Schokbrekers en veervoorspanning
Geplaatst: 27 feb 2013 16:08
Heb net een stel tweedehands Nitron's binnen. Leuk spul. Maar dan ... Na zoeken heb ik het volgende begrepen: voorspanning op de veren zo instellen dat de schokbreker op de auto (met rijder, tank halfvol etc)) op de helft van z'n totale traject staat. Dus als bijvoorbeeld een veer 300 lbs/inch (ong 5,3 kg/mm) is en de auto weegt aan de voorkant bij een wiel 200 kg, dan krijg je een veerweg van 38 mm. Bij een totaal dempertraject van zeg 60 mm zou dus de veer 8 mm ingedrukt moeten worden. Dus eigenlijk vanaf het moment dat de veer tegendruk gaat geven, ongeveer 8 mm inschroeven.
So far so good. Hoop ik. Maar wat is nu dat traject, want er zitten bumpstops op. Van die marshmellows zeg maar. Gezond verstand zegt mij: neem ongeveer een derde van die bumpstop en trek dat van het geheel af. Klopt dat? Die bumpstop is ongeveer 27mm met een totaal traject van 70mm (voor), beschikbaar traject wordt dan 61 mm. Die instelling op de helft van het traject is natuurlijk geen wet en gaat ook niet over een millimeter meer of minder. Ik wil alleen wel ongeveer goed zitten. (een en ander natuurlijk ook afhankelijk van de hardheid van de veren)
En nog een vraagje. Alles dat ik over vering op de Speedster lees wijst naar hardere veren. 400 Voor 550 achter bijvoorbeeld. Bij deze set zitten 300/350 veren. Dat is al harder dan de originele (234/268), maar niets in vergelijking met die 400/550. Als je dan wat gaat lezen over vering en demping, wordt ook al snel gezegd om de veren zo zacht mogelijk te kiezen en vervolgens met demping te compenseren. Oftewel harde vering, weinig demping tegenover zachte vering, veel demping. Valt hier nog iets zinnigs over te zeggen? Heb die Nitrons trouwens gekocht met het idee om ook eens wat praktijkervaring op te doen, dus ik laat het voorlopig bij 300/350 en ga wat experimenteren. Ben alleen wel benieuwd naar wat anderen als ervaring hebben.
Om die vraag voor te zijn, de auto wordt 100% op de weg en een virtuele 10% op circuit gebruikt. Oftewel ik heb het voornemen dit jaar wat op het circuit te gaan rommelen. En ik rij nu met de standaard vering/demping. Is mij te zacht / helt teveel over in bochten maar om eerlijk te zijn vind ik die set up helemaal zo slecht nog niet wat pure bochtsnelheid betreft.
So far so good. Hoop ik. Maar wat is nu dat traject, want er zitten bumpstops op. Van die marshmellows zeg maar. Gezond verstand zegt mij: neem ongeveer een derde van die bumpstop en trek dat van het geheel af. Klopt dat? Die bumpstop is ongeveer 27mm met een totaal traject van 70mm (voor), beschikbaar traject wordt dan 61 mm. Die instelling op de helft van het traject is natuurlijk geen wet en gaat ook niet over een millimeter meer of minder. Ik wil alleen wel ongeveer goed zitten. (een en ander natuurlijk ook afhankelijk van de hardheid van de veren)
En nog een vraagje. Alles dat ik over vering op de Speedster lees wijst naar hardere veren. 400 Voor 550 achter bijvoorbeeld. Bij deze set zitten 300/350 veren. Dat is al harder dan de originele (234/268), maar niets in vergelijking met die 400/550. Als je dan wat gaat lezen over vering en demping, wordt ook al snel gezegd om de veren zo zacht mogelijk te kiezen en vervolgens met demping te compenseren. Oftewel harde vering, weinig demping tegenover zachte vering, veel demping. Valt hier nog iets zinnigs over te zeggen? Heb die Nitrons trouwens gekocht met het idee om ook eens wat praktijkervaring op te doen, dus ik laat het voorlopig bij 300/350 en ga wat experimenteren. Ben alleen wel benieuwd naar wat anderen als ervaring hebben.
Om die vraag voor te zijn, de auto wordt 100% op de weg en een virtuele 10% op circuit gebruikt. Oftewel ik heb het voornemen dit jaar wat op het circuit te gaan rommelen. En ik rij nu met de standaard vering/demping. Is mij te zacht / helt teveel over in bochten maar om eerlijk te zijn vind ik die set up helemaal zo slecht nog niet wat pure bochtsnelheid betreft.