Pagina 1 van 1

dumbvalve turbo

Geplaatst: 13 jun 2012 21:45
door jefke.m
heeft er iemand ervaring in montage van een dumbvalve?
slechte en/of goeie meningen?

want mijn mening is...
als je toch met een turbo rijd, kan het maar laten horen

Geplaatst: 14 jun 2012 0:05
door Maarten
Bij een gewone turbo maakt het alleen een hoop herrie en heeft het geen betere prestaties. Kan wel nadeel hebben op je uitlaatgaskwaliteit en de levensduur van je catalysator verkorten. Tenminste als de speedster turbo met een luchtmassameter werkt.

Maar als je het geluid mooi vind kan je er gerust een opzetten.

Geplaatst: 14 jun 2012 16:28
door the-duke
Maarten zei:
Bij een gewone turbo maakt het alleen een hoop herrie en heeft het geen betere prestaties. Kan wel nadeel hebben op je uitlaatgaskwaliteit en de levensduur van je catalysator verkorten. Tenminste als de speedster turbo met een luchtmassameter werkt.

Maar als je het geluid mooi vind kan je er gerust een opzetten.
Nou dat ben ik toch niet helemaal met je eens.. Mits juist en op de juiste plaats gemonteerd.

In het algemeen:
Je hebt sowieso ook stille varianten, maar daarnaast heb je het voordeel van sneller weer op turbo druk zijn bij opschakelen (je turbo staat niet volaan tegen een dichte gasklep aan te drukken dus remt minder af) en de turbo zelf heeft daarmee dan ook minder te lijden (drukgolf terug richting je compressorwiel, duidelijk hoorbaar zonder enige vorm van dumpvalve).
Hoe de catalysator eerder kapot zou kunnen gaan, heb ik echt geen idee van, op het moment dat toch je gasklep dicht is en bij een verhoogd toerental dus de brandstofinspuiting niet plaatsvindt.

Specifiek voor Speedster turbo:
Ik weet niet of hij een 2.0 turbo heeft en hoe daar daarbij geregeld is, maar als die bijvoorbeeld al een stille dumpvalve heeft bijvoorbeeld en je op een verkeerde plaats een andere dumpvalve zet, kan je natuurlijk wel gekke dingen krijgen. Je hebt ook verschillende types dumpvalves (dual piston bv).
Ik weet het niet meer precies, maar heb ooit een verhaal gelezen van iemand met een Astra OPC turbo die het verkeerde type had of op verkeerde plaats gemonteerd had en dat gaf allerlei problemen, dus het is wel goed je in een specifieke motor te verdiepen..

Gr,
The Duke

Geplaatst: 14 jun 2012 18:35
door jefke.m
heb vandaag cabrio gereden en ik hoorde op de achtergrond
toch een kleine 'psss', veronderstel dat dit een 'kleine' of 'stille'
dumbvalve is??

Geplaatst: 15 jun 2012 10:00
door Daan
Er zijn twee type bov's:

Recirculerende en niet recirculerende (ookwel non-atmospherisch of atmospherisch genoemd).

De eerste hoor je niet omdat de afgeblazen luch weer terug je inlaat ingaat, dit is immers gemeten zuurstof. het afblaasgeluid is nihil/nul.

De tweede blaast de afgeblazen zuurstof de buitenlucht in (atmospherisch) waardoor je een hard afblaasgeluid hoort. De mate van hardheid/toonsoort etc. is afhankelijk van de soort bov die je gebruikt.
Het voor- of nadeel van een atmospgherische bov is dat je bij het afblazen heel even te rijk loopt (zuurstof blaas je weg maar de berekende benzine wordt welk ingesproten) waardoor je soms van die mooie steekvlammen uit de uitlaat ziet komen bij sommige auto's.
Op de een of andere manier kan dit bij nieuwere auto's wel eens wat problemen geven blijkbaar omdat al die electrische rotzooi even de weg kwijt is zogezegd. if so, plaats een non-atmospherische bov.

Met mn Nissans nog nooit een probleem gehad met een atmospherische bov iig.

Grtz,
Daan

Geplaatst: 15 jun 2012 20:52
door tibby

Geplaatst: 16 jun 2012 18:45
door Maarten
the-duke schreef:Maarten zei:
Bij een gewone turbo maakt het alleen een hoop herrie en heeft het geen betere prestaties. Kan wel nadeel hebben op je uitlaatgaskwaliteit en de levensduur van je catalysator verkorten. Tenminste als de speedster turbo met een luchtmassameter werkt.

Maar als je het geluid mooi vind kan je er gerust een opzetten.
Nou dat ben ik toch niet helemaal met je eens.. Mits juist en op de juiste plaats gemonteerd.

In het algemeen:
Je hebt sowieso ook stille varianten, maar daarnaast heb je het voordeel van sneller weer op turbo druk zijn bij opschakelen (je turbo staat niet volaan tegen een dichte gasklep aan te drukken dus remt minder af) en de turbo zelf heeft daarmee dan ook minder te lijden (drukgolf terug richting je compressorwiel, duidelijk hoorbaar zonder enige vorm van dumpvalve).
Hoe de catalysator eerder kapot zou kunnen gaan, heb ik echt geen idee van, op het moment dat toch je gasklep dicht is en bij een verhoogd toerental dus de brandstofinspuiting niet plaatsvindt.

Specifiek voor Speedster turbo:
Ik weet niet of hij een 2.0 turbo heeft en hoe daar daarbij geregeld is, maar als die bijvoorbeeld al een stille dumpvalve heeft bijvoorbeeld en je op een verkeerde plaats een andere dumpvalve zet, kan je natuurlijk wel gekke dingen krijgen. Je hebt ook verschillende types dumpvalves (dual piston bv).
Ik weet het niet meer precies, maar heb ooit een verhaal gelezen van iemand met een Astra OPC turbo die het verkeerde type had of op verkeerde plaats gemonteerd had en dat gaf allerlei problemen, dus het is wel goed je in een specifieke motor te verdiepen..

Gr,
The Duke
Daan legt het al goed uit. Alle moderne turbo motoren hebben een recirculerende BOV, dangaat de gemeten lucht ook de motor in.
Bij een standard turbo met slechts 250 Nm voel je echt been betere turbo respons met een open tov dichte BOV.

Geplaatst: 18 jun 2012 14:48
door jaydee
En even voor de toekomstige zoekresultaten: het is een dumpvalve (dump valve, blow-off valve), niet een dumbvalve.

Geplaatst: 18 jun 2012 16:52
door the-duke
Alle moderne turbo motoren hebben een recirculerende BOV
Dan gaat het helemaal goed komen met die gasrespons :wink:

Gr,
The Duke