Handmatig gas geven.

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Handmatig gas geven.

Bericht door Pipo »

Ik ken iemand die door een beenkwetsuur moeilijk nog een gaspedaal kan bedienen. Op zijn eigen wagen (Mercedes) is een gashandel aan het stuur gemonteerd. Hij vraagt zich af of dit ook op de Speedster mogelijk zou zijn?
Vandaar mijn volgende vraag:
Geeft het Speedster gaspedaal een varierende weerstandswaarde door aan de computer (eventueel een dubbele weerstandswaarde)?
Of is het een digitaal pulssignaal, met zerostelling dmv een homeswitch?

(ok, ik kan het ook wel zelf even uitzoeken, maar als het gemakkelijker kan :oops: :wink: )
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Voor zover ik weet is het een systeem met een aantal potentiometers die weerstandswaarden varieren. Er zijn een aantal dubbel uitgevoerde systemen als failsafe/controle.

Op de Speedster is het, wegens de 'drive by wire' eigenlijk juist heel eenvoudig om het gaspedaal te verhuizen naar een plaats in de buurt van het stuur met een hendel.

Je kunt feitelijk gewoon (een nieuwe of de bestaande) gaspedaal unit monteren op een geschikte plaats met een bedienings hendel/beugel er op en deze op de originele connector aansluiten zonder dat je hoeft moeilijk te doen met gaskabels en zo..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

handgas / cruise control

Bericht door Pipo »

Misschien inderdaad het simpelste een gaspedaal-unit te kopen. Als dat ding geen fortuin kost bij Opel, natuurlijk. Dan heb je automatisch het juiste systeem. Alhoewel ik mijn bedenkingen heb of die man in de Speedster kan instappen. Dit weekeinde komt hij eens kijken of het te doen is.

Ik bedenk juist dat dit ook een oplossing kan zijn voor een ander idee van me - een eenvoudige cruise control :idea: . Daarover heb ik al enkele uren lezen op zitten op meerdere speedsterforums, maar blijkbaar is er nog niemand in gelukt dit op onze speedster te realiseren.
Je kan deze functie activeren in het motormanagement, maar dan moet je ook nog 3 pinnen aan de cpu tot het interieur bekabelen. Er zijn er die dit allemaal gedaan hebben, maar dan nog schijnt het niet te werken :? .
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

De ECU meet van twee potentiometers de weerstandwaarde. De ene loopt van 5V naar 0V en de ander van 0V naar 5V bij het indrukken van het gaspedaal. Ik heb voor een ECU testbank een keer een dergelijke setup gemaakt met een stereo potmeter en dat werkte best goed (de gasklep bewoog netjes mee).

Over de cruisecontrol, voor zover bekend zit de betreffende software module niet in de software release die in de ECU van de speedster zit. Deze module zit wel in de Astra/Vectra/Zafira software variant (is een andere release).

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

markv schreef:De ECU meet van twee potentiometers de weerstandwaarde. De ene loopt van 5V naar 0V en de ander van 0V naar 5V bij het indrukken van het gaspedaal. Ik heb voor een ECU testbank een keer een dergelijke setup gemaakt met een stereo potmeter en dat werkte best goed (de gasklep bewoog netjes mee).
Thanks; ik vermoedde zo iets al.
markv schreef:Over de cruisecontrol, voor zover bekend zit de betreffende software module niet in de software release die in de ECU van de speedster zit. Deze module zit wel in de Astra/Vectra/Zafira software variant (is een andere release).
Niet verwonderlijk dan dat het die engelsman niet lukte.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ik bedenk juist dat dit ook een oplossing kan zijn voor een ander idee van me - een eenvoudige cruise control . Daarover heb ik al enkele uren lezen op zitten op meerdere speedsterforums, maar blijkbaar is er nog niemand in gelukt dit op onze speedster te realiseren.
En op dit forum staat het antwoord..
Bij Vmax kunnen ze dat zo regelen (mits je een turbo speedster hebt en die heb je), heeft Herman ook gedaan.

Om nog iets te zeggen over een alternatieve bediening van je gaspedaal:
Ik ken ook een Duitser (STE op het duitse forum) en die heeft een kabelbediening gemaakt naar zijn originele gaspedaal. Bedient dus eigenlijk met zijn kabel het gaspedaal en de rest blijft as-is. Het doel wat hij had: heeft nu een soort hendel (denk aan handrem van een fiets) aan zijn versnellingspook zitten, die hij kan bedienen met 1 hand tijdens het schakelen. "Heel and toe", zonder "heel of toe" ;) Werkt perfect.

Gr,
The Duke

Edit:
P.S. hier nog wat info voor een 2.2 voor de liefhebbers: http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... sc&start=0
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

the-duke schreef:Om nog iets te zeggen over een alternatieve bediening van je gaspedaal:
Ik ken ook een Duitser (STE op het duitse forum) en die heeft een kabelbediening gemaakt naar zijn originele gaspedaal. Bedient dus eigenlijk met zijn kabel het gaspedaal en de rest blijft as-is. Het doel wat hij had: heeft nu een soort hendel (denk aan handrem van een fiets) aan zijn versnellingspook zitten, die hij kan bedienen met 1 hand tijdens het schakelen. "Heel and toe", zonder "heel of toe" ;) Werkt perfect.
Dan lijkt het me eenvoudiger heel/toe te leren schakelen :wink:
Daarnaast is dit geen oplossing voor mensen met een handicap die door de technische controle aanvaard wordt. Je zou dan continu maar met één hand aan het stuur kunnen rijden.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Kan jouw kennis wel gewoon remmen dan, Pipo?
Jägertee
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

jaydee schreef:Kan jouw kennis wel gewoon remmen dan, Pipo?
Nu rijdt hij met een automaat en remt met zijn linkervoet.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Pipo schreef:Nu rijdt hij met een automaat en remt met zijn linkervoet.

Of een automaat in de Speedster bouwen. Is wel veel werk, maar of het te realiseren weet ik niet.
Plaats reactie