Remschijven, maar welke?

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door Smiley »

Als je je remvloeistof aan de kook gekregen hebt, zul je hem weer moeten wisselen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
TissiRS
Actief lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 sep 2009 20:07
Locatie: Oud Gastel

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door TissiRS »

Er gaat bij het vervangen van de schijven in ieder geval nieuwe vloeistof in, Dot 5.1 of 6 had ik hier gelezen als vervanging voor de 4.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door Maarten »

Je hebt zeer waarschijnlijk nog vocht (water) in je remsysteem. Want ook DOT4 moet het makkelijk even uithouden.

Voorklauwen zijn moeilijk te ontluchten, je moet ze daarvoor losschroeven van de naaf, zodat je hem zo kunt draaien dat eventueel water in de binnenste zuiger, via het leidinkje naar de buitenste kan ontsnappen, waarna het door de ontluchtingsnippel naar buiten kan.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door Smiley »

De ontluchtingsnippel op de versnellingsbak wordt ook nog wel eens vergeten.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door frederic »

Mijn remvloeistof is vorig jaar vervagen door dot 5.1 met een door duw systeem op +- 1 bar.
Op empa het zelfde probleem ondervonden, na een paar ronden stevig door rijden en remmen ook door mijn pedaal geduwd.
Het duurde wel even voor in weer druk had. ( laten afkoelen )
Ik zal nu ook het rem systeem opnieuw door spoelen en de wijze raat opvolgen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door aKra »

Smiley schreef:De ontluchtingsnippel op de versnellingsbak wordt ook nog wel eens vergeten.
Ik las juist een paar dagen geleden op het VX forum dat deze compleet los van de reminstallatie zou functioneren, alleen delen ze wel het reservoir (dus op zich logisch dat je hem ook wilt flushen).
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door jaydee »

TiissiRS en frederic, wat hebben jullie op EPMA gedaan dat je je remmen 'aan de kook' reed?! Er hoefde per rondje maar twee keer echt geremd te worden (van 80 naar 40 ofzo voor de 'hairpin' en van 95 naar 50 voor de S-bocht aan het eind), de rest was hooguit 'aantikken' (confidence dab, zoals de Engelsen dat noemen).
Jägertee
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door frederic »

te lang op het gas volgens mij :?
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door S. Gonzales »

frederic schreef:te lang op het gas volgens mij :?
Misschien een goede tip voor een volgende keer (ik zeg er wel meteen bij dat ik a: het Epma baantje niet ken en.... b: niet pretendeer het allemaal zo goed te weten!)
Dus doe er vooral mee wat je wilt en wanneer iemand een andere mening heeft, prima!

Tijdens mijn circuittrainingen op een KawasakiZX10R, heb ik geleerd nieuwe circuits eerst zoveel mogelijk op souplesse te leren rijden. Dat wil zegen, je rijdt zoveel mogelijk in dezelfde versnelling.....maar je remt nergens! :shock: Klinkt eng (en dat is het ook :lol: ), want je moet dan heel goed inschatten of je op tijd "langzaam genoeg' gaat om de bocht te halen. De lijnen die je rijdt worden dan nog veel belangrijker maar de rondetijden zijn uiteraard volstrekt onbelangrijk.
Wanneer je dat onder de knie hebt kan je de snelheid langzaam opvoeren en komt het schakelen er bij. Rondetijden worden pas veel later belangrijk.
Een andere tip om te testen of je het circuit goed in je hoofd hebt is de volgende: neem een stopwatch o.i.d. in je hand, sluit je ogen en rij in gedachte een volledige ronde. Op het moment dat je de ronde voltooid hebt druk je af. Wanneer de geklokte tijden overeenkomen met de praktijk zit het met de circuitkennis meestal wel goed. :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door sooike »

frederic schreef:Op empa het zelfde probleem ondervonden, na een paar ronden stevig door rijden en remmen ook door mijn pedaal geduwd.
Het duurde wel even voor in weer druk had. ( laten afkoelen )
Toen ik m'n speedster pas had heb ik ook eens enkele keren achter elkaar door het rempedaal geduwd, na dat ik een half uur in de file stond.
Heeft dus niets te maken met remmen heet rijden, volgens mij vocht in de hoofdremcilinder, dat door opwarming van de radiator voor problemen zorgt.
Ik wist echter niet hoe lang het geleden was dat de remvloeistof vervangen was, meteen laten vervangen, en nooit meer problemen gehad :D
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door aKra »

Nu zie ik door de bomen het bos ook niet meer...

