De Sint is daar :-)

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

De Sint is daar :-)

Bericht door Pipo »

De Sint kwam vanmiddag al aan mijn deur met mijn cadeautje. Weet ik weeral wat doen :jump:
Bijlagen
decatrohr.JPG
decatrohr.JPG (19.9 KiB) 3222 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pipo op 22 nov 2012 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Je hebt hem toch wel doorgestuurd naar mijn adres Pipo?
Grt Speedokus. :D :D :D
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

speedokus schreef:Je hebt hem toch wel doorgestuurd naar mijn adres Pipo?
Grt Speedokus. :D :D :D
Ja. Maar het schijnt dat je niet braaf bent geweest. Je hebt je niet altijd aan de snelheidsbeperkingen gehouden. :twisted:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Zit er bij mij al in sinds de aanschaf, ik ben wel benieuwd wat voor een verschil dit je geeft :)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Pipo schreef:Ja. Maar het schijnt dat je niet braaf bent geweest. Je hebt je niet altijd aan de snelheidsbeperkingen gehouden. :twisted:
Sinterklaas is niet vies van snelle auto's.

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

aKra schreef:Zit er bij mij al in sinds de aanschaf, ik ben wel benieuwd wat voor een verschil dit je geeft :)
Nou, bij mijn vorige Turbo had ik de originele voorcat leeggemaakt en terug gemonteerd. Tot 4500 rpm merkte je niet zoveel verschil, behalve dat het uitlaatgeluid wat sterker was. Maar daarboven trok de motor duidelijk sterker door. Het was pas toen ik ook de hoofdcat door een open buis verving dat er een duidelijke winst door het ganse toerentalbereik te merken was. (kan ook met een 100 cel sportcat)
Nu heb ik gewoon een vervangstuk gekocht, omdat ik a) te lui was om de voorcat open te slijpen en terug te lassen, en b) een lege voorcat een beetje als geluidsdemper werkt wat ik nu wil vermijden.
A thing of beauty is a joy forever!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

@pipo
ga je de ecu ook laten aanpassen?
Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

De sint is daar

Bericht door Pipo »

Neen, aan de ECU laat ik niet raken. Mijn tuning beperkt zich enkel tot het beter laten 'ademen' van de motor teneinde de koppel- en vermogencurve te optimaliseren. Ik wil alles zoveel mogelijk origineel houden, of gemakkelijk terug naar originele staat te brengen.
Natuurlijk kan ik koppel en vermogen laten bijprogrammeren, ten koste van extra belasting van de mecaniek. Maar wat heb je daar aan tenzij op een circuit?
A thing of beauty is a joy forever!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

true :D
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ik dacht dat de turbo een typische flat spot had ergens rond de 3500-4500, die er alleen met een remap uit te halen was?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

de sint is daar

Bericht door Pipo »

Ja, dat klopt. Maar bij mijn vorige Turbo was die flat spot na mijn aanpassingen aan de luchtinductie en de uitlaat nog nauwelijks te bemerken. Ik verwacht bij deze hetzelfde.
Wat wel blijft is de typische Turbo-ziekte van het 'nalopen' van het gas bij het loslaten van het gaspedaal. (mijn atmo had dit niet) Zonder herprogrammatie krijg je dat er niet uit. Dat vind ik wel vervelend, maar heb mijn schakelen daar aan aangepast. In plaats van synchroon gas loslaten/ontkoppelen, laat ik het gaspedaal een fractie eerder opkomen voor het ontkoppelen. Maar het blijft een lapremedie :x
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

Herman schreef:Ik snap de terughoudendheid niet zo goed voor een remap. Het blok is mechanisch sterk genoeg voor 50% (en meer) hoger vermogen
Je kan bij mij spreken van vrijetijdsmisvorming :wink: Na 17 jaar restauratie van classic cars, streef ik nog altijd naar het zo origineel mogelijk houden van de wagen. De Mona Lisa is ook niet perfect geschilderd, maar niemand die er aan denkt om die wat bij te schilderen :lol: Ik weet wel dat het blok meer aan kan, maar ik heb er geen behoefte aan. Jij en ik zijn gewoon twee uitersten wat dit betreft. En dat is ok zo. Beide visies hebben reden van bestaan, en ik kan me ook vinden in jouw manier om met de wagen om te gaan.

Maar Herman, even iets heel anders (misschien moet ik er een aparte topic voor op starten?) Je spreekt daar over het activeren van de cruise control in de software. Ik heb al met velen internationaal daarover gediscuteerd, en de ene zegt dat die functie niet in de Turbo-software zit , anderen dan weer wel. Een Engelsman heeft die functie laten activeren, maar zelfs met aanpassing van de ECU-bekabeling werkte het nog niet :roll: Jij schijnt de autoriteit ter zake te zijn :P Hoe zit dat nu eigenlijk :?:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
Cruise control handle.jpg
Cruise control handle.jpg (44.57 KiB) 3044 keer bekeken
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

cruise control

Bericht door Pipo »

En maakt het voor de rest iets uit als de ECU op Zafira ipv Speedster wordt gezet? Er moeten toch andere verschillen tussen de programma's zijn, anders had Opel nooit de moeite gedaan beide te ontwikkelen :?
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie