aanspannen softtop

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

aanspannen softtop

Bericht door philip1966 »

mijn softtop past aan één zijde beter aan dan aan de andere kant.
hierdoor zit ik met extra windgeruis (kant bestuurder).
kan je de softtop aanspannen of hoe stel je hem perfect af ?

thx.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: aanspannen softtop

Bericht door Pipo »

Aan de voorzijde en achterzijde van de softtop loopt door de stof een stalen kabel welke met de starre zijstukken verbonden is. De kabeluiteinden zijn voorzien van een draadeinde, hetwelk je kan aanschroeven en zo de spankracht van de kabel verhogen. Dit zou je probleem moeten oplossen :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

Re: aanspannen softtop

Bericht door philip1966 »

bedankt!
ga direct eens proberen of dit goed te krijgen is.
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

Re: aanspannen softtop

Bericht door philip1966 »

dien ik deze zowel vooraan als achteraan op dezelfde afstand te zetten?
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: aanspannen softtop

Bericht door jaydee »

Dat moet vrij makkelijk te voelen zijn: als je ze te strak draait moet je te veel kracht zetten om het dak te sluiten, dus dan moeten ze wat losser...
Jägertee
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: aanspannen softtop

Bericht door Pipo »

Bij mijn eerste Speedster zat van fabriek uit de voorste kabel veel te los. Als ik 200km/u reed, kon ik in het midden gewoon mijn hand tussen het doek en het raamkader steken :shock: Ik heb de kabel ca 5mm moeten inkorten. Het viel me op dat de achterste kabel verder ingeschroefd moest worden om dezelfde spanning als vooraan te krijgen. Vermoedelijk zit er wel wat lengteverschil op de kabels. Te strak aanspannen heeft geen zin. Je zet er teveel druk met op de afdichtrubbers, en het kost je meer moeite om de zijstukken in hun houder te klikken. En je loopt het risico dat de kabel breekt. Ik heb ze gewoon steeds met een paar mm aangespannen, en dan even een testrit gemaakt om te zien of de softtop niet loskwam van het dwarsprofiel. Natuurlijk, hoe hoger de snelheid, hoe harder de softtop omhooggezogen wordt en hoe meer spanning je op de kabels moet zetten om de top op zijn plaats te houden.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: aanspannen softtop

Bericht door Smiley »

Pipo schreef:Natuurlijk, hoe hoger de snelheid, hoe harder de softtop omhooggezogen wordt en hoe meer spanning je op de kabels moet zetten om de top op zijn plaats te houden.
Heb wel eens begrepen (kan ook elise advies geweest zijn) de softtop onder de 140 te houden.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: aanspannen softtop

Bericht door Arno »

Smiley schreef:Heb wel eens begrepen (kan ook elise advies geweest zijn) de softtop onder de 140 te houden.
Als hij goed is afgesteld is 200+ echt geen probleem met de softtop.

Sterker nog... Ik ken meer verhalen van hardtops die van de auto vliegen als softtops ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: aanspannen softtop

Bericht door Smiley »

Arno schreef:Sterker nog... Ik ken meer verhalen van hardtops die van de auto vliegen als softtops ;)
Ik ook, mar dat zijn meestal single skin reproducties met bevestigingen van lik me vestje.
Oem´s die eraf vliegen nog niet van gehoord.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
TissiRS
Actief lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 sep 2009 20:07
Locatie: Oud Gastel

Re: aanspannen softtop

Bericht door TissiRS »

Bij mij was hij vanavond dus niet goed afgesteld (de softtop), de bijrijderskant kwam los uit de sluiting. Gelukkig bleef de top zitten en was ik net bij een pompstation. Helemaal dubbel aangezien ik vanmiddag dit draadje had gelezen.
Plaats reactie