Mijn nieuw atelier en verzameling
- RaoulLauffer
- Actief lid
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
- Locatie: Sittard
- vauxhall
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
- Locatie: Beverlo
de motor in mijn speedster komt uit deze zwarte speedster
(met WAES)
http://www.nextek.ch/?go=showroom.bilder.cars
overweeg om zelf ook WAES te laten plaatsen
(met WAES)
http://www.nextek.ch/?go=showroom.bilder.cars
overweeg om zelf ook WAES te laten plaatsen
- vauxhall
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
- Locatie: Beverlo
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
http://www.nitron.co.uk/site/documents/ ... manual.pdf
heb er nitron race 3way op liggen
iemand enig idee hoe ik die afstel?
ga ze nu iets harder zetten
kan de hoogte van de wagen gemakkelijk verandert worden? en waarmee?
week 16 of 17 komt de eerste grote verandering "binnen" voor de wagen
fotos volgen
vorige week woensdag op circuit Zolder gereden ermee voor de eerste keer
Grip valt verbazend goed mee met de toyo R888 235/17
acceleratie tegen de rode Ultima GTR en een porsche GT3 cup waren fenomenaal
wel slechts 8 rondjes gereden, 2x zwarte vlag voor teveel decibels
ook nog iets aan doen
heb er nitron race 3way op liggen
iemand enig idee hoe ik die afstel?
ga ze nu iets harder zetten
kan de hoogte van de wagen gemakkelijk verandert worden? en waarmee?
week 16 of 17 komt de eerste grote verandering "binnen" voor de wagen
fotos volgen
vorige week woensdag op circuit Zolder gereden ermee voor de eerste keer
Grip valt verbazend goed mee met de toyo R888 235/17
acceleratie tegen de rode Ultima GTR en een porsche GT3 cup waren fenomenaal
wel slechts 8 rondjes gereden, 2x zwarte vlag voor teveel decibels
ook nog iets aan doen
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Gas liften was geen optie, na die eerste waarschuwing?vauxhall schreef:wel slechts 8 rondjes gereden, 2x zwarte vlag voor teveel decibels
ook nog iets aan doen
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- vauxhall
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
- Locatie: Beverlo
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
jawel maar toen kwam die Ultima terug langs en vergat ik het even
bocht op uitlaat zetten om naar de grond te blazen?
moet DB meter hebben den ik
bocht op uitlaat zetten om naar de grond te blazen?
moet DB meter hebben den ik
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Bocht naar beneden zal helpen ja.
db meter is moeilijk, om volle polle op fly by te simuleren.
Welkom bij de DB frustratieclub
db meter is moeilijk, om volle polle op fly by te simuleren.
Welkom bij de DB frustratieclub
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Eeeh... Ik wil niet vervelend over komen, maar met 3-way adjustables zou ik even heel erg goed met Nitron gaan spreken en met iemand die (race)auto's afstelt qua vering op dergelijke dempers om te zien welk rij- en veergedrag je wilt en hoe dat af te stellen is.vauxhall schreef: heb er nitron race 3way op liggen
iemand enig idee hoe ik die afstel?
3-way instelbaarheid is technisch heel erg mooi, maar de cominbaties die te maken zijn schier eindeloos en de kans om het totaal fout af te stellen daarom enorm.
Met de normale '1 way' versies: eenvoudig ja.. Gewoon klikje meer '+'..ga ze nu iets harder zetten
Maar bij jou zou nu de weder-vraag zijn: 'wat bedoel je precies'?
High speed compression? Low speed compression? Rebound? Wat? Da's als het goed is bij die van jou allemaal los instelbaar.. Geeft wellicht al aan wat het 'probleem' van 3 of meer weg instelbare dempers is..
Binnen kleine marges (+/-5 a 10mm) kan je de rij-hoogte met de voor-spanning op de veren aanpassen door de stel-ring aan de bovenkant te verstellen.kan de hoogte van de wagen gemakkelijk verandert worden? en waarmee?
Niet teveel, want je gaat daarmee ook de maximale bewegeing van de demper-zuiger in de body inperken in die richting: hogere rij-hoogte -> minder uit-veren mogelijk, lagere rij-hoogte -> minder in-veren mogelijk.
