niet gewoon laten zitten en zo weer in elkaar bouwen? Veel makkelijker misschien zelfs ;-)

Een nieuwe hoes kan er zo op iig!
Ik wil de homokineet weer rustig opbouwen op mijn werkbank als dat kan, dan weet ik zeker dat alles goed zit. Daaronder is er niet veel ruimte om het relaxt te doen vind ik.

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 08 apr 2014 8:54
door Maik
Arno schreef:
Maik schreef:Oke, volgende uitdaging, hoe krijg je in vredesnaam deze unit uit je versnellingsbak getrokken?
Simplezzz..

1 pak een stompe beitel (of ander stomp metalen staaf object..)
2 zet beitel tegen achterkant van tripode behuizing
3 gebruik kilo-hamer om een scherpe tik te geven tegen de beitel
4 PLOP

Klaar! (vandaar op je voorbeeld-foto ook die plaatsen waar je ziet dat iemand er tegenaan getikt heeft)

Je kunt ook de beitel voorzichtig in de ruimte tussen de bak/diff en de behuzing tikken. Je hoeft alleen die veer-ring die aan het einde zit weer in elkaar te drukken binnenin de bakl zodat hij ui z'n groef komt en dan kan je zo de as er uit schuiven.
Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?
De as zit alleen op de binnenste veer-ring geborgd, dus kan altijd redelijk in en uit bewegen (paar mm) op de speling die de ring heeft in de groef in de diff. Er hoort meestal op en neer of rond gaand weinig beweging in te zitten. Ook wel iets, want dat zijn de spie-banen die in elkaar grijpen, maar niet echt heel veel.

Bye, Arno.
Ik begrijp helaas niet helemaal wat je bedoelt met die truuk met de tripode behuizing Arno :bag:
Je bedoelt de poelietrekker gebruiken en daar tegen de binnenkant aantikken? Toch lijk jij iets anders te bedoelen :)

En ik zal eens kijken in de exploded view of ik die "veerring" kan vinden en kijken of ik begrijp wat die doet. Je moet daar een weerstand overwinnen dus?

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 08 apr 2014 8:59
door Maik
S. Gonzales schreef:Of.... bandenlichter, breekijzer(tje) of grote schroevendraaier tussen het (groene huis op de foto) en het differentieelhuis plaatsen, met beleid een tikje van je af duwen en je lepelt hem er zo uit. Vastgeroest kan het iig niet zijn aan deze kant. Is idd wat Arno zegt, de borgveer aan het eind van de asstomp moet even naar binnen gedrukt et voila!
De radiale speling die jij bedoelt ( draairichting heen en -terug toch?) is vrij normaal. Bijvoorbeeld door ruimte tussen kroon- en pignonwiel.
Probeer bij montage te voorkomen dat de homokineten te scherpe knikken maken, anders krijg je zoals Neetmans al noemde, een handje losse kogels... :wacko: Dus wellicht beter om de upricht onder ook los te maken. Succes!
Ik heb wat zitten wrikken met een schroevendraaier tussen het groene huis en het differentieelhuis, maar kreeg de as er niet uit.
Ik denk dat het dan niet lukt omdat je teveel moment op het geheel zet zodat hij dan schrankt.
Met een poelietrekker of gewoon met de handen puur axiaal trekken lijkt mij het beste, dus dan ga ik dat wel even proberen.

En de upright aan de onderkant losmaken had ik eigenlijk niet veel zin in, ik weet namelijk hoe vast de rose joint van de upper whishbone zat. Ik ben bang dat deze helemaal murrvast zit. Dan haal ik liever de twee bouten los van de lower whishbone aan het chassis.
Wel vreemd dat de beschrijving in de bibliotheek beschrijft dat alleen de upper whishbonen en de spoorstang los hoeft om de as in z'n geheel eruit te krijgen, maar wat ik er nu van gezien heb (ik ben hem er nu natuurlijk in delen aan het uithalen, dat lukt dan nog net) gaat dit echt niet lukken.

Re: Nilfisk op z22se

Geplaatst: 08 apr 2014 9:10
door Exmantaa
Zoals Smiley ook al opmerkte; een interessante manier van aandrijfas verwijderen... :bag:
1-2 stompe schroevenrraaiers/breekijzertjes tussen het groene ashuis en bak om de borgveer los te breken (Misschien wat heen-en-weren) en dan moet ie er zo uitploppen.

De snelle manier voor in de pits op Zandvoort is:
- Grote dopmoer lenen van het raceteam naast je en daarmee de asmoer losdraaien. Met hamer tegen moer de as een stukje lostikken.
- schokbreker en bovenste fusee bevestiging (de 2 inbusbouten + camberplaatjes) losbouten en fusee naar onder wegdraaien, ondertussen as uit fusee duwen/tikken.
- Met een ruk de complete as uit de bak trekken. Doeken bij buren lenen om de evt. bakolie op te vangen. Doek in asgat proppen tegen de lek.
- Een engelsman vette handen laten maken met het wisselen van de homokineet en de Kia hoes.
- Gerepareerde as weer in de bak klikken en alles terugbouwen.

:mrgreen:

Edit; zie je eerste foto voor de as-borgring. Die staat daar net niet op, maar je ziet wel de gleuf ervoor in de getande as zitten wat in je bak steekt...