Tibby's beest
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
tuning
Klopt. 300Pk max is ook wat ik altijd gelezen heb. Dit is wel berekend op langdurige belasting. (bv circuit) Dan heb je versterkte zuigerstangen, oliegekoelde zuigers, versterkte kop, oliekoeler, enz... nodig) Als je het vermogen maar gebruikt voor af en toe een stoplichtsprintje, vermoed ik dat die 50PK extra piekvermogen wel te doen is.
A thing of beauty is a joy forever!
Hi Andre,
we allready converted more than 20 cars to stage 4 / 4.5.
90% of these cars have standard engine internals, and none of these customers ever had a engine damage.
In fact, for a "track-tool" I would indeed recommend reinforced engine internals.
But since you noticed me, that you are going to use the car for road use only, you will be fine with OEM internals.
Kind regards
Uwe
ZITAT
Hello Uwe
Some members of the club say it's not possible to run more than 300 hp with standard internals. Can i please get some info about this so i can put it in my topic?
Thank you and regards
--------------------
Dus, iedereen lekker verder tunen
grtz
we allready converted more than 20 cars to stage 4 / 4.5.
90% of these cars have standard engine internals, and none of these customers ever had a engine damage.
In fact, for a "track-tool" I would indeed recommend reinforced engine internals.
But since you noticed me, that you are going to use the car for road use only, you will be fine with OEM internals.
Kind regards
Uwe
ZITAT
Hello Uwe
Some members of the club say it's not possible to run more than 300 hp with standard internals. Can i please get some info about this so i can put it in my topic?
Thank you and regards
--------------------
Dus, iedereen lekker verder tunen
grtz
captain slow
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Het is wel aardig om te zien hoe men op de Speedster/vx220 fora vasthoud aan gevestigde waardes....
GM doet een test met 250 pk + 75 pk NOS en de drijfstangen begeven het...
Was dit BHP of WHP? Yanks hebben het over whp ipv bhp omdat je bhp namelijk niet meet op een rollebank (en ja, USA whp is gewoon hetzelfde als EU whp aangezien ze merendeels dezelfde DD/Dynojet banken gebruiken). 325 whp is een goeie 350 bhp maar een stel engelse die altijd over flywheel en breakHP praten interpreteren het als "250-280 pk is aardig de max.
Vervolgens gaat iedereen rond die pk-koers zitten en als er dan eens een handvol blokken met een paar pk meer de geest geven wordt dit als bevestiging gezien...
Het leuke om dit nu zo eens bezig te zien is dat het veel gelijkenis toont met de Nissan "scene" waar ik jaren in gezeten heb. Daar was 300 pk ook heilig totdat meer en meer mensen gaan tunen en er meer mogelijkheden worden gecreerd. Dan zie je opeens dat 350whp op een sr20det met stock internals nog goed te doen is en nu is 400whp de algemene maatstaaf geworden (wereldwijd dan behalve in Nederland... want over de grens kijken is eng).
Het verschuiven van die grens heeft mijn inziens te maken met geld en het beschikbaar komen van middelen. In de jaren ' 90 had je JWT als DE sr20det tuner en iedereen ging daar braaf naartoe en dokte dik geld. Naar verloop van tijd gaan mensen zelf vogelen en nieuwe dingen ontdekken en wordt het toegankelijker. Op de dag van vandaag is de sr20det markt compleet open en bloot en duw je voor 3-4K 350whp in een ouwe Nissan. Voor dat geld openen de gevestigde Speedster tuners nog enkel maar je motorkap als ik zo hier en daar de prijzen eens lees...
Lang verhaal kort: Succes met je Speedster en help de speedstergemeenschap om te kijken hoe ver je kan gaan met een stock blok.
GM doet een test met 250 pk + 75 pk NOS en de drijfstangen begeven het...
Was dit BHP of WHP? Yanks hebben het over whp ipv bhp omdat je bhp namelijk niet meet op een rollebank (en ja, USA whp is gewoon hetzelfde als EU whp aangezien ze merendeels dezelfde DD/Dynojet banken gebruiken). 325 whp is een goeie 350 bhp maar een stel engelse die altijd over flywheel en breakHP praten interpreteren het als "250-280 pk is aardig de max.
Vervolgens gaat iedereen rond die pk-koers zitten en als er dan eens een handvol blokken met een paar pk meer de geest geven wordt dit als bevestiging gezien...
Het leuke om dit nu zo eens bezig te zien is dat het veel gelijkenis toont met de Nissan "scene" waar ik jaren in gezeten heb. Daar was 300 pk ook heilig totdat meer en meer mensen gaan tunen en er meer mogelijkheden worden gecreerd. Dan zie je opeens dat 350whp op een sr20det met stock internals nog goed te doen is en nu is 400whp de algemene maatstaaf geworden (wereldwijd dan behalve in Nederland... want over de grens kijken is eng).
Het verschuiven van die grens heeft mijn inziens te maken met geld en het beschikbaar komen van middelen. In de jaren ' 90 had je JWT als DE sr20det tuner en iedereen ging daar braaf naartoe en dokte dik geld. Naar verloop van tijd gaan mensen zelf vogelen en nieuwe dingen ontdekken en wordt het toegankelijker. Op de dag van vandaag is de sr20det markt compleet open en bloot en duw je voor 3-4K 350whp in een ouwe Nissan. Voor dat geld openen de gevestigde Speedster tuners nog enkel maar je motorkap als ik zo hier en daar de prijzen eens lees...
Lang verhaal kort: Succes met je Speedster en help de speedstergemeenschap om te kijken hoe ver je kan gaan met een stock blok.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
@Tibby: proficiat met je nieuwe beest!
@Daan, ik ben niet zo thuis in wat voor een scene dan ook, maar met betrekking tot het tunen van een motor vind ik het al heel wat dat GM een waarde opgeeft. Dat doen ze niet uit de losse hand. Ik denk dat er aardig wat motoren sneuvelen voordat ze ergens een lijn trekken. Het probleem is dat die lijn eigenlijk geen lijn is, maar een grijs gebied. De lijn zegt zo iets als 1% van alle motoren gaat met dit of dat onderdeel een probleem krijgen als je boven deze vermogensgrens komt. Als je over die grens gaat, gaat niet zomaar opeens je motor kapot, de kans neemt toe. Dus natuurlijk kan je dat vermogen opschoeven en hoeft er niets kapot te gaan. Maar de betrouwbaarheid (= kans dat er iets kapot gaat) neemt wel af.
Een en ander natuurlijk wel afhankelijk van gebruik. Bij alleen circuit gebruik krijgt een motor voortdurend op z'n donder. Bij alleen straat gebruik moet je wel idioot hard rijden om daarbij in de buurt te komen.
Wel leuke discussie. Ik zou zelf niet zo snel boven die door GM gestelde grens gaan zitten, maar ik hecht dan ook vooral aan betrouwbaarheid. En dan zal je net zien dat mijn motor in die 1% valt
@Daan, ik ben niet zo thuis in wat voor een scene dan ook, maar met betrekking tot het tunen van een motor vind ik het al heel wat dat GM een waarde opgeeft. Dat doen ze niet uit de losse hand. Ik denk dat er aardig wat motoren sneuvelen voordat ze ergens een lijn trekken. Het probleem is dat die lijn eigenlijk geen lijn is, maar een grijs gebied. De lijn zegt zo iets als 1% van alle motoren gaat met dit of dat onderdeel een probleem krijgen als je boven deze vermogensgrens komt. Als je over die grens gaat, gaat niet zomaar opeens je motor kapot, de kans neemt toe. Dus natuurlijk kan je dat vermogen opschoeven en hoeft er niets kapot te gaan. Maar de betrouwbaarheid (= kans dat er iets kapot gaat) neemt wel af.
Een en ander natuurlijk wel afhankelijk van gebruik. Bij alleen circuit gebruik krijgt een motor voortdurend op z'n donder. Bij alleen straat gebruik moet je wel idioot hard rijden om daarbij in de buurt te komen.
Wel leuke discussie. Ik zou zelf niet zo snel boven die door GM gestelde grens gaan zitten, maar ik hecht dan ook vooral aan betrouwbaarheid. En dan zal je net zien dat mijn motor in die 1% valt
Dank u Alain,
Ik denk toch dat hij ruimschoots boven de 300 zal gaan zitten hoor. Er zit een herwerkte Z20LET turbo op (nextgen ) en een Eds manifold met volledige 3 inch uitlaat (spruitstuk van Dbilas). Ik had inderdaad al verhalen gelezen ivm lagere waardes. Daarom dat ik de hoogste optie heb genomen bij vx. 300 of 350, tzal allebei wel genoeg zijn voor de speedster grtz
Ik denk toch dat hij ruimschoots boven de 300 zal gaan zitten hoor. Er zit een herwerkte Z20LET turbo op (nextgen ) en een Eds manifold met volledige 3 inch uitlaat (spruitstuk van Dbilas). Ik had inderdaad al verhalen gelezen ivm lagere waardes. Daarom dat ik de hoogste optie heb genomen bij vx. 300 of 350, tzal allebei wel genoeg zijn voor de speedster grtz
captain slow
Als je geld wil besparen let blok verkopen en leh blok erin hangen.
De zuigers van een leh blok kunnen 700pk hebben. En heeft standaard olie koeling grotere turbo grotere injectors grotere afm en 1 mm dikkere cilinder wanden. en kan standaard met andere chip 300pk brengen. Andere drijfstanden erin en grotere turbo kan je 350pk hebben.
Daarom gaan 9 van de 10 mensen op opel forum over op een Leh blok.
De zuigers van een leh blok kunnen 700pk hebben. En heeft standaard olie koeling grotere turbo grotere injectors grotere afm en 1 mm dikkere cilinder wanden. en kan standaard met andere chip 300pk brengen. Andere drijfstanden erin en grotere turbo kan je 350pk hebben.
Daarom gaan 9 van de 10 mensen op opel forum over op een Leh blok.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
AFAIK kan je ook een C20LET onderblok gebruiken die wegens een minder 'open' bovenzijde tov. de Z20LET sterker zouden zijn op het gebied van cylinderwanden en zo.
Probleem is denk ik tegenwoordig nog een 'net' C20LET onderblok zonder schade/modificaties te vinden aangezien je al praat over begin 90er jaren hier..
Bye, Arno.
Probleem is denk ik tegenwoordig nog een 'net' C20LET onderblok zonder schade/modificaties te vinden aangezien je al praat over begin 90er jaren hier..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Uhm leh blok is het opc blok wat standaard 240 pk heeft na chippen 300pkalain schreef:Komen de LEH blokken niet uit Brazilië ?
Kwaliteit zou minder goed zijn dan de LET blokken heb ik eens gehoord.
Verhaal komt van iemand die bij Vmax een LEH motor had laten plaatsen en tunen in zijn VX.
Blok was al na enkele 100 km kapot!
Is dat die wagen niet van die carbonfabricant
http://www.c12carbonworks.com/lavorirealizzati.html
grtz
http://www.c12carbonworks.com/lavorirealizzati.html
grtz
captain slow
Re: Tibby's beest
captain slow