Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Aanstaande evenementen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door Smiley »

Speedster4Fun schreef:Bij mij was de 7de run op de testbank eindelijk eentje zonder wielspin.

De HP Tuners datalogger stond aan dus ik heb mooi alle gegevens.
De pull was tot in de toerenbegrenzer op 7600 rpm.
Volgens de RICA testbank was dat 7165 rpm, dat klopt niet en heeft invloed op de uiteindelijk waarden.
Wat had eruit moeten komen, als je doorextrapoleerd?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door Exmantaa »

Zo'n bank kan alleen het koppel meten en PK's worden dan berekend uit toerental vs. koppel; een snelle correctie leert dan dat de Harrop bij 7600 op zo'n 325pk zou zitten, maar hetzelfde verhaal geldt voor de andere gemeten Speedsters. (Tijdens mijn run heb ik 'm de bank-rpm's even opnieuw laten calibreren, want zag dat ie afweek van de toerenteller.)
Maar goed, elke bank meet nét weer wat anders en we hebben wel gezien dat een Speedster met 300+pk flinke tractieproblemen heeft op die meetbank. Vandaar alle metingen in 5e versnelling... :D

De absolute getallen zijn altijd voer voor discussie, maar we waren zelf ook erg geïnteresseerd in het verloop van de curves en of de zelf afgestelde fuelling een beetje overeenkwam met hun gemeten Lambda waardes. (Iets waar Nebuch met de Lysholm ook wel iets aan gehad heeft. :wink: )
Gebruikersavatar
nebuch
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mei 2011 20:09
Locatie: Waddinxveen

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door nebuch »

Thuisgekomen heb ik de originele meting van Delta er maar eens bijgepakt. Hoopvol dat die tot 5000 rpm redelijk hetzelfde is (maar dan vloeiender) en grofweg doorgetrokken de originele 225 pk er nog wel in moet zitten. Positief vooruitzicht voor een gefixte riem dus.

Jammer genoeg laat de Delta AG meting geen lambda-waardes zien (misschien wel express :evil: ) dus hoe dat origineel was blijft gissen. Overigens zag ik bij één van de Speedster-metingen een hele constante lambda-meting verschijnen, bij wie en met welke ECU was dat?

Anyway, de meting heeft in ieder geval waardevolle informatie opgeleverd, daar was het uiteindelijk allemaal om te doen. Weer genoeg leuke klussen voor aankomende winter.

Al met al was het wat mij betreft een geslaagde dag! Smiley, Exmantaa, bedankt voor de (achteraf broodnodige) tools.
Bijlagen
Meting RICA
Meting RICA
Meting RICA.jpg (385.26 KiB) 2874 keer bekeken
Afleveringsmeting Delta AG
Afleveringsmeting Delta AG
Meting DELTA.jpg (289.58 KiB) 2876 keer bekeken
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door Co'tje »

Dan ging de meting bij Klasen een stuk soepeler.
Goede koeling, netjesvast gezet en geen wielspin.

Maar wel erg ver rijden. Er staan ook vast wel een paar goede Dyno banken in nederland.
hitman
Actief lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jun 2012 19:47
Locatie: Lo Reninge Belgie

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door hitman »

bij heinz tuning op de bank werden de toerentallen eerst geijkt voor de run

eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr

zie wel dat vele speedsters last hebben van wielspin op het einde in de hoge toeren
en hierdoor de curve niet recht doorloopt
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door the-duke »

Zo'n bank kan alleen het koppel meten en PK's worden dan berekend uit toerental vs. koppel
Als het goed is, is het net andersom.

In het verleden is eens een meting gedaan (je kent hem wel Frank: onze Manta-man bij mij uit het dorp) zonder toerental calibratie en dan krijg je een grafiek van de Mahabank met vermogen versus snelheid en ontbreekt de koppelcurve.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door Neetmans »

hitman schreef:bij heinz tuning op de bank werden de toerentallen eerst geijkt voor de run

eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr
De dynojet in Goes waar ik altijd ga calibreert ook eerst toerental.
Vervolgens beginnen ze pas met de meting.

Wellicht voor een aantal mensen ook goed te doen qua afstand?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door Exmantaa »

hitman schreef:bij heinz tuning op de bank werden de toerentallen eerst geijkt voor de run

eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr

zie wel dat vele speedsters last hebben van wielspin op het einde in de hoge toeren
en hierdoor de curve niet recht doorloopt
Is hier ook zo. op 3000rpm houden en dan de banksnelheid ijken. Maar is blijkbaar niet optimaal
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door S. Gonzales »

Is dit wat?
http://www.ludwigperformance.nl/ in Hillegom.

Kost wel iets meer maar dan heb je iig geen last van slip. Wellicht krijgt je diff het wel iets moeilijker, iemand ervaring mee?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door Neetmans »

dan kan ik DP-Engineering ook aanraden!

http://www.dp-engineering.nl/

Hebben een soortgelijke vermogensbank, zeer nauwkeurig, en deze mannen hebben ook écht verstand van zaken!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door Daan »

Dynojet (Ruud Fredriks) te Goes en DP-enginering zijn beide aan te raden.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door Exmantaa »

Grafiekje van de 2.0 Harrop:

Afbeelding

Stock Z20NET engine, balancer delete, lichtened flywheel. Exh. ported head + valve springs. Harrop SC with 80mm pulley, PA pre-rad and a Tullett 2,5 system with decat pipe. Water injection above 1 bar boost to combat the IAT's. LSJ ecu; road-tuned with HPTuners.

En over de hoge aandrijfverliezen op een MAHA bank is al veel geschreven. Zit 'm blijkbaar in hoe deze bank meet, echter de motorvermogens zijn aardig betrouwbaar gebleken. Grappig is ook te zien dat een beetje knock retard in de dyno plot is terug te zien als een dipje.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door Exmantaa »

Zie HPTuners log van deze run:

Afbeelding
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Bericht door aKra »

Plaatje stuk ;) :
Afbeelding
Plaats reactie