Vergrendeling voorklep

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Vergrendeling voorklep

Bericht door SteV6 »

Beste forummers,

Na dit klusje wil mijn voorklep niet meer in de vergrendeling. De laatste twee keer ervoor ging het al wat moeilijker, maar nu pakt de vergrendeling helemaal niet meer.

Na een grondige reiniging (wat een smeerzooi) en opnieuw smeren wil het nog steeds niet. Je voelt dat die vergrendelingsplaat meebuigt waardoor de pin van de klep niet meer gevangen wordt in het slot.

Na wat experimenteren heb ik de bijgevoegde foto's weten te maken met mijn mobiel. Wie kan bevestigen dat er inderdaad een bout mist bij de rode pijl? Dit is aan de onderkant, naast de driehoekige steun, aan de kant van de wissermotor ...
Bijlagen
Ontbreekt hier een boutje?
Ontbreekt hier een boutje?
vergrendeling_2.jpg (75.06 KiB) 2368 keer bekeken
vergrendeling_1.jpg
vergrendeling_1.jpg (80.03 KiB) 2364 keer bekeken
S4 Avant
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Bij mij zit er wel een bout. Zie foto.
Bijlagen
zoals je ziet, hoort er wel een bout te zitten.
zoals je ziet, hoort er wel een bout te zitten.
foto.JPG (63.68 KiB) 2353 keer bekeken
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Als het goed is kunnen er daar 4 bouten in het ruitenwisser mechaniek, maar bij mij pastten er maar drie. Met de 4e erin zat de boel scheef en kon de 5e bout (helemaal aan de linkerkant) er nooit meer in.

Check bij jou of er in ieder geval wel 1 bovenste bout in gemonteerd zit....
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Wie weet welke maat inbusbout erin zou moeten kunnen?

Ik heb de klep weer sluitbaar gekregen door de pin te verstellen, zoals in de bibliotheek staat, door hem van 56mm naar 59mm draaien. Vanaf die lengte pakte het slot weer. Maar door de matige stabiliteit gaat het slot heel moeilijk dicht en slechts met heel veel moeite weer open ... Niet echt een prettige situatie.


Stephan
S4 Avant
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

SteV6 schreef:Niet echt een prettige situatie.
Tot het gefixed is, misschien je slotbout in de cabine bewaren, voor het slechtste geval hij niet meer open wil, en je via je wielkuip moet.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Thanx voor de tip, had 'm juist net weer teruggeplaatst na wielenwissel :oops:

Nu nog juiste boutje vinden ...
S4 Avant
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Ik heb een soortgelijk probleem, het is een "gulden" middenweg zien te vinden. Nu zit hij goed dicht (anders vloog hij open op de snelweg bij hobbel & hoge snelheden) maar moet ik tijdens het openen een klein beetje meehelpen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

SteV6 schreef:Wie weet welke maat inbusbout erin zou moeten kunnen?

Ik heb de klep weer sluitbaar gekregen door de pin te verstellen, zoals in de bibliotheek staat, door hem van 56mm naar 59mm draaien. Vanaf die lengte pakte het slot weer. Maar door de matige stabiliteit gaat het slot heel moeilijk dicht en slechts met heel veel moeite weer open ... Niet echt een prettige situatie.


Stephan
Dat is een vrij kort M8 inbusboutje wat daar in hoort, ik schat zo'n 20-25mm lang.

En de slotvanger afstellen blijft gewoon een kwestie van trial & error en goed kijken/voelen wat je klep doet. En pas doorduwen als ie aan het begin al "lekker loopt"...
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Voor de volledigheid, bij mij zit er ook een boutje in het onderste gat, maar zo te zien niet in het bovenste:

Afbeelding


Verschil: bij mij is het een stalen steun die bij jou gegoten is van de een of andere legering.
Jägertee
TissiRS
Actief lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 sep 2009 20:07
Locatie: Oud Gastel

Re: Vergrendeling voorklep

Bericht door TissiRS »

Ik zit met het tegenovergestelde probleem, voorklep zit dicht en ik krijg hem met geen mogelijkheid meer open. Is er iemand die mij hierbij kan helpen? Los krijgen via de wielkuip zal hopelijk het probleem niet zijn, maar ik heb geen ervaring met het stellen van de voorklep en dat schijnt niet heel makkelijk te zijn heb ik begrepen. Voor ik begin met het vervangen van mijn remmen en zeker voor ik op vakantie ga met de auto wil ik die in ieder geval weer gerepareerd hebben.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Vergrendeling voorklep

Bericht door Exmantaa »

Is je handle/kabel nog wel intact?
Dan even met 2 man/vrouw proberen; hendel trekken en tegelijkertijd de kap voor/achterwaarts of zijdelings drukken. Geeft je gelijk een indicatie welke kant je straks op moet verstellen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Vergrendeling voorklep

Bericht door S. Gonzales »

Exmantaa schreef:Is je handle/kabel nog wel intact?
Dan even met 2 man/vrouw proberen; hendel trekken en tegelijkertijd de kap voor/achterwaarts of zijdelings drukken. Geeft je gelijk een indicatie welke kant je straks op moet verstellen.
Dezelfde methode heb ik een keer in m'n eentje gebruikt, je staat naast de auto en lift een punt van de klep, vlakbij het raam en voorscherm, iets op. Zodat het geheel onder spanning staat. Dan de klep wisselend naar je toe trekken en wegduwen, vanuit de as van de auto gezien naar links en naar rechts, natuurlijk wel met beleid. Nog een tip....zachtjes binnensmonds vloeken terwijl je dit probeert helpt, althans bij mij :yes: Check bijvoorbeeld 'Tiny en Lau' op Youtube voor de juiste toverspreuken!
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
TissiRS
Actief lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 sep 2009 20:07
Locatie: Oud Gastel

Re: Vergrendeling voorklep

Bericht door TissiRS »

Exmantaa schreef:Is je handle/kabel nog wel intact?
Dan even met 2 man/vrouw proberen; hendel trekken en tegelijkertijd de kap voor/achterwaarts of zijdelings drukken. Geeft je gelijk een indicatie welke kant je straks op moet verstellen.
Kabel is intact, de voorklep springt op als ik hem open maar blijft dan hangen.
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Vergrendeling voorklep

Bericht door speedokus »

dan wordt het dus een kwestie van pielen, trekken en duwen.
succes speedokus. 8)
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Vergrendeling voorklep

Bericht door Smiley »

speedokus schreef:dan wordt het dus een kwestie van pielen, trekken en duwen.
Een soort van doorsnee zaterdagavond bij de familie speedokus zeg maar :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie