Kilometerteller telt in mijlen

Alle overige technische zaken.
Jan C
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:54

Kilometerteller telt in mijlen

Bericht door Jan C »

Hoi
Vorige zomer heb ik mijn Speedster 2.2 eens te lang open in de warme zon laten staan. Gevolg: de naalden van de snelheidsmeter en toerenteller omgebogen. De Stack cluster moest vervangen worden. Een 2e hands cluster heb ik toen niet gevonden, dus heb ik een nieuwe laten plaatsen in de Opel garage. Onnodig te vertellen dat dit een kostelijke grap was...
Maar de problemen zijn nog niet van de baan. De nieuwe cluster telt de kilometers wat te traag. In feite telt hij geen kilometers, maar mijlen (zowel dagteller als kilometerteller). De snelheid wordt wel correct weergegeven in km/u. En het benzinepeil is ook correct, in liters. In de Opel garage beweert men dat ze de tellers niet zelf kunnen herprogrammeren. Ze hebben ook al Opel Duitsland gecontacteerd, zonder succes. En ze willen ook niet zomaar een andere nieuwe cluster plaatsen, want de kans is groot dat die dezelfde problemen zal vertonen. (Ze worden immers slechts in kleine series geproduceerd.)
Heeft iemand hier al ervaring mee? Klopt het dat zo'n cluster niet geherprogrammeerd kan worden van mijlen naar kilometers?
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2359
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

Volgens mij gewoon verkeerde gplaatst
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

heb je een foto van de klokken?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Wazig.

De uk cluster geeft km en miles aan, de euro cluster alleen km.
Ben ook wel benieuwd naar de foto's.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Jan C
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:54

Bericht door Jan C »

Hierbij een foto van de tellers. Iets speciaal is er niet te zien. Maar hij telt wel degelijk in mijl. De afstand tussen mijn woonplaats en die van mijn ouders is 15 km, maar als ik dat met de Speedster afleg, komen er maar 10 bij op de teller. En sinds ik de laatste keer de benzinetank volgegooid heb, zou ik zogezegd maar 170 km gereden hebben (zie foto), terwijl er nog maar 12 liter in de tank is. Ik zou dus 22 liter (=34 - 12) verbruikt hebben over 170 km; dat geeft een gemiddelde van 13l/100km. Niet echt realistisch. Maar als je de afstand vermenigvuldigt met 1,5 kom je uit op een veel realistischer gemiddelde van 8,5 L...
Bijlagen
P1130554-3.jpg
P1130554-3.jpg (26.54 KiB) 3571 keer bekeken
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Hallo Jan,
Bij dit soort dingen vraag ik mij toch af wiens probleem dit nu is... Volgens mij toch van de garage!!

Maar mocht de Stack omschakelbaar zijn, dan zou ik het resetknopje eens proberen in te drukken en dan het contact aanzetten. Of anders het contact 2 of 3 keer aan en uitzetten met de resetknop ingedrukt. Geen idee of dat werkt maar niet geprobeerd...
Gebruikersavatar
speedster2008
Actief lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 aug 2008 11:02

Bericht door speedster2008 »

Hoi Jan,

Bij aankoop van onze Speedster sloegen de tellers steeds op hol dus na hoop gezeur tellers vervangen in belgie bij de Opel dealer.

Jij hebt precies dezelfde als wij en wij kwamen er na een korte tijd achter omdat ik km/verbruik vreemd vond, km paaltjes langs weg geteld en idd in mijlen.

Ik heb er niet verder naar geïnformeerd maar dan weet je iig dat je niet de enige bent, het blijft wel appart dat de snelheidsmeter wel km/h aangeeft, ik zie dat maar als voordeel, scheeld hoop omrekenen ;-).

Ik zou als ik jou was even van der Kooi bellen, Jan had er namelijk eerder van gehoord toen ik vertelde van onze teller dus waarschijnlijk kan hij je precies vertellen hoe het zit ... Ik heb zelf alle reset mogelijkheden geprobeerd die ik vinden kon maar daar kom je helaas niet verder mee.

Voordeel: zit wel meer verlichting in dan de originele ;-)! Wel heel irritant, weet niet of dat bij jou ook is: origineel gaf exacte snelheid aan als TomTom, deze set wijkt heeeel erg af ...


Succes,
Jason
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Bericht door 911Speedster »

Waarom staat er geen STACK op je teller??

Noormaal staat er toch STACKSTACKSTACK midden in het witte deel.
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Op de turbo versie staat ook geen stack (want ander merk), maar dan zou je weer een shiftlampje moeten kunnen zien, dus die valt ook af.

Latere reproductie misschien? (niet van stack?)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
speedster2008
Actief lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 aug 2008 11:02

Bericht door speedster2008 »

Ik miste het stack ook al toen hij terug kwam, dacht eerst wel een shiftlight te hebben nu ... Als je op de foto van Jan kijkt zie je tussen de 3 en 4000 rpm een licht vlekje ... het zag/ziet eruit alsof daar een lampje achter zou zitten ... Maar helaas :?

Ik denk dat het repro is
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Shurlok unit waarschijnlijk.

Lotus is rond 2003 gestopt met STACK als leverancier en laat sindsdien z'n dash units door Shurlok maken. Aangezien Opel/GM z'n Speedster-specifieke spullen gewoon bij Lotus haalt..

Nadeel, zoals je al merkt, is dat de Shurlok units vaak veel onnauwkeuriger zijn qua snelheid als de STACK units. Meer als 'normale' auto's die over het algemeen ook flink meer aangeven als wat je daadwerkelijk rijdt qua snelheid.

Om het mijlen - KM probleem op te lossen.. Tja.. Zal je toch (weer) een nieuwe moeten hebben of een slimme teller hacker/programmeur die 'm ken her-configureren..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Jongens, ben ik nu gek of niet? Als je bij een OPELDEALER een nieuwe unit laat plaatsen, die niet goed blijkt te werken, laat je toch dit probleem door die echt-niet-goedkope-OPELDEALER oplossen?!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ze kunnen nog altijd niet toveren of terug in de tijd gaan bij de opeldealer.
Wat er niet meer is kun je niet meer bestellen.

Jan heeft nu munitie en helderheid om met de opeldealer aan de slag te gaan.
Kijken of herprogrameren van de Shurlok mogelijk is, of in overleg een 2e hands unit van stack laten plaatsen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Nee, toveren kunnen ze niet. Maar ik krijg nou niet echt een indruk dat er door OPEL actief naar een oplossing gezocht wordt. Sowieso vind ik het raar dat er leveringsproblemen zijn voor diverse onderdelen van onze Speedsters. Het was toch niet echt een goedkoop autootje.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Het hele speedster project was een fiasco voor opel, waar zwaar geld bij moest.
Alleen lotus heeft ervan geprofiteerd (en van de centen de S2 ontwikkeld/gebouwd)

Nu zitten we dus met peperdure onderdelen, lange levertijden, en bepaalde onderdelen die pas opnieuw in een batch gemaakt worden als er wereldwijd genoeg vraag naar is. (lees interessante backorder lijst).
De gentleman's agreement van 10 jaar na productie alles op orde hebben, geld niet echt voor onze auto's.

Ben dus zuinig op je stukkie plastic.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie