Lekkende radiator aansluiting
Geplaatst: 26 apr 2012 12:31
Omdat de voorcalm er toch afmoest voor de prerad, heb ik gelijk ook de OE radiator maar voor een aluminium exemplaar gewisseld. Maar nu blijft er een aansluiting lekken. Linksboven. Ik had al eerder de slang aan die kant vervangen door een Elise shop siliconen slang, omdat de ontluchting lekte, dus eigenlijk is alles zo goed als nieuw.
Ik heb al nieuwe klemmen geprobeerd etc. Bijkomend probleem is dat het pas begint te lekken als je rijdt. Dus niet eenvoudig te controleren. Heb net alles weer losgehaald met warme motor en de motor stationair laten draaien, maar niets te zien. En door de luchtwervelingen komt de koelvloeistof ook werkelijk op alle plaatsen, dus heel moeilijk te achterhalen wat er nou gebeurd. Bij het rijden blijft de temperatuur wel constant (tussen 89 en 91 graden). Maar na een kilometer of 30 gaat dan het koelvloeistof lampje branden.
Ik zit zelf al te denken aan een luchtbel die behoorlijk wat druk op net die aansluiting veroorzaakt. Begin ondertussen aardig radeloos te worden.
Concreet, hoeveel druk kan ik op het koelsysteem zetten om te testen? Ik dacht iets in elkaar te fabrieken met een fietspomp of compressor. Het plastic tankje lijkt me de zwakke schakel.
Hoe kom ik erachter dat de waterpomp ook werkelijk pompt? Of doet ie dat altijd (zit toch in de motor als ik het goed begrijp)? En wat voor een druk kan je van die pomp verwachten. Als ik in de slang knijp als de motor loopt, dan is ie eigenlijk makkelijk in te knijpen terwijl ik een veel hardere slang verwachtte. Nog ideeen om dingen te testen?
Ik heb al nieuwe klemmen geprobeerd etc. Bijkomend probleem is dat het pas begint te lekken als je rijdt. Dus niet eenvoudig te controleren. Heb net alles weer losgehaald met warme motor en de motor stationair laten draaien, maar niets te zien. En door de luchtwervelingen komt de koelvloeistof ook werkelijk op alle plaatsen, dus heel moeilijk te achterhalen wat er nou gebeurd. Bij het rijden blijft de temperatuur wel constant (tussen 89 en 91 graden). Maar na een kilometer of 30 gaat dan het koelvloeistof lampje branden.
Ik zit zelf al te denken aan een luchtbel die behoorlijk wat druk op net die aansluiting veroorzaakt. Begin ondertussen aardig radeloos te worden.
Concreet, hoeveel druk kan ik op het koelsysteem zetten om te testen? Ik dacht iets in elkaar te fabrieken met een fietspomp of compressor. Het plastic tankje lijkt me de zwakke schakel.
Hoe kom ik erachter dat de waterpomp ook werkelijk pompt? Of doet ie dat altijd (zit toch in de motor als ik het goed begrijp)? En wat voor een druk kan je van die pomp verwachten. Als ik in de slang knijp als de motor loopt, dan is ie eigenlijk makkelijk in te knijpen terwijl ik een veel hardere slang verwachtte. Nog ideeen om dingen te testen?