Pagina 1 van 1
Handmatig gas geven.
Geplaatst: 20 nov 2012 21:25
door Pipo
Ik ken iemand die door een beenkwetsuur moeilijk nog een gaspedaal kan bedienen. Op zijn eigen wagen (Mercedes) is een gashandel aan het stuur gemonteerd. Hij vraagt zich af of dit ook op de Speedster mogelijk zou zijn?
Vandaar mijn volgende vraag:
Geeft het Speedster gaspedaal een varierende weerstandswaarde door aan de computer (eventueel een dubbele weerstandswaarde)?
Of is het een digitaal pulssignaal, met zerostelling dmv een homeswitch?
(ok, ik kan het ook wel zelf even uitzoeken, maar als het gemakkelijker kan

)
Geplaatst: 21 nov 2012 6:50
door Arno
Voor zover ik weet is het een systeem met een aantal potentiometers die weerstandswaarden varieren. Er zijn een aantal dubbel uitgevoerde systemen als failsafe/controle.
Op de Speedster is het, wegens de 'drive by wire' eigenlijk juist heel eenvoudig om het gaspedaal te verhuizen naar een plaats in de buurt van het stuur met een hendel.
Je kunt feitelijk gewoon (een nieuwe of de bestaande) gaspedaal unit monteren op een geschikte plaats met een bedienings hendel/beugel er op en deze op de originele connector aansluiten zonder dat je hoeft moeilijk te doen met gaskabels en zo..
Bye, Arno.
handgas / cruise control
Geplaatst: 21 nov 2012 13:47
door Pipo
Misschien inderdaad het simpelste een gaspedaal-unit te kopen. Als dat ding geen fortuin kost bij Opel, natuurlijk. Dan heb je automatisch het juiste systeem. Alhoewel ik mijn bedenkingen heb of die man in de Speedster kan instappen. Dit weekeinde komt hij eens kijken of het te doen is.
Ik bedenk juist dat dit ook een oplossing kan zijn voor een ander idee van me - een eenvoudige cruise control

. Daarover heb ik al enkele uren lezen op zitten op meerdere speedsterforums, maar blijkbaar is er nog niemand in gelukt dit op onze speedster te realiseren.
Je kan deze functie activeren in het motormanagement, maar dan moet je ook nog 3 pinnen aan de cpu tot het interieur bekabelen. Er zijn er die dit allemaal gedaan hebben, maar dan nog schijnt het niet te werken

.
Geplaatst: 21 nov 2012 14:12
door markv
De ECU meet van twee potentiometers de weerstandwaarde. De ene loopt van 5V naar 0V en de ander van 0V naar 5V bij het indrukken van het gaspedaal. Ik heb voor een ECU testbank een keer een dergelijke setup gemaakt met een stereo potmeter en dat werkte best goed (de gasklep bewoog netjes mee).
Over de cruisecontrol, voor zover bekend zit de betreffende software module niet in de software release die in de ECU van de speedster zit. Deze module zit wel in de Astra/Vectra/Zafira software variant (is een andere release).
Groeten,
Mark
Geplaatst: 21 nov 2012 15:08
door Pipo
markv schreef:De ECU meet van twee potentiometers de weerstandwaarde. De ene loopt van 5V naar 0V en de ander van 0V naar 5V bij het indrukken van het gaspedaal. Ik heb voor een ECU testbank een keer een dergelijke setup gemaakt met een stereo potmeter en dat werkte best goed (de gasklep bewoog netjes mee).
Thanks; ik vermoedde zo iets al.
markv schreef:Over de cruisecontrol, voor zover bekend zit de betreffende software module niet in de software release die in de ECU van de speedster zit. Deze module zit wel in de Astra/Vectra/Zafira software variant (is een andere release).
Niet verwonderlijk dan dat het die engelsman niet lukte.
Geplaatst: 21 nov 2012 19:15
door the-duke
Ik bedenk juist dat dit ook een oplossing kan zijn voor een ander idee van me - een eenvoudige cruise control . Daarover heb ik al enkele uren lezen op zitten op meerdere speedsterforums, maar blijkbaar is er nog niemand in gelukt dit op onze speedster te realiseren.
En op dit forum staat het antwoord..
Bij Vmax kunnen ze dat zo regelen (mits je een turbo speedster hebt en die heb je), heeft Herman ook gedaan.
Om nog iets te zeggen over een alternatieve bediening van je gaspedaal:
Ik ken ook een Duitser (STE op het duitse forum) en die heeft een kabelbediening gemaakt naar zijn originele gaspedaal. Bedient dus eigenlijk met zijn kabel het gaspedaal en de rest blijft as-is. Het doel wat hij had: heeft nu een soort hendel (denk aan handrem van een fiets) aan zijn versnellingspook zitten, die hij kan bedienen met 1 hand tijdens het schakelen. "Heel and toe", zonder "heel of toe"

Werkt perfect.
Gr,
The Duke
Edit:
P.S. hier nog wat info voor een 2.2 voor de liefhebbers:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... sc&start=0
Geplaatst: 21 nov 2012 19:25
door Pipo
the-duke schreef:Om nog iets te zeggen over een alternatieve bediening van je gaspedaal:
Ik ken ook een Duitser (STE op het duitse forum) en die heeft een kabelbediening gemaakt naar zijn originele gaspedaal. Bedient dus eigenlijk met zijn kabel het gaspedaal en de rest blijft as-is. Het doel wat hij had: heeft nu een soort hendel (denk aan handrem van een fiets) aan zijn versnellingspook zitten, die hij kan bedienen met 1 hand tijdens het schakelen. "Heel and toe", zonder "heel of toe"

Werkt perfect.
Dan lijkt het me eenvoudiger heel/toe te leren schakelen
Daarnaast is dit geen oplossing voor mensen met een handicap die door de technische controle aanvaard wordt. Je zou dan continu maar met één hand aan het stuur kunnen rijden.
Geplaatst: 21 nov 2012 20:44
door jaydee
Kan jouw kennis wel gewoon remmen dan, Pipo?
Geplaatst: 21 nov 2012 21:13
door Pipo
jaydee schreef:Kan jouw kennis wel gewoon remmen dan, Pipo?
Nu rijdt hij met een automaat en remt met zijn linkervoet.
Geplaatst: 21 nov 2012 22:37
door speedster
Pipo schreef:Nu rijdt hij met een automaat en remt met zijn linkervoet.
Of een automaat in de Speedster bouwen. Is wel veel werk, maar of het te realiseren weet ik niet.