jans schreef:Hallo Bram
Als je meer als 200 pk wilt , uit een 2,2 dan kom je op een compressor.
Sorry, maar da's natuurlijk niet waar...
Als er in de Elise uit een atmosferische 1.8 Rover K serie al 250Pk te kietelen is en uit een Ford Duratec 2.0 230Pk, dan moet de 2.2 Ecotec ook zeker richting de 270Pk te bouwen zijn.
De vraag gaat alleen worden wat op een bepaald moment de meest economische optie gaat worden. Prijs-per-pk gaat vooral in de hogere gebieden fiks oplopen.
Maar voor een 250 tot 280 Pk atmosferische 2.2 kom je qua 'benodigdheden' uit op iets van:
- programmeerbaar motormanagement
- wilde nokkenassen (piper 1400 serie of zo) met vaste klepstoters
- kop-bewerking (poorten openen, verbrandingskamers optimaliseren, andere kleppen, etc. etc.)
- 4-2-1 uitlaatspuitstuk met zeer lange primaries (plm 70cm)
- 100 cel kat
- straight-through einddemper (geen reflectie-demper)
- 4 losse gaskleppen als inlaat
- gesmede zuigers
- stalen drijfstangen
- gesmede krukas (als deze motor die niet al heeft)
- totale balancering van de motor onderdelen en vliegwiel
Als je 'm dan mapt met een max toerental van ergens rond de 8500rpm, dan kom je waarschijnlijk wel in de buurt.
Goed uitgevoerd blijft deze setup trouwens prima bruikbaar voor straatgebruik met waarschijnlijk overal zelfs veel meer koppel als origineel, alleen moet je er wel rekening mee houden dat wanneer je 'm vaak tegen de 8000 rpm rijdt (bijv. circuit) dat een motor-revisie iedere 30.000km niet gek is..
Het grote verschil met een supercharger oid. is vooral dat op deze manier tunen het karakter van de motor ook compleet verandert van een 'lage toeren carvan trekker' naar een 'howling race monster'.
Vooral als mensen zelf de kennis, ruimte en tijd hebben om de vele hand-bewerkingen in dit proces zelf uit te voeren, dan kan het best een goede en relatief 'goedkope' optie zijn. Als je het door een motor-bouwer wilt laten uitvoeren.. Tja.. Dan gaan de uren die hier in zitten wel erg pijnlijk worden voor de bankrekening..
Bye, Arno.