voorremklauwen
voorremklauwen
Bij de instructies om de achter remmen te vervangen staat dat de bouten van de achterste remklauw vast worden gezet met een aanhaalmoment van 2.8 kg (28Nm)
bij de instructies van de voorste remmen te vervangen staat niks vermeld met welk moment die bouten mogen aangehaald worden
Volgens tabellen boek:
achterste bouten zijn M8 8.8
M8 x1.25 is 25Nm
M8 x1.00 is 27Nm
voorste bouten zijn M10 8.8
M10 x 1.5 is 49Nm
M10 x1.25 is 52Nm
Ben nu al enige tijd van school maar was het niet zo dat de tabellenboek voor zeskant moeren is en dat je voor inbus bouten 80 % van die waarde moet nemen of ben ik hier verkeerd.
Weet iemand meer
bij de instructies van de voorste remmen te vervangen staat niks vermeld met welk moment die bouten mogen aangehaald worden
Volgens tabellen boek:
achterste bouten zijn M8 8.8
M8 x1.25 is 25Nm
M8 x1.00 is 27Nm
voorste bouten zijn M10 8.8
M10 x 1.5 is 49Nm
M10 x1.25 is 52Nm
Ben nu al enige tijd van school maar was het niet zo dat de tabellenboek voor zeskant moeren is en dat je voor inbus bouten 80 % van die waarde moet nemen of ben ik hier verkeerd.
Weet iemand meer
dus de achterste volgens de opel fiche 28Nm
en de voorste 45Nm
en beide met een weinig borg middel
Heb net de nieuwe cl rc 5+ remblokken erin gezet en morgen komen de brembo schijven binnen vandaar dat ik deze vraag stelde wil morgen hiermee gedaan hebben
Dan ook nog de remvloeistof spoelen.
Vooraan zaten bij mij TRW blokken en achteraan Brembo blokken
en vond hem niet goed remmend vandaar dat ik alles vernieuw
en de voorste 45Nm
en beide met een weinig borg middel
Heb net de nieuwe cl rc 5+ remblokken erin gezet en morgen komen de brembo schijven binnen vandaar dat ik deze vraag stelde wil morgen hiermee gedaan hebben
Dan ook nog de remvloeistof spoelen.
Vooraan zaten bij mij TRW blokken en achteraan Brembo blokken
en vond hem niet goed remmend vandaar dat ik alles vernieuw
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
De achterste klauw heeft 2 (glij)bouten en verschillen in aanhaal-moment.hitman schreef:dus de achterste volgens de opel fiche 28Nm
De bovenste bout is ook een M10 en moet met 45Nm vast.
De onderste (inbus) is een M8 en moet idd. met een 25-28Nm worden vastgezet.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
euhm... 70Nm op een M8 boutje staat gelijk aan termijn-sloop.vauxhall schreef:die 25nm lijkt mij heel weinig
denk 70nm beter is
Misschien dat je de kop er niet direct van af draait, maar de bout zal bij de minste geringe belasting afbreken.
Tabellen voor aanhaalmomenten zijn prima verkrijgbaar op het Internet. Deze tabellen zijn geen fabeltje, ze zijn ook niet voor mietjes, het aanhaal moment voor een willekeurige bout moet aangehouden worden om het materiaal de juiste voorspanning te geven en ervoor te zorgen dat de boel aan de ene kant niet los loopt en aan de andere kant niet kapot getrokken kan worden.
Echt... verdiep je in de materie en je zal uiteindelijk begrijpen dat je door verkeerde aanhaalmomenten serieuze klappers kan maken!
enkele pics
nieuwe remblokken, schijven brembo geopteerd ivm keurning, eibach pro kit veren en remolie gespoeld
zaterdag eens opnieuw uitlijnen
zal het camber een drastische wijziging zijn met de verlaging van 2.5 cm of denk je dat het verwaarloosbaar zal zijn
sporing doe ik zoiezo
nieuwe remblokken, schijven brembo geopteerd ivm keurning, eibach pro kit veren en remolie gespoeld
zaterdag eens opnieuw uitlijnen
zal het camber een drastische wijziging zijn met de verlaging van 2.5 cm of denk je dat het verwaarloosbaar zal zijn
sporing doe ik zoiezo
- Bijlagen
-
- 1351104108N100_2612.jpg (87.38 KiB) 3493 keer bekeken
-
- 1351104280N100_2616.jpg (76.1 KiB) 3493 keer bekeken
voor de geintresseerden even meegeven hoeveel het camber wijzigd bij het verlagen met de eibach pro kit veren van (-2.5cm)
Dus gisteravond op de uitlijn brug er terug eens aan begonnen en
zowel spoor achter en voor moeten redelijk bijgesteld worden
het camber voor de moment niet aangekomen zal eens op een namiddagje moeten gebeuren
het camber achter voor -2° 0'
nu -2° 30'
dus een opschuiving van 30' oftewel 0.5 °
kan dus terug juist gezet worden met 2 x 1mm shims
het camber voor vooor - 0°30'
nu -1° 0'
Dus eenzelfde verschuiving als achteraan van 30' oftewel 0.5°
ook weer juist te zetten met 2 x 1mm shims
Dus gisteravond op de uitlijn brug er terug eens aan begonnen en
zowel spoor achter en voor moeten redelijk bijgesteld worden
het camber voor de moment niet aangekomen zal eens op een namiddagje moeten gebeuren
het camber achter voor -2° 0'
nu -2° 30'
dus een opschuiving van 30' oftewel 0.5 °
kan dus terug juist gezet worden met 2 x 1mm shims
het camber voor vooor - 0°30'
nu -1° 0'
Dus eenzelfde verschuiving als achteraan van 30' oftewel 0.5°
ook weer juist te zetten met 2 x 1mm shims
sinds ik de remmen en de vloeistof heb gedaan heb ik nu het volgende voor
misschien dat iemand onder u dit ook al heeft gehad
het is nu nl zo dat als ik een bocht neem dat mijn lampje van de handrem gaat oplichten
de kabel van de handrem is los geweest voor de demontage van de remklauw en had deze eerst weer op de zelfde spanning gezet
maar na het oplichten van het lampje bij het nemen van een bocht heb ik deze slapper gezet resultaat nog altijd geen verbetering
ik heb niet het gevoel dat de auto remt als ik een bocht neem en de schijven achteraan hebben niet echt warm na een ritje dus slepen doen ze niet
had nu gedacht aan de vlotter in het vloeistofresservoir
die heeft een aantal dagen naast het potje gelegen tijdens de werken
wie kan mij helpen
misschien dat iemand onder u dit ook al heeft gehad
het is nu nl zo dat als ik een bocht neem dat mijn lampje van de handrem gaat oplichten
de kabel van de handrem is los geweest voor de demontage van de remklauw en had deze eerst weer op de zelfde spanning gezet
maar na het oplichten van het lampje bij het nemen van een bocht heb ik deze slapper gezet resultaat nog altijd geen verbetering
ik heb niet het gevoel dat de auto remt als ik een bocht neem en de schijven achteraan hebben niet echt warm na een ritje dus slepen doen ze niet
had nu gedacht aan de vlotter in het vloeistofresservoir
die heeft een aantal dagen naast het potje gelegen tijdens de werken
wie kan mij helpen