Afwijking bandenmaat en ET-waarde

Voor alles wat niet met de Speedster te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Afwijking bandenmaat en ET-waarde

Bericht door André R »

Hoi,

Voor mijn GT wil ik een setje velgen met winterbanden kopen.
Voordat ik de lokale bandenboer ga spekken, wil ik eerst even kijken of er nog wat leuk gebruikts te koop is.

Zover ik kan zien heeft de GT standaard een velg/band 245/45 18" steek 5x110 ET45.
Het meeste wat ik vind wijkt af van deze maat. Kan iemand me vertellen of een ca. 6% afwijking in bandomtrek acceptabel is en alleen invloed heeft op de kilometerteller?
Ik kan eigenlijk ook niets vinden met een gelijke ET-waarde. In hoeverre mag dit afwijken en waar moet ik op letten?

Thanks!

Andre
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Afwijkende afrolomtrek heeft inderdaad effect op je kilometerteller en snelheidsmeter (ik noem ze maar even los van elkaar), maar aangezien daar vanuit de fabriek al beoorlijk uiteenlopende marges op zitten (behalve in de Speedster ;) ) kun je daar aardig mee rommelen zonder dat het veel uitmaakt. Mijn Yeti heeft al zeker 30.000 km gereden op te kleine banden (205/55/16 ipv 205/60/16). Dat zal dus misschien geen 20.000 km zijn, maar ergens tussen 27.000 en 29.000?

Waar je bij de ET-waarde rekening mee moet houden is aanlopen in de wielkasten. Hogere ET-waarde zorgt ervoor dat de flens van het wiel verder uit het midden ligt: de band komt dan verder naar binnen. Let hierbij op de armen van de ophanging en de binnenste wang van de band bij maximale stuuruitslag.
Lagere ET-waarde zorgt ervoor dat de band meer naar buiten komt. Let hierbij op de spatbordranden en de buitenste wang van de band bij maximale stuuruitslag.

Een mm of 10 à 15 meer of minder ET is meestal geen probleem, zeker niet met smallere (winter)banden. Je kan mogelijk wel verschil voelen bij het sturen, want de ET-waarde heeft effect op de zgn. scrub radius.

Succes met je zoektocht.
Jägertee
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Bedankt jaydee! Dat wordt een kwestie van proberen dan denk ik.
De ET- waarde is toch gelijk aan mm? Ik zou het op zich niet zo mooi vinden als de band veel verder naar binnen valt. Dus moet ik DE HELFT van het verschil in breedte in mm in een kleinere ET-waarde compenseren? (aangezien het om het verschil tov de middenlijn gaat)

Moet het niet juist groter zijn?
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

André R schreef:De ET- waarde is toch gelijk aan mm? Ik zou het op zich niet zo mooi vinden als de band veel verder naar binnen valt. Dus moet ik DE HELFT van het verschil in breedte in mm in een kleinere ET-waarde compenseren? (aangezien het om het verschil tov de middenlijn gaat)

Moet het niet juist groter zijn?
Klopt, de et-waarde is in milimeter, voorbeeld een velg met et 10 komt 30 mm meer naar buiten t.o.v. een et 40 velg, in het geval beide velgen even breed zijn natuurlijk.
Einfach nur ein nackter Sportler
Plaats reactie