De Sint is daar :-)
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
De Sint is daar :-)
De Sint kwam vanmiddag al aan mijn deur met mijn cadeautje. Weet ik weeral wat doen
- Bijlagen
-
- decatrohr.JPG (19.9 KiB) 3222 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pipo op 22 nov 2012 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Nou, bij mijn vorige Turbo had ik de originele voorcat leeggemaakt en terug gemonteerd. Tot 4500 rpm merkte je niet zoveel verschil, behalve dat het uitlaatgeluid wat sterker was. Maar daarboven trok de motor duidelijk sterker door. Het was pas toen ik ook de hoofdcat door een open buis verving dat er een duidelijke winst door het ganse toerentalbereik te merken was. (kan ook met een 100 cel sportcat)aKra schreef:Zit er bij mij al in sinds de aanschaf, ik ben wel benieuwd wat voor een verschil dit je geeft
Nu heb ik gewoon een vervangstuk gekocht, omdat ik a) te lui was om de voorcat open te slijpen en terug te lassen, en b) een lege voorcat een beetje als geluidsdemper werkt wat ik nu wil vermijden.
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
De sint is daar
Neen, aan de ECU laat ik niet raken. Mijn tuning beperkt zich enkel tot het beter laten 'ademen' van de motor teneinde de koppel- en vermogencurve te optimaliseren. Ik wil alles zoveel mogelijk origineel houden, of gemakkelijk terug naar originele staat te brengen.
Natuurlijk kan ik koppel en vermogen laten bijprogrammeren, ten koste van extra belasting van de mecaniek. Maar wat heb je daar aan tenzij op een circuit?
Natuurlijk kan ik koppel en vermogen laten bijprogrammeren, ten koste van extra belasting van de mecaniek. Maar wat heb je daar aan tenzij op een circuit?
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
de sint is daar
Ja, dat klopt. Maar bij mijn vorige Turbo was die flat spot na mijn aanpassingen aan de luchtinductie en de uitlaat nog nauwelijks te bemerken. Ik verwacht bij deze hetzelfde.
Wat wel blijft is de typische Turbo-ziekte van het 'nalopen' van het gas bij het loslaten van het gaspedaal. (mijn atmo had dit niet) Zonder herprogrammatie krijg je dat er niet uit. Dat vind ik wel vervelend, maar heb mijn schakelen daar aan aangepast. In plaats van synchroon gas loslaten/ontkoppelen, laat ik het gaspedaal een fractie eerder opkomen voor het ontkoppelen. Maar het blijft een lapremedie
Wat wel blijft is de typische Turbo-ziekte van het 'nalopen' van het gas bij het loslaten van het gaspedaal. (mijn atmo had dit niet) Zonder herprogrammatie krijg je dat er niet uit. Dat vind ik wel vervelend, maar heb mijn schakelen daar aan aangepast. In plaats van synchroon gas loslaten/ontkoppelen, laat ik het gaspedaal een fractie eerder opkomen voor het ontkoppelen. Maar het blijft een lapremedie
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Je kan bij mij spreken van vrijetijdsmisvorming Na 17 jaar restauratie van classic cars, streef ik nog altijd naar het zo origineel mogelijk houden van de wagen. De Mona Lisa is ook niet perfect geschilderd, maar niemand die er aan denkt om die wat bij te schilderen Ik weet wel dat het blok meer aan kan, maar ik heb er geen behoefte aan. Jij en ik zijn gewoon twee uitersten wat dit betreft. En dat is ok zo. Beide visies hebben reden van bestaan, en ik kan me ook vinden in jouw manier om met de wagen om te gaan.Herman schreef:Ik snap de terughoudendheid niet zo goed voor een remap. Het blok is mechanisch sterk genoeg voor 50% (en meer) hoger vermogen
Maar Herman, even iets heel anders (misschien moet ik er een aparte topic voor op starten?) Je spreekt daar over het activeren van de cruise control in de software. Ik heb al met velen internationaal daarover gediscuteerd, en de ene zegt dat die functie niet in de Turbo-software zit , anderen dan weer wel. Een Engelsman heeft die functie laten activeren, maar zelfs met aanpassing van de ECU-bekabeling werkte het nog niet Jij schijnt de autoriteit ter zake te zijn Hoe zit dat nu eigenlijk
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
cruise control
En maakt het voor de rest iets uit als de ECU op Zafira ipv Speedster wordt gezet? Er moeten toch andere verschillen tussen de programma's zijn, anders had Opel nooit de moeite gedaan beide te ontwikkelen
A thing of beauty is a joy forever!