Pagina 4 van 4

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 20 okt 2013 12:34
door Smiley
Speedster4Fun schreef:Bij mij was de 7de run op de testbank eindelijk eentje zonder wielspin.

De HP Tuners datalogger stond aan dus ik heb mooi alle gegevens.
De pull was tot in de toerenbegrenzer op 7600 rpm.
Volgens de RICA testbank was dat 7165 rpm, dat klopt niet en heeft invloed op de uiteindelijk waarden.
Wat had eruit moeten komen, als je doorextrapoleerd?

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 20 okt 2013 13:06
door Exmantaa
Zo'n bank kan alleen het koppel meten en PK's worden dan berekend uit toerental vs. koppel; een snelle correctie leert dan dat de Harrop bij 7600 op zo'n 325pk zou zitten, maar hetzelfde verhaal geldt voor de andere gemeten Speedsters. (Tijdens mijn run heb ik 'm de bank-rpm's even opnieuw laten calibreren, want zag dat ie afweek van de toerenteller.)
Maar goed, elke bank meet nét weer wat anders en we hebben wel gezien dat een Speedster met 300+pk flinke tractieproblemen heeft op die meetbank. Vandaar alle metingen in 5e versnelling... :D

De absolute getallen zijn altijd voer voor discussie, maar we waren zelf ook erg geïnteresseerd in het verloop van de curves en of de zelf afgestelde fuelling een beetje overeenkwam met hun gemeten Lambda waardes. (Iets waar Nebuch met de Lysholm ook wel iets aan gehad heeft. :wink: )

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 20 okt 2013 19:16
door nebuch
Thuisgekomen heb ik de originele meting van Delta er maar eens bijgepakt. Hoopvol dat die tot 5000 rpm redelijk hetzelfde is (maar dan vloeiender) en grofweg doorgetrokken de originele 225 pk er nog wel in moet zitten. Positief vooruitzicht voor een gefixte riem dus.

Jammer genoeg laat de Delta AG meting geen lambda-waardes zien (misschien wel express :evil: ) dus hoe dat origineel was blijft gissen. Overigens zag ik bij één van de Speedster-metingen een hele constante lambda-meting verschijnen, bij wie en met welke ECU was dat?

Anyway, de meting heeft in ieder geval waardevolle informatie opgeleverd, daar was het uiteindelijk allemaal om te doen. Weer genoeg leuke klussen voor aankomende winter.

Al met al was het wat mij betreft een geslaagde dag! Smiley, Exmantaa, bedankt voor de (achteraf broodnodige) tools.

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 20 okt 2013 19:39
door Co'tje
Dan ging de meting bij Klasen een stuk soepeler.
Goede koeling, netjesvast gezet en geen wielspin.

Maar wel erg ver rijden. Er staan ook vast wel een paar goede Dyno banken in nederland.

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 20 okt 2013 20:12
door hitman
bij heinz tuning op de bank werden de toerentallen eerst geijkt voor de run

eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr

zie wel dat vele speedsters last hebben van wielspin op het einde in de hoge toeren
en hierdoor de curve niet recht doorloopt

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 20 okt 2013 20:21
door the-duke
Zo'n bank kan alleen het koppel meten en PK's worden dan berekend uit toerental vs. koppel
Als het goed is, is het net andersom.

In het verleden is eens een meting gedaan (je kent hem wel Frank: onze Manta-man bij mij uit het dorp) zonder toerental calibratie en dan krijg je een grafiek van de Mahabank met vermogen versus snelheid en ontbreekt de koppelcurve.

Gr,
The Duke

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 20 okt 2013 20:54
door Neetmans
hitman schreef:bij heinz tuning op de bank werden de toerentallen eerst geijkt voor de run

eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr
De dynojet in Goes waar ik altijd ga calibreert ook eerst toerental.
Vervolgens beginnen ze pas met de meting.

Wellicht voor een aantal mensen ook goed te doen qua afstand?

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 20 okt 2013 21:18
door Exmantaa
hitman schreef:bij heinz tuning op de bank werden de toerentallen eerst geijkt voor de run

eerst houdend op 3000 tr en later nog eens op 4500 tr

zie wel dat vele speedsters last hebben van wielspin op het einde in de hoge toeren
en hierdoor de curve niet recht doorloopt
Is hier ook zo. op 3000rpm houden en dan de banksnelheid ijken. Maar is blijkbaar niet optimaal

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 21 okt 2013 15:04
door S. Gonzales
Is dit wat?
http://www.ludwigperformance.nl/ in Hillegom.

Kost wel iets meer maar dan heb je iig geen last van slip. Wellicht krijgt je diff het wel iets moeilijker, iemand ervaring mee?

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 21 okt 2013 16:26
door Neetmans
dan kan ik DP-Engineering ook aanraden!

http://www.dp-engineering.nl/

Hebben een soortgelijke vermogensbank, zeer nauwkeurig, en deze mannen hebben ook écht verstand van zaken!!

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 21 okt 2013 20:24
door Daan
Dynojet (Ruud Fredriks) te Goes en DP-enginering zijn beide aan te raden.

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 22 okt 2013 16:56
door Exmantaa
Grafiekje van de 2.0 Harrop:

Afbeelding

Stock Z20NET engine, balancer delete, lichtened flywheel. Exh. ported head + valve springs. Harrop SC with 80mm pulley, PA pre-rad and a Tullett 2,5 system with decat pipe. Water injection above 1 bar boost to combat the IAT's. LSJ ecu; road-tuned with HPTuners.

En over de hoge aandrijfverliezen op een MAHA bank is al veel geschreven. Zit 'm blijkbaar in hoe deze bank meet, echter de motorvermogens zijn aardig betrouwbaar gebleken. Grappig is ook te zien dat een beetje knock retard in de dyno plot is terug te zien als een dipje.

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 22 okt 2013 16:58
door Exmantaa
Zie HPTuners log van deze run:

Afbeelding

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club

Geplaatst: 22 okt 2013 17:39
door aKra
Plaatje stuk ;) :
Afbeelding