Zimmermann
http://www.ebay.de/itm/200667462597?ssP ... 1423.l2649
Afbeelding

Elise-Sports
http://elise-shop.com/eliseshop-motorsp ... p-209.html
Afbeelding

EBC BSD high carbon discs
http://ebcbrakes.com/product/bsd-disc/
Afbeelding

EBC USR slotted discs/UltiMax
http://elise-shop.com/ebc-ultimax-brake ... -p-64.html
Afbeelding

Of eventuele "random" Brembo/Pagid/ander merk discs die evt. geslotted zijn/dimpled etc.?

En zijn 308mm schijven eventueel interessant?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door Arno »

aKra schreef: En zijn 308mm schijven eventueel interessant?
Die kunnen, met wat spacer-ringen onder de remklauw en evt. langere bouten, van wat SAAB's worden gebruikt. Niet helemaal optimaal, omdat de remklauw voor een kleinere radius schijf is ontworpen en met een 308 de blokjes iets tegen/over de boven-rand uit komen, maar het werkt wel.

'Vult' het wiel wat meer, maar het nadeel is wel dat die dingen ZWAAAAAR zijn...

Voor de rest heeft het een klein extra rem-effect omdat de hefboom van de afstand remblok/as iets groter wordt.

Alle schijven die je boven aangeeft zijn verder allemaal prima. 'High carbon' versies zijn vaak wat beter bestand tegen zware belasting/temperatuur en worden langzaamaan meer gemeengoed (wegens steeds zwaardere auto's). Is denk ik meer hoeveel je wilt uitgeven :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door alain »

Ik gebruik deze van elise shop
Het zijn misschien niet de goedkoopste maar ze doen echt wat ze moeten doen!
En samen met RC 6 remblokken zijn ze evengoed als de big brake kit met 4 pots remklauwen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door aboellaard »

Ik rij dus al weer een tijdje met Brembo schijven (heel goedkope en zonder gaten en sleuven, zal wel een generiek product zijn) en CL5+ blokken. Laatste tijd gaat echter bij hogere snelheden de zaak trillen. En niet zo'n klein beetje. Ben al een keer uitgestapt in Duitsland om te kijken of alles nog vast zat. En heb ook de hele remmelarij al een paar keer gecontroleerd: blokken eruit, klauwen er af, kanten van de blokken zoeten etc. Aan de schijven is niets te zien. Slijten trouwens wel aardig hard met die CL5+ dingen. En ik hou ook nooit het rempedaal ingetrapt bij stilstaan, zelfs niet bij koude remmen. Trilling is nauwelijks te merken bij lagere snelheden. Afremmen bij 160-170 is echter een heel ander verhaal. Heb ook geprobeerd het probleem weg te remmen, dus net niet in de ABS remmen vanaf 100 naar 30 en zo, en dat helpt wel, maar tijdelijk. Overigens geen verschrikkelijk groot probleem,want alles werkt wel naar behoren, maar irritant is het wel. Heb ook de nodige zoeacties gedaan naar mogelijke oorzaken, maar daar word ik ook niet veel wijzer van (kromme schijven, cementite etc).

Iemand een idee??
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Re: Remschijven, maar welke?

Bericht door alain »

aboellaard schreef:Ik rij dus al weer een tijdje met Brembo schijven (heel goedkope en zonder gaten en sleuven, zal wel een generiek product zijn) en CL5+ blokken. Laatste tijd gaat echter bij hogere snelheden de zaak trillen. En niet zo'n klein beetje. Ben al een keer uitgestapt in Duitsland om te kijken of alles nog vast zat. En heb ook de hele remmelarij al een paar keer gecontroleerd: blokken eruit, klauwen er af, kanten van de blokken zoeten etc. Aan de schijven is niets te zien. Slijten trouwens wel aardig hard met die CL5+ dingen. En ik hou ook nooit het rempedaal ingetrapt bij stilstaan, zelfs niet bij koude remmen. Trilling is nauwelijks te merken bij lagere snelheden. Afremmen bij 160-170 is echter een heel ander verhaal. Heb ook geprobeerd het probleem weg te remmen, dus net niet in de ABS remmen vanaf 100 naar 30 en zo, en dat helpt wel, maar tijdelijk. Overigens geen verschrikkelijk groot probleem,want alles werkt wel naar behoren, maar irritant is het wel. Heb ook de nodige zoeacties gedaan naar mogelijke oorzaken, maar daar word ik ook niet veel wijzer van (kromme schijven, cementite etc).

Iemand een idee??

Laat je voorwielen eens terug balanceren.
Ik heb hetzelfde probleem gehad een jaar of 5 geleden.
Na circuitgebruik voelde ik ineens heel hevige trillingen in het stuur ook bij het remmen
Toen dacht ik ook dat mijn remschijven krom waren.
Plaats reactie