Iemand kennis van alarm unit vervangen?!

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Iemand kennis van alarm unit vervangen?!

Bericht door Pw »

Aangezien ik nog maar 1 afstandsbediening heb bij de Speedster en geen codekaart om een nieuwe a.b. Te programmeren, wil ik de unit van het alarm vervangen. Abacus in Engeland heeft er nog 1 maar als ik hun goed begrijp moet ik dan het kastje openmaken in de auto en alle stekkers op de printplaat over zetten naar de nieuwe. Je kunt dus niet gewoon een stekker op de unit overzetten helaas...

Iemand hier ervaring mee? Ik heb trouwens nu volgens het certificaat een Meta M999 en de unit die Abacus heeft is een M999T, zou dit een probleem zijn?! Kunnen ze me zelf geen antwoord op geven namelijk.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en zegt dat het een 'koekie' is dan kan ik bestellen en heb ik weer 2 ab's!!

Dank.

Gr. Paul
Nr.0672
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Vraag eens aan Niels hoe het bij hem opgelost is.
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... c&start=75
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Hoi Paul,

Ik heb het kastje van het alarm vervangen door een nieuwe van Abacus. Was allemaal plug and play; ik heb geen stekkers hoeven wijzigen of wat dan ook.

Ik heb wel de standaard Speedster/VX220 replacement, de M99T2, dus misschien dat dat het verschil maakt. Deze is maximaal SCM klasse 2. Voor een klasse 3 moet je een uitgebreider type hebben voor aansluiting van een kantelsensor.

Succes,
Jelle
Jägertee
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Iemand kennis van alarm unit vervangen?!

Bericht door Arno »

Pw schreef:\Iemand hier ervaring mee? Ik heb trouwens nu volgens het certificaat een Meta M999 en de unit die Abacus heeft is een M999T, zou dit een probleem zijn?! Kunnen ze me zelf geen antwoord op geven namelijk.
Een M999T is een TNO goedgekeurd categorie 3 alarm. Dat heeft een aantal praktische effecten mbt. de installatie tegenover de 'af fabiek' situatie met het standaard (niet erkende) M99 alarmsysteem.

De regels rond een cat3 alarm stellen dat deze permanent aan de auto moeten worden verbonden (meestal dmv. soldeer-verbindingen) en dat de immobiliser qua brandstofpomp en startmotor onderbreking ingebouwd de hoofd-unit moet zitten.

In tegenstelling tot de fabrieks-M99 zal de M999 in jouw auto waarschijnlijk daarom niet met een stekker-verbinding vast zitten, maar in de kabelboom verwerkt.

Alle kabels naar de M999T zijn ook zwart zodat een 'kwaadwillende' niet direct aan de draden kan zien welke voor wat dienen.

In de praktijk gaat dit betekenen dat je in jouw geval het niet 'even omsteken' gaan zijn. Het is zeker mogelijk deze te wisselen, maar trek er wat uren voor uit om:

- de bestaande unit 'uit te pluizen' qua aansluitingen'
- de bestaande kabelbo(o)m(en) naar de unit te ontmantelen
- de bestaande bekabeling los te knippen
- de nieuwe unit op z'n plek te maken
- de bekabeling opnieuw te verbinden/solderen/krimpen
- alles weer dicht maken en testen

Het is allemaal geen 'rocket science' maar een tijdrovende klus.

Daarna zal je voor een SCM certificaat het werk moeten laten controleren en testen door een gecertificeerde inbouwer. (dat moet je eigenlijk ieder jaar trouwens laten doen om het certificaat geldig te laten blijven)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Dank voor de tips heren, alleen krijg ik er ineens minder zin in zeg maar ;)

Ze hebben mij een foto gestuurd van een "opengewerkt kastje" en vermelden dus zelf dat het de stekkers op de printplaat zijn die je moet wisselen.
Inderdaad waarschijnlijk om het niet te makkelijk te maken voor het "gespuis".

"Locate alarm ECU control box usually hidden somewhere
under the vehicle’s dash, if possible remove the fuse that
supplies power to the alarm. Remove the two security
screws either by drilling out or using a hammer & flat
edged screwdriver gently unscrew the bolt by tapping the
edge in an anticlockwise direction. Remove the cover,
once access to the circuit board is gained make a note of all the connections (see photo
below), remove each plug, discard old circuit board and plug in all connections into their
appropriate sockets, replace cover, replace fuse & test system."


Nou heb ik zelf niet zo heel veel kaas gegeten van alarmen dus zit nu al te twijfelen om het uberhaupt al te bestellen.

Gr. Paul
Nr.0672
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Een foto heb ik trouwens nog gekregen van Abacus maar is in PDF en hoe ik dat "omtover" tot een foto die ik hier kan posten..... Da's voor mij een raadsel! :lol:
Nr.0672
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

De unit openen en intern de stekkers verwisselen kan natuurlijk ook, maar dan verbreek je wel de sluitzegel die er op zit en kan hij feitelijk geen SCM certificering meer krijgen voor je verzekering omdat ermee 'gerommeld' is.

Als je verzekering geen cat3 alarm noodzakelijk vindt, dan is het natuurlijk een goede optie in plaats van de kabelboom aan de buitenkant aan te passen..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Geen alarm opgegeven bij de verzekering dus dat kan geen problemen opleveren, ik hoop alleen dat ik die stekkers makkelijk kan wisselen. Zoals ik al aangaf, heb weinig kaas gegeten van alarmen...

Maar goed, dan maar bestellen en gewoon wisselen lijkt me!

Dan voor de reactie's!!

Gr. Paul
Nr.0672
Plaats reactie