Als de dempers zelf nog losse instelbare eind-ogen hebben die in- en uitgeschoefd kunnen worden dan is dat eerder een echte 'hoogteverstelling' omdat je daarmee alleen de carosserie en op zichte van de wishbones (en dus de weg) verandert en niet aan de veren/dempers zelf wijzigt.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Over de 3-wegs, volgens Nitron: '...always set rebound less stiff than compression in order to maximize tire grip. ...'. Dus dat scheelt al wel wat combinaties. En high en low speed compression mag niet al te veel uit elkaar liggen of beter, kan niet al te ver uit elkaar liggen. Dus je kan wel high speed compression op 20 clicks zetten en low speed op 5, maar in werkelijkheid kunnen ze niet meer dan een aantal kliks van elkaar af liggen. Kan alleen nergens vinden hoeveel Dus eigenlijk hou je helemaal niet zoveel combinaties over, maar een stuk of 600 En er valt her en der ook wel wat te lezen over met welke combinaties er gereden wordt en daar zit eigenlijk helemaal niet zoveel verschil in. Van de gegevens die ik heb gevonden:
Nitron af fabriek:
- rebound: F10, R10
- compression low: F8, R8
- compression high: F8, R8
Waarden van verschillende set-up's (meeste van Exige's en vrijwel alle voor track days):
- rebound: F 10-14, R 8-11
- compression low: F 2-12, R 4-10 (extreem lage waarden maar een set-up)
- compression high: F 11-14, R 4-7
Ik heb ze nu zo'n beetje op Nitron af fabriek staan en dat is al aardig hard. Net dit weekend d'r onder gezet, dus nog erg weinig eraring. Alles op straat. Het voornaamste probleem is dat alles wel wat begint aan te lopen, maar dat is vooral te wijten aan de velg/band keuze (en de rijhoogte). Ander probleem is leuke bochten te vinden waar je niet al te veel schade hebt als je d'r uit vliegt en een derde probleem is dat je echt asociaal hard moet om een en ander te voelen. Dat gaat je met het nieuwe rijden niet lukken.
Overigens hebben de 1-wegs natuurlijk ook een waarde voor deze variabelen, alleen die is vast ingesteld. Je kan her en der ook wel wat vinden hoe die zijn ingesteld, alleen het daarna terugvertalen van 'rebound is fixed at xx% of compression' naar kliks wordt wat lastiger.
Bovenstaande is mannenlogica achteraf, want ik heb die dingen eerlijk gezegd helemaal niet nodig. Wel weer leuk om je in te verdiepen, want een hobby blijft het.
Nitron af fabriek:
- rebound: F10, R10
- compression low: F8, R8
- compression high: F8, R8
Waarden van verschillende set-up's (meeste van Exige's en vrijwel alle voor track days):
- rebound: F 10-14, R 8-11
- compression low: F 2-12, R 4-10 (extreem lage waarden maar een set-up)
- compression high: F 11-14, R 4-7
Ik heb ze nu zo'n beetje op Nitron af fabriek staan en dat is al aardig hard. Net dit weekend d'r onder gezet, dus nog erg weinig eraring. Alles op straat. Het voornaamste probleem is dat alles wel wat begint aan te lopen, maar dat is vooral te wijten aan de velg/band keuze (en de rijhoogte). Ander probleem is leuke bochten te vinden waar je niet al te veel schade hebt als je d'r uit vliegt en een derde probleem is dat je echt asociaal hard moet om een en ander te voelen. Dat gaat je met het nieuwe rijden niet lukken.
Overigens hebben de 1-wegs natuurlijk ook een waarde voor deze variabelen, alleen die is vast ingesteld. Je kan her en der ook wel wat vinden hoe die zijn ingesteld, alleen het daarna terugvertalen van 'rebound is fixed at xx% of compression' naar kliks wordt wat lastiger.
Bovenstaande is mannenlogica achteraf, want ik heb die dingen eerlijk gezegd helemaal niet nodig. Wel weer leuk om je in te verdiepen, want een hobby blijft het.
- vauxhall
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
- Locatie: Beverlo
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
had 98,1DB en 98,5DB op circuit Zolder
max toegestaan is 95DB
heb een chris tullet
ga kijken voor bochtjes naar beneden
bodemplaat zat ook nog niet onder de speedster (veel motorgeluid?)
koffer gaat nog uit de achterclam
max toegestaan is 95DB
heb een chris tullet
ga kijken voor bochtjes naar beneden
bodemplaat zat ook nog niet onder de speedster (veel motorgeluid?)
koffer gaat nog uit de achterclam
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"