Eindelijk passende 205-jes eronder ;o)
Geplaatst: 30 jun 2005 19:24
Zoals eerder al te lezen was op het forum ben ik bezig geweest om de originele voorbandjes van 175/55R17 te upgraden naar 205/**R17 op originele achtervelgen.
In eerste instantie had ik in overleg met de bandenboer Bridgestone Potenza RE040 205/50R17V besteld. Deze is in diameter en afrolomvang iets groter dan het standaard voorbandje. Maar komt goed overeen met 235/45R17 die ik t.z.t. op de achteras wil hebben. Rechtsvoor was dat geen enkel probleem. In alle richtingen en met belading voldoende ruimte rondom de band. Helaas gaf linksvoor wel problemen bij volledige stuuruitslag om linksaf te slaan en volle belading. De binnenwang en een klein stukje loopvlak raakten het alu-chassis, dus een absolute no-go. Ook met 10 mm spoorverbreder (zonder centreerring) bleef het wiel aanlopen, nu echter tegen de achterkant van de wielkast en niet meer tegen het alu.
Toen hebben we besloten om te gaan voor Bridgestone Potenza RE040 205/45R17, in snelheidcodering W zijn ze nog te krijgen. Vandaag zijn we weer gaan passen en meten. Ook had ik spoorverbreders van 10 mm met centreerring besteld, maar daar later meer over. Deze bandenmaat heeft exact dezelfde afrolomtrek als de standaard voorbandjes. En zowel links als rechts geen enkel aanloopprobleem. Overal is voldoende ruimte rondom de banden. Zelfs richting het alu-chassis heb ik met belading voldoende ruimte . Dus op de vooras voorlopig geen spoorverbreders!
De bestelde 10 mm verbreders had ik dus op de vooras niet nodig. Dus dan maar op de achteras. Ze waren besteld met de maten 5x110 met centeerring 65,1 mm en 10 mm dik aluminium. Helaas is onze Speedster weer een bijzondere auto. De centreerring op de achternaaf is namelijk 15,8 mm hoog. De ruimte in de spacer is echter maar 12,5 mm diep. Verder laten uitfrezen is niet verantwoord, want dan wordt de wand van centreerring van de spacer veel te dun. Nu snap ik ook waarom er in Dld. niemand met 10 mm spoorverbreders rijdt, maar met of 5 of 15 mm per wiel. Voorlopig doe ik het dus volledig zonder spacers. Als de grip van de achteras echt te weinig blijkt te zijn ten opzichte van de vooras dan moet ik wel uitwijken naar 15 mm spoorverbreders. En die haal ik dan wel via Moto-Concept.
Dus samengevat staat mijn Speedy nu op:
Voor: 7,5x17J velgen, ET 36 met 205/45R17W Bridgestone Potenza's RE040
Achter: 7,5x17J velgen, ET36 met 225/45R17V Bridgestone Potenza's RE040
De op 1 na laatste stap is experimenteren met de bandenspanning, en als laatste stap het (laten) uitlijnen.
De eerste ervaringen zijn dat de rechtuitstabiliteit enorm verbeterd is. Het sturen op inparkeersnelheid is lichter geworden. Bij middel snelle bochten, 80-110 km/h, is in het stuur te voelen dat de zwaardere band-velg-combi een sterker gyroscopisch effect hebben, maar de richtingsverandering van de Speedster is strakker en stabieler. Ik ben tot nu toe erg tevreden, en heb nog geen echte nadelen ontdekt.
SteV6
In eerste instantie had ik in overleg met de bandenboer Bridgestone Potenza RE040 205/50R17V besteld. Deze is in diameter en afrolomvang iets groter dan het standaard voorbandje. Maar komt goed overeen met 235/45R17 die ik t.z.t. op de achteras wil hebben. Rechtsvoor was dat geen enkel probleem. In alle richtingen en met belading voldoende ruimte rondom de band. Helaas gaf linksvoor wel problemen bij volledige stuuruitslag om linksaf te slaan en volle belading. De binnenwang en een klein stukje loopvlak raakten het alu-chassis, dus een absolute no-go. Ook met 10 mm spoorverbreder (zonder centreerring) bleef het wiel aanlopen, nu echter tegen de achterkant van de wielkast en niet meer tegen het alu.
Toen hebben we besloten om te gaan voor Bridgestone Potenza RE040 205/45R17, in snelheidcodering W zijn ze nog te krijgen. Vandaag zijn we weer gaan passen en meten. Ook had ik spoorverbreders van 10 mm met centreerring besteld, maar daar later meer over. Deze bandenmaat heeft exact dezelfde afrolomtrek als de standaard voorbandjes. En zowel links als rechts geen enkel aanloopprobleem. Overal is voldoende ruimte rondom de banden. Zelfs richting het alu-chassis heb ik met belading voldoende ruimte . Dus op de vooras voorlopig geen spoorverbreders!
De bestelde 10 mm verbreders had ik dus op de vooras niet nodig. Dus dan maar op de achteras. Ze waren besteld met de maten 5x110 met centeerring 65,1 mm en 10 mm dik aluminium. Helaas is onze Speedster weer een bijzondere auto. De centreerring op de achternaaf is namelijk 15,8 mm hoog. De ruimte in de spacer is echter maar 12,5 mm diep. Verder laten uitfrezen is niet verantwoord, want dan wordt de wand van centreerring van de spacer veel te dun. Nu snap ik ook waarom er in Dld. niemand met 10 mm spoorverbreders rijdt, maar met of 5 of 15 mm per wiel. Voorlopig doe ik het dus volledig zonder spacers. Als de grip van de achteras echt te weinig blijkt te zijn ten opzichte van de vooras dan moet ik wel uitwijken naar 15 mm spoorverbreders. En die haal ik dan wel via Moto-Concept.
Dus samengevat staat mijn Speedy nu op:
Voor: 7,5x17J velgen, ET 36 met 205/45R17W Bridgestone Potenza's RE040
Achter: 7,5x17J velgen, ET36 met 225/45R17V Bridgestone Potenza's RE040
De op 1 na laatste stap is experimenteren met de bandenspanning, en als laatste stap het (laten) uitlijnen.
De eerste ervaringen zijn dat de rechtuitstabiliteit enorm verbeterd is. Het sturen op inparkeersnelheid is lichter geworden. Bij middel snelle bochten, 80-110 km/h, is in het stuur te voelen dat de zwaardere band-velg-combi een sterker gyroscopisch effect hebben, maar de richtingsverandering van de Speedster is strakker en stabieler. Ik ben tot nu toe erg tevreden, en heb nog geen echte nadelen ontdekt.
SteV6