Aangezien ik nog maar 1 afstandsbediening heb bij de Speedster en geen codekaart om een nieuwe a.b. Te programmeren, wil ik de unit van het alarm vervangen. Abacus in Engeland heeft er nog 1 maar als ik hun goed begrijp moet ik dan het kastje openmaken in de auto en alle stekkers op de printplaat over zetten naar de nieuwe. Je kunt dus niet gewoon een stekker op de unit overzetten helaas...
Iemand hier ervaring mee? Ik heb trouwens nu volgens het certificaat een Meta M999 en de unit die Abacus heeft is een M999T, zou dit een probleem zijn?! Kunnen ze me zelf geen antwoord op geven namelijk.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en zegt dat het een 'koekie' is dan kan ik bestellen en heb ik weer 2 ab's!!
Dank.
Gr. Paul
Iemand kennis van alarm unit vervangen?!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Vraag eens aan Niels hoe het bij hem opgelost is.
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... c&start=75
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... c&start=75
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Hoi Paul,
Ik heb het kastje van het alarm vervangen door een nieuwe van Abacus. Was allemaal plug and play; ik heb geen stekkers hoeven wijzigen of wat dan ook.
Ik heb wel de standaard Speedster/VX220 replacement, de M99T2, dus misschien dat dat het verschil maakt. Deze is maximaal SCM klasse 2. Voor een klasse 3 moet je een uitgebreider type hebben voor aansluiting van een kantelsensor.
Succes,
Jelle
Ik heb het kastje van het alarm vervangen door een nieuwe van Abacus. Was allemaal plug and play; ik heb geen stekkers hoeven wijzigen of wat dan ook.
Ik heb wel de standaard Speedster/VX220 replacement, de M99T2, dus misschien dat dat het verschil maakt. Deze is maximaal SCM klasse 2. Voor een klasse 3 moet je een uitgebreider type hebben voor aansluiting van een kantelsensor.
Succes,
Jelle
Jägertee
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Iemand kennis van alarm unit vervangen?!
Een M999T is een TNO goedgekeurd categorie 3 alarm. Dat heeft een aantal praktische effecten mbt. de installatie tegenover de 'af fabiek' situatie met het standaard (niet erkende) M99 alarmsysteem.Pw schreef:\Iemand hier ervaring mee? Ik heb trouwens nu volgens het certificaat een Meta M999 en de unit die Abacus heeft is een M999T, zou dit een probleem zijn?! Kunnen ze me zelf geen antwoord op geven namelijk.
De regels rond een cat3 alarm stellen dat deze permanent aan de auto moeten worden verbonden (meestal dmv. soldeer-verbindingen) en dat de immobiliser qua brandstofpomp en startmotor onderbreking ingebouwd de hoofd-unit moet zitten.
In tegenstelling tot de fabrieks-M99 zal de M999 in jouw auto waarschijnlijk daarom niet met een stekker-verbinding vast zitten, maar in de kabelboom verwerkt.
Alle kabels naar de M999T zijn ook zwart zodat een 'kwaadwillende' niet direct aan de draden kan zien welke voor wat dienen.
In de praktijk gaat dit betekenen dat je in jouw geval het niet 'even omsteken' gaan zijn. Het is zeker mogelijk deze te wisselen, maar trek er wat uren voor uit om:
- de bestaande unit 'uit te pluizen' qua aansluitingen'
- de bestaande kabelbo(o)m(en) naar de unit te ontmantelen
- de bestaande bekabeling los te knippen
- de nieuwe unit op z'n plek te maken
- de bekabeling opnieuw te verbinden/solderen/krimpen
- alles weer dicht maken en testen
Het is allemaal geen 'rocket science' maar een tijdrovende klus.
Daarna zal je voor een SCM certificaat het werk moeten laten controleren en testen door een gecertificeerde inbouwer. (dat moet je eigenlijk ieder jaar trouwens laten doen om het certificaat geldig te laten blijven)
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Dank voor de tips heren, alleen krijg ik er ineens minder zin in zeg maar
Ze hebben mij een foto gestuurd van een "opengewerkt kastje" en vermelden dus zelf dat het de stekkers op de printplaat zijn die je moet wisselen.
Inderdaad waarschijnlijk om het niet te makkelijk te maken voor het "gespuis".
"Locate alarm ECU control box usually hidden somewhere
under the vehicle’s dash, if possible remove the fuse that
supplies power to the alarm. Remove the two security
screws either by drilling out or using a hammer & flat
edged screwdriver gently unscrew the bolt by tapping the
edge in an anticlockwise direction. Remove the cover,
once access to the circuit board is gained make a note of all the connections (see photo
below), remove each plug, discard old circuit board and plug in all connections into their
appropriate sockets, replace cover, replace fuse & test system."
Nou heb ik zelf niet zo heel veel kaas gegeten van alarmen dus zit nu al te twijfelen om het uberhaupt al te bestellen.
Gr. Paul
Ze hebben mij een foto gestuurd van een "opengewerkt kastje" en vermelden dus zelf dat het de stekkers op de printplaat zijn die je moet wisselen.
Inderdaad waarschijnlijk om het niet te makkelijk te maken voor het "gespuis".
"Locate alarm ECU control box usually hidden somewhere
under the vehicle’s dash, if possible remove the fuse that
supplies power to the alarm. Remove the two security
screws either by drilling out or using a hammer & flat
edged screwdriver gently unscrew the bolt by tapping the
edge in an anticlockwise direction. Remove the cover,
once access to the circuit board is gained make a note of all the connections (see photo
below), remove each plug, discard old circuit board and plug in all connections into their
appropriate sockets, replace cover, replace fuse & test system."
Nou heb ik zelf niet zo heel veel kaas gegeten van alarmen dus zit nu al te twijfelen om het uberhaupt al te bestellen.
Gr. Paul
Nr.0672
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
De unit openen en intern de stekkers verwisselen kan natuurlijk ook, maar dan verbreek je wel de sluitzegel die er op zit en kan hij feitelijk geen SCM certificering meer krijgen voor je verzekering omdat ermee 'gerommeld' is.
Als je verzekering geen cat3 alarm noodzakelijk vindt, dan is het natuurlijk een goede optie in plaats van de kabelboom aan de buitenkant aan te passen..
Bye, Arno.
Als je verzekering geen cat3 alarm noodzakelijk vindt, dan is het natuurlijk een goede optie in plaats van de kabelboom aan de buitenkant aan te passen..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..