Rijvaardigheidsdag Zandvoort 3 augustus 2013
Geplaatst: 24 apr 2013 20:17
In het verleden heb ik 3x een soortgelijke dag georganiseerd. 2x voor Opel Speedster (2006 en 2007) en 1x voor TVR (2011).
Dit jaar is er een andere opzet. Maximaal 30 auto's van verschillende merken zoals Lotus, TVR, Opel Speedster, Ariel, Caterham, enz.
Diverse deelnemers doen voor de 2e of 3e keer mee...
Zo ziet de dag er uit:
Zaterdag 3 augustus te Zandvoort
De gehele dag wordt georganiseerd door Bleekemolen RacePlanet.
Onderverdeling in 3 groepen, afhankelijk van snelheid auto.
De dag is afgestemd op onze snelle auto’s.
Zandvoort behoort tot de mooiste circuits van de wereld. De bochten en het hoogteverschil zijn uniek. Het circuit heeft een historie van ruim 60 jaar. Bochten zoals de Tarzanbocht, Hugenholtzbocht, Scheivlak en het vroegere Bos Uit doet veel harten van autoliefhebbers sneller kloppen.
Ervaren coureurs/instructeurs zullen ons de gehele dag bezig houden waarbij er zoveel mogelijk op het circuit gereden wordt.
In de ochtend is het ontvangst met koffie. De coureurs/instructeurs stellen zich voor en vertellen wat we die dag gaan doen. Daarna wordt nuttige informatie gegeven over het circuit en worden er adviezen gegeven over je zitpositie achter het stuur en hoe je controle over je auto kan houden.
Tussen de middag is er een lunch. Aan het einde van de middag krijg je het certificaat.
De dag bestaat uit 3 onderdelen:1 Het circuit op. De ervaren coureur/instructeur neemt plaats achter het stuur en je gaat zelf op de bijrijderplaats zitten. Hij laat je zien waar de ideale lijn ligt en wat je moet doen om snel en veilig over het circuit te rijden. Je leert alles over de apex van de bocht, wanneer je moet schakelen, wanneer je moet remmen, wanneer je gas moet geven, hoe je over de baan moet kijken, alles komt aan bod.
In kleine groepjes rij je achter elkaar aan. In de voorste auto zit de coureur/instructeur, de auto’s die er achter rijden moeten de ideale lijn volgen en de adviezen in praktijk te brengen.
2 Zoals hierboven alleen zit de coureur/instructeur naast je om adviezen te geven.
3 Slalomparkoers op tijd. Korte bochten, lange bochten, gas geven, remmen. Hier kom je er achter wat je auto kan en of je de juiste beheersing hebt over je auto.
Snelheid: Je kan zelf aangeven of je in een snelle groep of langzamere groep wilt zitten. Wanneer je circuit ervaring hebt kan je in de snellere groep komen. Ik heb 3x een soortgelijke dag georganiseerd en mijn ervaring is dat de langzamere groep snel richting de snellere groep zal gaan. Er wordt goed gekeken naar het niveau van de groep. Het tempo ligt hoog en je hebt vrijwel geen beperkingen door het ‘treintje-rijden’. Zeker in het 2e deel van de dag moet je flink doortrappen omdat het tempo steeds verder omhoog gaat. Flink hard over het rechte stuk en dan de Tarzanbocht induiken…
Veiligheid: Je rijdt de dag in kleine groepjes en inhalen mag niet. In de 3 voorgaande dagen is er niets gebeurd. Geen enkele auto heeft schade opgelopen. Je verzekering zal het rijden op het circuit waarschijnlijk niet dekken. Sommige doen dit wel maar dan moet je vooraf toetstemming vragen aan je verzekeringsmaatschappij.
De dag is op eigen risico.
Een helm dragen is niet verplicht maar mag wel.
Kosten: € 160,- per persoon/auto.
Inschrijven: stuur een mail met je gegevens (naam, adresgegevens, type auto, kenteken en of je circuitervaring hebt) naar tvr@tvrforum.nl
Let op: meldt je snel aan. Vol=vol
Uitermate leerzaam en vooral erg leuk. Kijk naar de reacties over het evenement van 2006 of 2007.
Let op: organisatie e.d. door RacePlanet. Zij verzorgen de facturatie en de gehele dag. Mijn taak is meedenken over het programma en voldoende auto's bij elkaar krijgen.
Dit jaar is er een andere opzet. Maximaal 30 auto's van verschillende merken zoals Lotus, TVR, Opel Speedster, Ariel, Caterham, enz.
Diverse deelnemers doen voor de 2e of 3e keer mee...
Zo ziet de dag er uit:
Zaterdag 3 augustus te Zandvoort
De gehele dag wordt georganiseerd door Bleekemolen RacePlanet.
Onderverdeling in 3 groepen, afhankelijk van snelheid auto.
De dag is afgestemd op onze snelle auto’s.
Zandvoort behoort tot de mooiste circuits van de wereld. De bochten en het hoogteverschil zijn uniek. Het circuit heeft een historie van ruim 60 jaar. Bochten zoals de Tarzanbocht, Hugenholtzbocht, Scheivlak en het vroegere Bos Uit doet veel harten van autoliefhebbers sneller kloppen.
Ervaren coureurs/instructeurs zullen ons de gehele dag bezig houden waarbij er zoveel mogelijk op het circuit gereden wordt.
In de ochtend is het ontvangst met koffie. De coureurs/instructeurs stellen zich voor en vertellen wat we die dag gaan doen. Daarna wordt nuttige informatie gegeven over het circuit en worden er adviezen gegeven over je zitpositie achter het stuur en hoe je controle over je auto kan houden.
Tussen de middag is er een lunch. Aan het einde van de middag krijg je het certificaat.
De dag bestaat uit 3 onderdelen:1 Het circuit op. De ervaren coureur/instructeur neemt plaats achter het stuur en je gaat zelf op de bijrijderplaats zitten. Hij laat je zien waar de ideale lijn ligt en wat je moet doen om snel en veilig over het circuit te rijden. Je leert alles over de apex van de bocht, wanneer je moet schakelen, wanneer je moet remmen, wanneer je gas moet geven, hoe je over de baan moet kijken, alles komt aan bod.
In kleine groepjes rij je achter elkaar aan. In de voorste auto zit de coureur/instructeur, de auto’s die er achter rijden moeten de ideale lijn volgen en de adviezen in praktijk te brengen.
2 Zoals hierboven alleen zit de coureur/instructeur naast je om adviezen te geven.
3 Slalomparkoers op tijd. Korte bochten, lange bochten, gas geven, remmen. Hier kom je er achter wat je auto kan en of je de juiste beheersing hebt over je auto.
Snelheid: Je kan zelf aangeven of je in een snelle groep of langzamere groep wilt zitten. Wanneer je circuit ervaring hebt kan je in de snellere groep komen. Ik heb 3x een soortgelijke dag georganiseerd en mijn ervaring is dat de langzamere groep snel richting de snellere groep zal gaan. Er wordt goed gekeken naar het niveau van de groep. Het tempo ligt hoog en je hebt vrijwel geen beperkingen door het ‘treintje-rijden’. Zeker in het 2e deel van de dag moet je flink doortrappen omdat het tempo steeds verder omhoog gaat. Flink hard over het rechte stuk en dan de Tarzanbocht induiken…
Veiligheid: Je rijdt de dag in kleine groepjes en inhalen mag niet. In de 3 voorgaande dagen is er niets gebeurd. Geen enkele auto heeft schade opgelopen. Je verzekering zal het rijden op het circuit waarschijnlijk niet dekken. Sommige doen dit wel maar dan moet je vooraf toetstemming vragen aan je verzekeringsmaatschappij.
De dag is op eigen risico.
Een helm dragen is niet verplicht maar mag wel.
Kosten: € 160,- per persoon/auto.
Inschrijven: stuur een mail met je gegevens (naam, adresgegevens, type auto, kenteken en of je circuitervaring hebt) naar tvr@tvrforum.nl
Let op: meldt je snel aan. Vol=vol
Uitermate leerzaam en vooral erg leuk. Kijk naar de reacties over het evenement van 2006 of 2007.
Let op: organisatie e.d. door RacePlanet. Zij verzorgen de facturatie en de gehele dag. Mijn taak is meedenken over het programma en voldoende auto's bij elkaar krijgen.