Pagina 1 van 3

Inhouden en Motorlampje...

Geplaatst: 06 mei 2012 14:30
door Pw
Vandaag even de Speedster uitlaten,motor warm, gas d'r op en.....in de 4e versnelling,na serieus doortrekken in de versnellingen dat wel, vermogen weg.

Kan gas geven wat ik wil maar bijna nul respons! Motorlampje knippert,wat ik trouwens ook nog nooit gezien heb, En gewoon geen toeren kunnen maken. Hij viel steeds verder terug, bijna naar 30km/h.

Auto langs de kant, opnieuw gestart en lampje uit,vermogen terug.
Moest toevallig om de hoek zijn waar 't gebeurde dus niet veel verder gereden.

15 min later weer een rondje, geen lampjes,motor warm, gas d'r weer op en,je raad het al, weer geen vermogen en een oranje motorlampje!!

Al rijdend motor af en weer gestart, lampje niet meer uit maar wel vermogen terug en goed rijden.... Al sputtert hij een beetje onderin de toeren maar dat is niet echt wat nieuws. Kan door de compressor komen misschien?!

Ben benieuwd wat er nu dus aan de hand is, iemand een idee?!

Gr. Paul

Geplaatst: 06 mei 2012 14:36
door aKra
Noodloop, ik zou hem gewoon even uitlezen... Dat is zo gebeurd, dan weet je waar het aan ligt.

Geplaatst: 06 mei 2012 16:38
door Arno
Knipperen betekent meestal een ernstige mis-fire waarbij de emissies dermate 'scheef' gaan dat er risico op kat-beschadiging ontstaat (meestal wegens veel onverbrande benzine er in)

Idd. codes even uitlezen en kijken waar hij over klaagt.

Klinkt als een ontsteking- of brandstofprobleem, maar kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.

Geen of nauwelijks gas meer kunnen geven is idd. nood-loop. Dan blijft hij nog wel draaien en je kunt een (beetje) vooruit, maar veel meer wil hij dan niet meer.

Bye, Arno.

Geplaatst: 07 mei 2012 6:47
door Pw
Was al van plan hem vandaag even uit te lezen aan de zaak maar dacht misschien is er iemand die zo de vinger op de zere plek legt!! ;)

Heb dit namelijk nog niet eerder gehad,ook niet met kapotte lambda.

We gaan hem maar weer eens uitlezen...

Dank voor de reactie's iig.

Gr. Paul

Geplaatst: 07 mei 2012 7:17
door Smiley
Valse lucht, sensor kapot, loom of doom.
We kunnen wel wat roepen, maar met code zal het allemaal wat specifieker zijn.

Geplaatst: 07 mei 2012 7:59
door Weazle
ik zal eerst eens naar de motor kijken of er geen stekker los zit of slang er niet goed op zit. Als je de motor helemaal geinspecteerd heb dan uit laten lezen.

Geplaatst: 07 mei 2012 8:54
door Pw
Nou ik heb hem al uitgelezen, stekkers los 'spontaan' lijkt me wat vreemd altijd en hij reed ook weer goed.

'het eenmalig (of meervoudig) uitvallen van 1 of meerdere cilinders'
Kan meerdere oorzaken hebben dus maar goed...
Resetten, weer naar huis gereden en ook weer even doorgehaald, niks. Geen lampjes, vermogen normaal,etc.

Kijken hoelang het zo blijft.

Gr. Paul

Geplaatst: 07 mei 2012 9:45
door martinb
Staat de auto veel buiten in de regen? Of heeft de auto ooit veel buiten gestaan.
Dan kan vocht het probleem zijn bij je ontstekingsunit.

(een scancauge is toch wel de moeite waard, niet alleen voor het uitlezen, maar ook gelijk resetten en kun je weer verder).

Geplaatst: 07 mei 2012 10:56
door aKra
Ik had ook "misfires", nieuwe bougies verhielp het probleem tot het recentelijk weer terugkwam. Een nieuwe bobine heeft het volledig verholpen :)

Geplaatst: 07 mei 2012 12:55
door markv
Heb je de echte code ook? Dit klinkt als misfires en dat is geen onbekende met hogere vermogens (het lijkt erop dat de ECU ze dan registreerd als misfire, terwijl dit niet het geval is).

Mark

Geplaatst: 07 mei 2012 16:53
door eryofa
LIjkt nogal op wat Dennizz en ik hadden. De stekkers achter het expansievat die soms wel en dan weer geen contact maken...

Geplaatst: 07 mei 2012 20:59
door Speerke
Zoals Mark al aangeeft, als hij zonder enige aanleiding in de noodloop gaat. Dus je voelt tijdens het acceleren geen rare dingen, dan is het waarschijnlijk geen echte misfire. Ik ben hier al bij een aantal Speedsters met meer dan 250 pk tegenaan gelopen.
De ECU meet het versnellingsgedrag van de krukas tijdens de arbeidsslag (= ontsteking), als dit gedrag teveel afwijkt van zijn referentie profiel, dan registreert hij misfires. Als hij teveel misfires registreert, dan gaat hij in de noodloop.
Ik heb de misfire detectie daarom uitschakelbaar gemaakt in versie 2.

Geplaatst: 08 mei 2012 8:09
door the-duke
en om wel echte misfires te voorkomen, wellicht tijdig bougies vernieuwen.

Veel vermogen = vuldruk = lastiger te onsteken = verhoogde kans op echte misfires vooral bij veel toeren.

In mijn geval (turbo 2.2) schrijft DBilas voor: gebruik originele GM bougies en vervang uiterlijk iedere 15.000 km.

gr,
The Duke

Geplaatst: 08 mei 2012 10:30
door Pw
Om allemaal te beantwoorden:

-Heeft wel in de regen gestaan bij de vorige baas volgens mij, nu heeft hij al heel lang geen regen meer gezien!

-Exacte code heb ik zo niet meer

-Bougie's 1100km terug vervangen

Zat zelf al te denken aan Bobine of ontsteking maar liever niet natuurlijk.

Gr. Paul

Geplaatst: 08 mei 2012 10:40
door Pw
P0300 Willekeurig overslaan een of meerdere cilinders....