Versnellingsmechanisme gebroken!!
Geplaatst: 10 mar 2013 20:14
Hallo allemaal,
Ik kwam zojuist van mijn werk en reed op de snelweg naar huis toen ik terugschakelde om een andere auto in te halen, hij ging moeilijk in zijn 3 en ging even tandenpoetsen..
Toen ik daarna weer door wou schakelen naar zijn 4, was dit niet meer mogelijk! ook naar links of naar rechts naar zijn 1 en 2 of 5 was niet meer mogelijk, hij zat dus vast in zijn 3 en ik kon hem wel naar de plaats van de 4e versnelling zetten maar er gebeurde daarbij niks, voelt als een losse versnellingspook.. Ben toen dus maar in zijn 3 verder naar huis gereden en thuis het middenpaneel eraf getrokken, daar was niks aan de hand.
Daarna de motorkap opengehaald met een vriend samen en daar kwamen we erachter dat het mechanisme wat tegen het motorblok aan zit, het boutje aan het kogelgewrichtje was afgebroken! hij was ook wel echt helemaal verrot, gewricht gaat heel stroef en het rubber was gewoon uitgedroogt.
Ik moet erbij zeggen dat ik hem nooit echt lekker heb vinden schakelen, en denk dat dit de oorzaak was, of gewoon door verrotting of het was daar niet goed gesteld, want dat gewrichtje kon met een bout en een 'stopmoer' gesteld worden.
Vooral bij koude motor was hij altijd heel erg lastig van de 2e versnelling naar de 1e te zetten.
Hier volgen wat foto's:
Ik weet niet wat de oplossing hiervoor is, de bout van het kogelgewricht is afgebroken en in het mechanisme in de 2 laatste foto's waar hij vastgelast is.
Volgensmij moet dat kogelgewricht nieuw besteld worden? Waar? en moet bij het mechanisme dat boutje uitgeboord worden en schroefdraad getapt?
Kan ik zoiets zelf doen? of moet ik hem hiervoor naar de garage brengen, ik denk zelf dat het niet zo heel lastig is, alleen heb geen idee hoe dat stellen gaat of dat het uberhaupt gesteld moet worden.
Alvast hartelijk dank,
Tim Krol
Ik kwam zojuist van mijn werk en reed op de snelweg naar huis toen ik terugschakelde om een andere auto in te halen, hij ging moeilijk in zijn 3 en ging even tandenpoetsen..
Toen ik daarna weer door wou schakelen naar zijn 4, was dit niet meer mogelijk! ook naar links of naar rechts naar zijn 1 en 2 of 5 was niet meer mogelijk, hij zat dus vast in zijn 3 en ik kon hem wel naar de plaats van de 4e versnelling zetten maar er gebeurde daarbij niks, voelt als een losse versnellingspook.. Ben toen dus maar in zijn 3 verder naar huis gereden en thuis het middenpaneel eraf getrokken, daar was niks aan de hand.
Daarna de motorkap opengehaald met een vriend samen en daar kwamen we erachter dat het mechanisme wat tegen het motorblok aan zit, het boutje aan het kogelgewrichtje was afgebroken! hij was ook wel echt helemaal verrot, gewricht gaat heel stroef en het rubber was gewoon uitgedroogt.
Ik moet erbij zeggen dat ik hem nooit echt lekker heb vinden schakelen, en denk dat dit de oorzaak was, of gewoon door verrotting of het was daar niet goed gesteld, want dat gewrichtje kon met een bout en een 'stopmoer' gesteld worden.
Vooral bij koude motor was hij altijd heel erg lastig van de 2e versnelling naar de 1e te zetten.
Hier volgen wat foto's:
Ik weet niet wat de oplossing hiervoor is, de bout van het kogelgewricht is afgebroken en in het mechanisme in de 2 laatste foto's waar hij vastgelast is.
Volgensmij moet dat kogelgewricht nieuw besteld worden? Waar? en moet bij het mechanisme dat boutje uitgeboord worden en schroefdraad getapt?
Kan ik zoiets zelf doen? of moet ik hem hiervoor naar de garage brengen, ik denk zelf dat het niet zo heel lastig is, alleen heb geen idee hoe dat stellen gaat of dat het uberhaupt gesteld moet worden.
Alvast hartelijk dank,
Tim Krol