HOWTO: Verwarming standen (weerstand kapot)

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

HOWTO: Verwarming standen (weerstand kapot)

Bericht door aKra »

Gezien ik standje 1 mistte van de kachel ventilator en dit graag gemaakt wilde hebben ben ik onderzoek gaan plegen en ben ik tot een mooie oplossing gekomen!

- Open de voorklep
- Haal de metalen ventilatiebuis weg
- Haal de stekker er uit (precies onder de remtrommel)
- Haal de 2 philips schroefjes er uit
- Haal de weerstanden er uit

Ik heb de weerstanden vervangen met 10W 1 Ω en 10W 2.2 Ω.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: HOWTO: Verwarming standen (weerstand kapot)

Bericht door Speedster4Fun »

aKra schreef: Ik heb de weerstanden vervangen met 10W 1 Ω en 10W 2.2 Ω.
Dat zijn toch niet gewone hoogvermogen weerstanden i.p.v. verwarmingselementen Akra?.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Het hoeft ook niet te verwarmen, het moet warmte afvoeren van de stroom die dus niet naar de ventilator toe gaat (en dus langzamer gaat draaien).
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Bericht door Speedster4Fun »

Ah ja, het zijn de voorschakel weestanden. Ik lig hier te slapen :roll:
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Geen probleem ;)
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

he aKra, ontzettend bedankt voor deze tip. ook bij mij ontbreekt een standje maar ik ben tot nu toe te lui geweest om het dashboard eruit te slopen omdat het nu eens een keertje heel mooi gemonteerd zat. nu weet ik dat ik onder de voorklep moet zijn en welke weerstanden ik kan gebruiken!! :lol:
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Geen dank! Succes ermee! Als je nog vragen hebt stuur dan even een PB of post het hier ;)
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

ja, idd een vraagje: het is toch geen probleem als ik 17 watt (1ohm en 2,2 ohm) gebruik? :shock:
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Nee, moet geen probleem zijn. Het Wattage geeft aan hoeveel warmte hij kwijt kan ;)

Dus hoe hoger het Wattage, hoe beter, alleen moet hij er wel in passen zeg maar. Die van 10 Watt zijn ook al behoorlijk groot!
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

nou, er staan geen afmetingen bij... ik gok het erop!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Hey die zaten vroeger in oude K9 Philips tv's.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

haha, ik zal het je sterker vertellen. ik heb oooooit een opel commodore uit 1973 gehad en daar heb ik nog een stuk weerstandsdraad van over gehouden. daar heb ik mooi een stukje van 2.2 ohm uit geknipt en in de ventilatorweerstand gesoldeerd. het werkt uitstekend! bijna 40 jaar oud hè!

wat mij trouwens brengt tot de opmerking dat speedy soms toch met knullige onderdelen bedeeld is. en dat voor een auto van ooit 44 mille. zo'n echte weerstand lijkt me toch een stuk duurzamer dan die gloeidraadjes, toch? als ik ze straks binnen krijg, ga ik misschien toch weer knutselen :roll:
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Hoe zit het nou precies met de weerstanden die je nodig hebt en de vermogens ervan?

Spanning = weerstand x stroom, dus deze weerstanden laten 12/1 = 12 Ampère, respectievelijk 12/2,2 = 5,5 Ampère door?

Je hebt 10W weerstanden gebruikt. Vermogen = spanning x stroom, dus een weerstand van 10W komt op 10/12 = 0,83 Ampère?
Uitgaande van 12 en 5,5 Ampère zou je dus weerstanden van 144 en 66 Watt moeten hebben?

(in de praktijk zal de spanning bij draaiende motor eerder rond de 14 Volt liggen, dat heb ik even buiten beschouwing gelaten)

Bedankt,
Jelle
Jägertee
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Bericht door 911Speedster »

Volgens mij worden de weerstanden gebruikt voor een spannings deling.
Hierdoor staat er niet de volledige 12 (14) volt over de weerstanden!
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: HOWTO: Verwarming standen (weerstand kapot)

Bericht door S. Gonzales »

Bedankt Akra! :thumbsup:

Bij mij werkte standje 1 al heel lang niet meer (ik heb het over de kachel :wink: )
De 2,2 ohm wikkeling was de schuldige, nu eenzelfde als jij erin gezet... et voila! Het werkt weer super.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie