Wat had eruit moeten komen, als je doorextrapoleerd?Speedster4Fun schreef:Bij mij was de 7de run op de testbank eindelijk eentje zonder wielspin.
De HP Tuners datalogger stond aan dus ik heb mooi alle gegevens.
De pull was tot in de toerenbegrenzer op 7600 rpm.
Volgens de RICA testbank was dat 7165 rpm, dat klopt niet en heeft invloed op de uiteindelijk waarden.
Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Zo'n bank kan alleen het koppel meten en PK's worden dan berekend uit toerental vs. koppel; een snelle correctie leert dan dat de Harrop bij 7600 op zo'n 325pk zou zitten, maar hetzelfde verhaal geldt voor de andere gemeten Speedsters. (Tijdens mijn run heb ik 'm de bank-rpm's even opnieuw laten calibreren, want zag dat ie afweek van de toerenteller.)
Maar goed, elke bank meet nét weer wat anders en we hebben wel gezien dat een Speedster met 300+pk flinke tractieproblemen heeft op die meetbank. Vandaar alle metingen in 5e versnelling...
De absolute getallen zijn altijd voer voor discussie, maar we waren zelf ook erg geïnteresseerd in het verloop van de curves en of de zelf afgestelde fuelling een beetje overeenkwam met hun gemeten Lambda waardes. (Iets waar Nebuch met de Lysholm ook wel iets aan gehad heeft. )
Maar goed, elke bank meet nét weer wat anders en we hebben wel gezien dat een Speedster met 300+pk flinke tractieproblemen heeft op die meetbank. Vandaar alle metingen in 5e versnelling...
De absolute getallen zijn altijd voer voor discussie, maar we waren zelf ook erg geïnteresseerd in het verloop van de curves en of de zelf afgestelde fuelling een beetje overeenkwam met hun gemeten Lambda waardes. (Iets waar Nebuch met de Lysholm ook wel iets aan gehad heeft. )
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Thuisgekomen heb ik de originele meting van Delta er maar eens bijgepakt. Hoopvol dat die tot 5000 rpm redelijk hetzelfde is (maar dan vloeiender) en grofweg doorgetrokken de originele 225 pk er nog wel in moet zitten. Positief vooruitzicht voor een gefixte riem dus.
Jammer genoeg laat de Delta AG meting geen lambda-waardes zien (misschien wel express ) dus hoe dat origineel was blijft gissen. Overigens zag ik bij één van de Speedster-metingen een hele constante lambda-meting verschijnen, bij wie en met welke ECU was dat?
Anyway, de meting heeft in ieder geval waardevolle informatie opgeleverd, daar was het uiteindelijk allemaal om te doen. Weer genoeg leuke klussen voor aankomende winter.
Al met al was het wat mij betreft een geslaagde dag! Smiley, Exmantaa, bedankt voor de (achteraf broodnodige) tools.
Jammer genoeg laat de Delta AG meting geen lambda-waardes zien (misschien wel express ) dus hoe dat origineel was blijft gissen. Overigens zag ik bij één van de Speedster-metingen een hele constante lambda-meting verschijnen, bij wie en met welke ECU was dat?
Anyway, de meting heeft in ieder geval waardevolle informatie opgeleverd, daar was het uiteindelijk allemaal om te doen. Weer genoeg leuke klussen voor aankomende winter.
Al met al was het wat mij betreft een geslaagde dag! Smiley, Exmantaa, bedankt voor de (achteraf broodnodige) tools.
- Bijlagen
-
- Meting RICA
- Meting RICA.jpg (385.26 KiB) 2875 keer bekeken
-
- Afleveringsmeting Delta AG
- Meting DELTA.jpg (289.58 KiB) 2877 keer bekeken
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Dan ging de meting bij Klasen een stuk soepeler.
Goede koeling, netjesvast gezet en geen wielspin.
Maar wel erg ver rijden. Er staan ook vast wel een paar goede Dyno banken in nederland.
Goede koeling, netjesvast gezet en geen wielspin.
Maar wel erg ver rijden. Er staan ook vast wel een paar goede Dyno banken in nederland.
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
bij heinz tuning op de bank werden de toerentallen eerst geijkt voor de run
eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr
zie wel dat vele speedsters last hebben van wielspin op het einde in de hoge toeren
en hierdoor de curve niet recht doorloopt
eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr
zie wel dat vele speedsters last hebben van wielspin op het einde in de hoge toeren
en hierdoor de curve niet recht doorloopt
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Als het goed is, is het net andersom.Zo'n bank kan alleen het koppel meten en PK's worden dan berekend uit toerental vs. koppel
In het verleden is eens een meting gedaan (je kent hem wel Frank: onze Manta-man bij mij uit het dorp) zonder toerental calibratie en dan krijg je een grafiek van de Mahabank met vermogen versus snelheid en ontbreekt de koppelcurve.
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
De dynojet in Goes waar ik altijd ga calibreert ook eerst toerental.hitman schreef:bij heinz tuning op de bank werden de toerentallen eerst geijkt voor de run
eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr
Vervolgens beginnen ze pas met de meting.
Wellicht voor een aantal mensen ook goed te doen qua afstand?
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Is hier ook zo. op 3000rpm houden en dan de banksnelheid ijken. Maar is blijkbaar niet optimaalhitman schreef:bij heinz tuning op de bank werden de toerentallen eerst geijkt voor de run
eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr
zie wel dat vele speedsters last hebben van wielspin op het einde in de hoge toeren
en hierdoor de curve niet recht doorloopt
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Is dit wat?
http://www.ludwigperformance.nl/ in Hillegom.
Kost wel iets meer maar dan heb je iig geen last van slip. Wellicht krijgt je diff het wel iets moeilijker, iemand ervaring mee?
http://www.ludwigperformance.nl/ in Hillegom.
Kost wel iets meer maar dan heb je iig geen last van slip. Wellicht krijgt je diff het wel iets moeilijker, iemand ervaring mee?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
dan kan ik DP-Engineering ook aanraden!
http://www.dp-engineering.nl/
Hebben een soortgelijke vermogensbank, zeer nauwkeurig, en deze mannen hebben ook écht verstand van zaken!!
http://www.dp-engineering.nl/
Hebben een soortgelijke vermogensbank, zeer nauwkeurig, en deze mannen hebben ook écht verstand van zaken!!
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Dynojet (Ruud Fredriks) te Goes en DP-enginering zijn beide aan te raden.
Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Grafiekje van de 2.0 Harrop:
Stock Z20NET engine, balancer delete, lichtened flywheel. Exh. ported head + valve springs. Harrop SC with 80mm pulley, PA pre-rad and a Tullett 2,5 system with decat pipe. Water injection above 1 bar boost to combat the IAT's. LSJ ecu; road-tuned with HPTuners.
En over de hoge aandrijfverliezen op een MAHA bank is al veel geschreven. Zit 'm blijkbaar in hoe deze bank meet, echter de motorvermogens zijn aardig betrouwbaar gebleken. Grappig is ook te zien dat een beetje knock retard in de dyno plot is terug te zien als een dipje.
Stock Z20NET engine, balancer delete, lichtened flywheel. Exh. ported head + valve springs. Harrop SC with 80mm pulley, PA pre-rad and a Tullett 2,5 system with decat pipe. Water injection above 1 bar boost to combat the IAT's. LSJ ecu; road-tuned with HPTuners.
En over de hoge aandrijfverliezen op een MAHA bank is al veel geschreven. Zit 'm blijkbaar in hoe deze bank meet, echter de motorvermogens zijn aardig betrouwbaar gebleken. Grappig is ook te zien dat een beetje knock retard in de dyno plot is terug te zien als een dipje.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Zie HPTuners log van deze run:
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Plaatje stuk :