radiatoren

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: radiatoren

Bericht door Arno »

Soms doe je er weinig aan is mijn ervaring.

De vol-alu radiatoren verhelpen in ieder geval het probleem van de scheurende/ontploffende plastic eind tanks van de orginele radiators, maar ik heb zelf ook een radiator gehad (was nog een originele toen de auto nog nieuw was en in de garantie) die spontaan ging lekken vanuit de plaats waar de koel-kanalen en het maas-werk aansluiten op de zijkant.

Voordeel tov. de ontploffende eind tanks is dat dit soort lekkages meestal veel geleidelijker zijn en je eerder een klein beetje koelvoeistof op de voorruit gaat zien om de zoveel tijd als er wat druppeltjes uit komen. Niet zo catastrofaal als het plastic wat 'krak' gaat en alles er in 1 keer uit smijt.

Beschadigingen, oxidatie, etc. helpt allemaal niet mee en het is IMHO niet zo vreemd om iedere 10 jaar of zo wel een nieuwe radiator nodig te hebben nog onafhankelijk van type.

Bij deze auto's is in ieder geval de schade door steentjes en zo minder een pijnpunt. Als ik op mijn 'dagelijkse' auto kijk, dan vermoed ik dat ik binnenkort daar wel een nieuwe A/C radiator nodig heb want die is behoorlijk 'gesloopt' door steentjes en andere troep wat er in de loop van de tijd tegenaan gekomen is.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: radiatoren

Bericht door StefanW »

the-duke schreef:
In mijn Speedster is door de vorige eigenaar in 2010 de originele radiateur prefentief vervangen door een alu exemplaar van de Elise shop. Deze is echter gaan lekker en omdat het aluminium is blijkt repareren niet mogelijk.
Kan je aangeven hoe / op welk punt deze precies lek is ?
Ben wel benieuwd of daar nog iets uit te leren valt voor mezelf en dan kunnen we je misschien ook adviseren hoe het de volgende keer eventueel te voorkomen is. Ik heb ook een kennis die aluminium kan lassen, maar dat ligt maar net aan waar de lekkage zit.

Gr,
The Duke
Bij Radiateurenservice West waren ze ondanks dat aluminium daar niet gerepareerd kan worden wel zo vriendelijk om 'm even voor me af te persen, hij lekt op een van de lamellen waar deze bij de zijkant komt. Ik ben van plan deze week een offerte te vragen voor een koperen variant, kan in elk geval gerepareered worden. Een alu variant is helaas al einde verhaal als je schroevendraaier een keer slecht valt...
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: radiatoren

Bericht door Maik »

Nu je het zo zegt, de koperen variant is dan inderdaad wel de goede keuze voor jou, gezien jouw sleuteltalenten :bag:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: radiatoren

Bericht door Smiley »

Er stond in de GTO magazine nog een leuk stukje over maatwerk koperen radiatoren.
Waren maar iets van 6 tot 8k per stuk.
Eens kijken wat hier uitkomt :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: radiatoren

Bericht door the-duke »

StefanW schreef:
the-duke schreef:
In mijn Speedster is door de vorige eigenaar in 2010 de originele radiateur prefentief vervangen door een alu exemplaar van de Elise shop. Deze is echter gaan lekker en omdat het aluminium is blijkt repareren niet mogelijk.
Kan je aangeven hoe / op welk punt deze precies lek is ?
Ben wel benieuwd of daar nog iets uit te leren valt voor mezelf en dan kunnen we je misschien ook adviseren hoe het de volgende keer eventueel te voorkomen is. Ik heb ook een kennis die aluminium kan lassen, maar dat ligt maar net aan waar de lekkage zit.

Gr,
The Duke
Bij Radiateurenservice West waren ze ondanks dat aluminium daar niet gerepareerd kan worden wel zo vriendelijk om 'm even voor me af te persen, hij lekt op een van de lamellen waar deze bij de zijkant komt. Ik ben van plan deze week een offerte te vragen voor een koperen variant, kan in elk geval gerepareered worden. Een alu variant is helaas al einde verhaal als je schroevendraaier een keer slecht valt...
Ok, helaas.. Dat is een redelijk onmogelijke plek om te repareren lijkt me i.d.d. en ik zou ook niet weten hoe dat te voorkomen..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: radiatoren

Bericht door StefanW »

Maik schreef:Nu je het zo zegt, de koperen variant is dan inderdaad wel de goede keuze voor jou, gezien jouw sleuteltalenten :bag:
Je komt toch wel weer helpen?
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: radiatoren

Bericht door Co'tje »

Maik schreef:Nu je het zo zegt, de koperen variant is dan inderdaad wel de goede keuze voor jou, gezien jouw sleuteltalenten :bag:
Heb hem zelf opgehaald, erg gaaf als je van ambachtelijk werk houdt.
De prijs heb ik verdrongen, maar 500 euro was het niet, laat staan 5000 euro :o)

Kijk eens op deze foto's, daar staan een aantal mooie projecten op....
http://www.autotempclaasen.nl/radiateuren/
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: radiatoren

Bericht door robertsabee »

Smiley schreef:Er stond in de GTO magazine nog een leuk stukje over maatwerk koperen radiatoren.
Waren maar iets van 6 tot 8k per stuk.
Eens kijken wat hier uitkomt :mrgreen:
Ja, hallo... dat waren radiatoren van klassiekers. Zo eentje waarbij de radiator de voorkant IS
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: radiatoren

Bericht door StefanW »

Heeft er wellicht nog iemand een rawlnut liggen? Bij het verwijderen van het binnenscherm zat een bout toch te vast en will de originele jack nut vervangen door een rawl nut. Probleem is dat de meeste sites ze per 50 stuks aan bieden...

voorbeeld: http://www.bol.com/nl/p/rawlnut-rubber- ... 010482915/
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: radiatoren

Bericht door S. Gonzales »

Bij Yvo (Eliseshop) hoef je er geen 50 af te nemen. :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: radiatoren

Bericht door S. Gonzales »

A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: radiatoren

Bericht door StefanW »

Thanks, en inmiddels besteld!

Over het hoe en waarom van het kapot gaan van de radiateur, het blijft gissen natuurlijk maar een andere specialist was niet heel erg onder de indruk van de constructie. Het lijkt of het originele binnenwerk is gebruikt in combinatie met aluminium zijkanten. Maar omdat er geen verstevigingen in de hoogte richting zijn (diepte in geval van platliggen bij de Speedster) nemen de koelkanalen bij uitzetten (opwarmen) de krachten die gepaard gaan met de uitzetting op. Een betere alu radiateur laten maken zou zo'n 500 kosten.
Koper volgens deze specialist geen goede optie, altijd meer kans op lekkage.

Nu eerst maar es die binnenschermen terug plaatsen en rijden! Kijken hoe lang een plastic zijkant meegaat.
Plaats reactie