Corrosie op subframe behandelen

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Corrosie op subframe behandelen

Bericht door Maik »

Op mijn subframe zit wat corrosie her en der. Kleine plekjes, beginnend roest zeg maar, maar nu de achterclam eraf is en straks de motor eruit ligt kan ik daar wel mooi wat aan doen.
Hoe kan je dus roest op gegalvaniseerd staal goed behandelen plaatselijk? Welk spulletje kan je daar goed opsmeren? Hammerite? Dat is ook nog eens in grijs te krijgen, dan oogt het ook nog een beetje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

Subframe zie je toch niks van? Dus of het nou perse moet ogen.. Ik hoorde laatst positieve berichten over dit. Misschien wat voor jou.

http://www.por15.com/POR-15/productinfo/1GB/
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

hammerit goei spul tegen roesten
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

rustbuster
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Corrosie op subframe behandelen

Bericht door Arno »

Maik schreef:Hoe kan je dus roest op gegalvaniseerd staal goed behandelen plaatselijk?
Je kunt POR (erg goed) of Hammerite gebruiken, maar die hebben officieel voor 'non ferro' oppervlakken zoals een zink-laag wel weer een primer nodig.

Plaatselijk kan je ook roestige plekjes mooi blank schuren en dan met zinkspray weer een laagje op zetten.. Dan breng je de bescherming weer terug.

Uiteindelijk verdwijnt de zink laag natuurlijk altijd omdat het zichzelf opoffert als bescherming van het staal..

Als de roestplekken te erg worden kan het lonen om het subframe er af te halen, te laten stralen/strippen/afbijten en opnieuw te laten galvaniseren. Evt. met daarna nog een (poeder)coat er overheen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Oh.. POR moet je niet op je vingers krijgen trouwens.. Errrrg vasthoudend goedje als het eenmaal droog is :D

Het is geen verf waarbij oplosmiddelen moeten vervluchtigen om te drogen, maar het is een 'moisture cure' waarbij het reageert met het vocht uit de lucht. Beetje zoals cyanoacrylaat (secondenlijm) en het is even vasthoudend :)

POR is alleen niet UV stabiel. Het vekleurt in de zon, maar dat is voor dit soort onderdelen natuurlijk geen issue.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Kijk, allemaal goede tips. Bedankt!
Ik ga even kijken wat ik ga doen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Zinkspray is poreus en zal ik je niet aanbevelen.
Water zal tot het staal doordringen en terugkomen aan de oppervlakte als roest ...

Als je auto altijd binnen staat en nauwlijks kilometers maakt geeft het toch niet echt wat je er op smeert?
Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Heb vorig jaar een twaalf jaar oude L200 (pick up) haast helemaal uit elkaar gehad om te 'ontroesten'. Mijn conclusies:
- roestomvormers (zoals Fertan en andere) zijn prima, maar vergen heel wat voorbereiding en nabewerking. Niet erg practisch
- roestverwijderaars: beste en snelste is de haakse slijper met staalborstel. Ik heb zelfs zandstralen geprobeerd en was erg onder de indruk van hoe snel een en ander gaat, maar het probleem is dat het slijpmiddel echt overal tussen komt. Niet leuk bij auto's. En als je alles moet afdekken ben je daar meer tijd aan kwijt dan met de haakse slijper
- Hammerite en dergelijke geven een leuk resultaat met weinig voorbereiding, maar het probleem is dat na enige tijd het probleem alleen maar erger wordt. Water gaat tussen loslatende lagen zitten en veroorzaakt weer roestvorming. Ik gebruik 't niet meer, behalve op zichtbare en toegankelijke delen en dan Brunox
- toegankelijke plekken: haakse slijper met staaldraad borstel en alle roest verwijderen en eventuele lak of zinklagen zodanig behandelen dat alle loszittende delen echt wegzijn. Daarna behandelen als blank metaal en dus vooral goed ontvetten
- niet toegankelijke plekken: vet. Zoiets als 'Mike Sanders' vet. Ziet er niet uit, maar werkt echt goed

Geen leuk werk, maar een echt goed resultaat krijg je alleen met een goede aanpak.
Plaats reactie